جام‌جهانی 2026 برای نخستین بار در 3 کشور آمریکا کانادا و مکزیک برگزار می‌شود

جام‌جهانی اولین ها

خب از همین حالا برنامه چهار سال بعدمان را داریم و می‌دانیم برای جام‌جهانی به کدام کشور برویم.
کد خبر: ۱۱۴۸۶۹۹

جامجهانی 2022 قرار است در قطر برگزار شود و از همین حالا ما ایرانیها امیدواریم تیم ملی فوتبال کشورمان هم در این رویداد جهانی و مهیج فوتبال حضور داشته باشد. فیفا از همین حالا تکلیف دوره بعدتر میزبانی جامجهانی را هم روشن کرده و قرار است سه کشور میزبان جامجهانی 2026 باشند. بر این اساس سه کشور مکزیک، ایالات متحده آمریکا و کانادا برگزارکننده بیست و سومین جامجهانی هستند و مکزیک و کانادا با سه استادیوم و ایالات متحده با ده ورزشگاه این رقابتها را میزبانی خواهند کرد.

از درخواست مراکش تا رد آن

در این دوره از انتخاب میزبان جامجهانی کشور مراکش هم خواهان دریافت این فرصت بود، اما رای نیاورد. هر چند میتوان گفت مراکش امکانات لازم را برای برگزاری این رویداد نداشته و برای برگزاری جامجهانی باید 9 ورزشگاه دیگر هم میساخت که کار دشواری است. هر چند از سال 2017 تا 2026 زمان کمی هم نبوده و حدود یک دهه فرصت برای انجام این کار را در اختیار این کشور قرار میداد. با این همه نمیتوان از این نکته هم چشمپوشی کرد که برخی انتخاب میزبان را موضوعی میدانند که حواشی و فشارهای سیاسی هم بر آن تاثیرگذارند!

البته قبل از انتخاب میزبان این دوره نکاتی هم از سوی فیفا مطرح شده بود. بر اساس رهنمودهای فیفا، آمریکا و کشورهایی که به دنبال کسب میزبانی جامجهانی 2026 هستند، باید تضمینهای دولتی در مورد سفر بدون ویزا، معافیتهای مالیاتی و مجوزهای کاری برای دستاندرکاران جامجهانی ارائه کنند تا پیشنهاد آنها پذیرفته شود. آمریکا هم که خواهان میزبانی مشترک با کانادا و مکزیک است، باید تضمینهای دولتی برای پیشنهاد خود ارائه میکرد تا دوباره برخی بازیهایی را که مبنی بر جلوگیری از سفر مردم برخی کشورها به آمریکاست مطرح نکند!

اولین میزبانی کانادا

هر چند تاکنون برخی کشورها بیش از یک بار میزبان جامجهانی شدهاند، اما برخی کشورها هم هنوز این فرصت را نداشتهاند. از میان برگزارکنندگان سال 2026، اولین بار است که کانادا میزبان جامجهانی است، دومین بار پس از جامجهانی فوتبال 1994 است که ایالات متحده آمریکا میزبان این مسابقات و سومین بار پس از جامجهانی فوتبال 1970 و جامجهانی فوتبال 1986 که مکزیک میزبانی این رویداد را بر عهده دارد. و البته نکته جالب و مهم این است که برای نخستین بار جامجهانی در بیش از یک کشور برگزار میشود و سه کشور به طور همزمان میزبانی این رویداد را بر عهده دارند. آمریکا البته در سال 2010 هم بسیار تلاش کرد میزبانی جامجهانی فوتبال را بگیرد و هر چند باراک اوباما رئیس جمهور وقت آمریکا هم در رایگیری این دوره جامجهانی در فیفا حضور پیدا کرده بود، اما موفق به گرفتن این موقعیت برای کشورش نشد و تمامی بازیهای جامجهانی از مرحله یک هشتم نهایی به بعد، به میزبانی آمریکا برگزار خواهد شد و به نظر میرسد ورزشگاه متلایف در شهر نیوجرسی آمریکا، میزبان دیدار فینال خواهد بود. مستندات فعلی نشان میدهد در روز اول و افتتاحیه جامجهانی، سه مسابقه برگزار خواهد شد که این سه مسابقه با حضور سه میزبان و در سه کشور مختلف برگزار خواهد شد تا شیوه برگزاری بازیهای دوستانه، همچنان حفظ شود.

اولینها در 2026

گفتیم این نخستین بار است که جامجهانی در سه کشور برگزار میشود و کاناد هم برای نخستین بار فرصت این میزبان را یافته است. جالب است بدانید برای انتخاب میزبان سال 2026 برای نخستین بار 211 عضو فیفا در انتخاب میزان نقش داشتند و رای دادند! در حال حاضر، مسابقات طی یک ماه 32 تیم برگزار میشود، اما در جامجهانی 2026 قرار است 48 تیم حاضر شوند. این تیمها در 16 گروه سه تیمه حضور خواهند داشت. دو تیم اول هر گروه، به مرحله بعدی صعود خواهند کرد و راهی 32 تیم مرحله بعدی خواهند شد. این سخن به این معناست که 16 تیم، پس از انجام تنها دو بازی راهی خانه خود خواهند شد و یکی از انتقادات به جامجهانی 48 تیمه نیز همین مساله است. یکی دیگر از انتقادات مهم نسبت به جامجهانی 48 تیمه این است که اگر شما تیمی نباشید که در بازی اول دور گروهی به میدان میروید؛ دچار یک مشکل عجیب خواهید شد. در چنین شرایطی، تیم پیروز بازی اول میداند که تنها به یک امتیاز برای صعود نیاز دارد و با ترکیبی کاملا متفاوت و تدافعی به میدان خواهد رفت و از سوی دیگر، تیم بازنده آن دیدار در دیدار بعدی خود، چیزی برای از دست دادن ندارد و با تمام قوا حمله خواهد کرد و این اتفاقات، سبب ضربه خوردن تیمی میشود که در بازی اول گروه، حضور ندارد.

از سوی دیگر، موافقان تورنمنت 48 تیمی بر این باورند که در این حالت، نه تنها 16 تیم به بازیها اضافه میشوند، بلکه طول این رقابتهای جذاب نیز افزایش مییابد و بازیهای بیشتری صورت میگیرد. لازم به ذکر است که پس از عبور از مرحله 48 تیمی و ورود به مرحله 32 تیمی، اوضاع و فرمت برگزاری جامجهانی به شکل فعلی خود باز میگردد.

تکلیف سهمیهها چه میشود؟

48 تیمی شدن جامجهانی، اتفاقات جالبی را در شیوه سهمیهگیری تیمها رقم خواهد زد و شاید مهمترین تغییر، حضور قطعی یک تیم از قاره اقیانوسیه در جامجهانی 2026 خواهد بود. با هم به بررسی سهمیههای هر قاره در جامجهانی 2026 میپردازیم:

1 ـ آسیا: 8 تیم( تاکنون 4.5 سهمیه داشته است!)

2 ـ آفریقا: 9 تیم (تاکنون 5 سهمیه داشته است.)

3 ـ کونکاکاف (آمریکای شمالی و مرکزی): 6 تیم که 3 سهمیه به میزبانها میرسد
( تاکنون 3.5 سهمیه داشته است.)

4 ـ آمریکای جنوبی: 6 سهمیه (تاکنون 4.5 سهمیه داشته است.)

5 ـ اقیانوسیه: یک تیم (تاکنون 0.5 سهمیه داشته است.)

6 ـ اروپا: 16 سهمیه (تاکنون 13 سهمیه داشته است.)

2030 در قاره آمریکا

جامجهانی فوتبال 2030، بیست و چهارمین دوره مسابقات جامجهانی فوتبال است که مطابق برنامهریزیهای انجام گرفته، در سال 2030 میلادی توسط فیفا برگزار خواهد شد. میزبان این مسابقات،هنوز توسط فیفا تعیین نشده است، اما گفته میشود این مسابقات، 100 سال پس از برگزاری نخستین جامجهانی فیفا در اروگوئهرگزار خواهد شد. جامجهانی نخستین بار سال 1930 در این کشور برگزار شده و البته در همین دوره موفق به کسب قهرمانی هم شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها