برنامه‌های فرهنگی ایران در حاشیه جام‌جهانی چیست؟

همه برای یک تیم!

جام جهانی فوتبال به عنوان بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان و بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان بعد از المپیک برای خیلی‌ها جذابیت ویژه‌ای دارد و این روزها با افتتاح این جام، حال و هوای ایران هم فوتبالی و ورزشی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۵۲

در این گزارش با غلامحسین زمانآبادی، مشاور فرهنگی فدراسیون فوتبال صحبت کردهایم تا بدانیم این روزها در روسیه چه میگذرد و چه فعالیتهای فرهنگی در جام جهانی انجام خواهد شد.

از قالیبافی برای جام جهانی تا تولید قطعات موسیقی

زمانآبادی میگوید در کنار جام جهانی فوتبال، یک جام جهانی فرهنگی هم راه افتاده است: «یک فراخوان دادیم که استقبال خوبی هم شد؛ از جمله چند جوان تبریزی که چهار قالی با ابعاد دو متر در یک و نیم متر برای موزه فیفا، موزه روسیه، موزه آستان قدس و موزه فدراسیون فوتبال بافتند. سهقالی هم برای حریفانمان مراکش، پرتغال و اسپانیا بافتند که کاپیتان تیم ملی قبل از شروع بازی آنها را هدیه میدهد.» بجز قالیبافی، فراخوانی هم برای موسیقی جام جهانی داده شده و تفاهمنامهای بین بنیاد رودکی مرکز ملی موسیقی ایران با ارکستر سمفونیک ملی و ارکستر سمفونیک کشور منعقد شد. «نتیجه این تفاهمنامه، ساختن موسیقی جام جهانی توسط افراد معتبری مانند شهرداد روحانی و فریدون شهبازیان و خوانده شدن آن با صدای سالار عقیلی بود. فعالیت دیگرمان نمایشگاه عکس جام جهانی و نمایشگاه نقاشی جام جهانی بود که در پنج سال آثار نقاشی از بازیکنان تیم ملی را در گالری هنر گویا به نمایش گذاشتند.» این فعالیتهای فرهنگی در مسکو هم ادامه دارد و چند شب پیش در مرکز اسلامی مسکو ضیافت افطاری برپا شده است. «البته در این مراسم دانشجویانی از کشورهای دیگر هم آمده بودند و این برنامهها در شهرهای سنپترزبورگ و کازان هم ادامه خواهد داشت و در اجرای آنها از دانشجویان ایرانی مقیم روسیه کمک میگیریم. 15هزار پرچم، 10 هزار پیشانیبند و پنج هزار حمایل به همراه 5000 تیشرت با طراحی پرچم ایران هم آماده کردهایم که بین تماشاگران ایرانی توزیع میکنیم.» فعالیتهای دیگری مانند چاپ کتاب جام جهانی، نمایش بزرگترین سوت داوری ثبتشده در گینس در سیستان و بلوچستان و نقاشی با موضوع جام جهانی روی تار عنکبوت در مازندران نیز انجام شده که همه این موارد در قالب یک نمایشگاه در روز بدرقه تیم ملی به جام جهانی به نمایش در آمد.

پهلوانان در روسیه

در جام جهانی روسیه ایستگاههایی به نام فنفست وجود دارد که در اختیار فدراسیون فوتبال ایران نیز قرار گرفته است. «دو ساعت قبل از آغاز بازی یک استیج در اختیارمان قرار میدهند که در آنجا برنامه فرهنگی برگزار میکنیم. گروهی از پهلوانان، ورزش باستانی انجام میدهند، مهدی حبدرویش، رکورددار روپایی سرعتی با توپ در جهان به اجرای برنامه میپردازد و در این اجرا یوز تیم ملی به نام یوپا هم حضور دارد.» نکته جالبی که زمانآبادی بر آن تاکید دارد، پرهیز از اسراف و صرف بیمورد بیتالمال است. «هزینه آمدن آقای حبدرویش به عهده فدراسیون نیست و گروه باستانی نیز با هزینه خودشان به روسیه میآیند و فدراسیون فوتبال صرفا تیشرت آنها را تامین کرده است تا از لحاظ ظاهر یکسان باشند. فدراسیون فوتبال در این قسمتها نه توانایی هزینه کردن دارد و نه اجازه آن را، به همین دلیل سعی کردهایم اگر کسی میخواهد به روسیه بیاید، یا با هزینه شخصی این کار را انجام دهد یا خودش اسپانسر جذب کند.» درباره شخصیتهای سیاسی هم شرایط به همین صورت است. «ظاهرا تعدادی نماینده مجلس ابراز تمایل کرده بودند که به جام جهانی بیایند. اگر این افراد بیایند با هزینه شخصی خواهد بود و فدراسیون مبلغی پرداخت نخواهد کرد.»

کار سیاسی ممنوع

همزمان با برگزاری جام جهانی، در شبکههای اجتماعی نیز گروههای هواداری توسط ایرانیان ساکن روسیه تشکیل شده است. زمانآبادی میگوید این گروهها میتوانند به هماهنگی بیشتر هواداران کمک کنند. «ما موافق تشکیل این گروهها بودیم و در آن میتوانید وحدت فکری و عملی بین هواداران ایجاد کرد. علاوه بر آن بسیاری از مشکلات نیز به این شکل حل میشود، مثلا برخی هواداران درباره بلیتها، مکان اسکان و... سوالاتی داشتند که سعی کردیم پاسخگوی آن باشیم.» یکی از نگرانیهایی که وجود دارد، فعالیت تبلیغی برخی ایرانیان خارج از کشور علیه نظام است، اقداماتی مانند وارد شدن به استادیوم با پرچم شیر و خورشید و... که میتواند مشکل ساز شود. «طبق قانون خود کشور روسیه، نمایش آرم یا مثلا پرچم جعلی اجازه ندارد. نمونه پرچم جمهوری اسلامی را از ما گرفتهاند و از کشورهای دیگر هم گرفتهاند. اگر کوچکترین حرکت جداخواهانهای انجام شود، برخورد میکنند.» این مساله ممکن است برای کشورهایی مانند اسپانیا هم دردسرساز شود. «فرض کنید کسی با پرچم ایالت باسک بخواهد به تماشای بازی اسپانیا برود، در این صورت قطعا برخورد میشود. ما هم به تعداد کافی پرچم تولید کردهایم. حتی اگر کسی خودش سه تکه پارچه به هم دوخته باشد و روی آن نوشته باشد ایران، از ورودش جلوگیری میشود. در جام جهانی فقط به همراه داشتن پرچم رسمی هر کشور مجاز است.» زمانآبادی میگوید: «ما به روسیه نرفتهایم که در آنجا کار سیاسی کنیم. فیفا هم اجازه کار سیاسی نمیدهد و خود روسیه نیز قوانین سختگیرانهای دارد. شعار اصلی ما یک شعار سه کلمهای است، :
all for iran همه برای ایران. همه برای ایران میرویم و تیم ملی را حمایت میکنیم. حتی اگر یک فرد مخالف هم به ورزشگاه بیاید، کشورش را دوست دارد و با وجود اختلافنظرها، به او کمک میکنیم. به همین خاطر این شعار را انتخاب کردهایم.» چیزی تا برگزاری نخستین بازی تیم ملی در جام جهانی نمانده و بهترین فرصت برای انرژی مثبت فرستادن به سمت روسیه است،
all for iran.

یوسف هاشمی - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها