نگاهی به بهترین بازی‌های فوتبالی به بهانه فرارسیدن جام جهانی

فوتبال مجازی!

نیازی نیست که فوتبال را تعقیب کنید تا اسامی شخصیت‌های مشهور این رشته را بشناسید. امروز همه رونالدو و مسی را می‌شناسند و حتی با ژرارد پیکه آشنایی نصفه و نیمه دارند.
کد خبر: ۱۱۴۷۴۴۷

فوتبال به قسمتی از زندگی مردم دنیا تبدیل شده است و رد آن را تا سینما و حتی سیاست هم میتوان پیدا کرد. پرطرفدارترین رشته ورزشی، چیزی از هالیوود کم ندارد و اخبار و حاشیههای آن، گاهی اوقات بازیکنان را هم درمینوردد و زندگی آنها را زیر و رو میکند. حال که مهمترین مسابقات باشگاهی در اروپا به پایان رسیده، جام جهانی جای آن را میگیرد تا فوتبال دوستان، یک ماه از آن لذت ببرند.

با توجه به اینکه در این روزها، هیچ بازی دیگری روی کنسولها به اندازه فوتبال، هیجان را بالا نمیبرد، تصمیم داریم نگاهی کلی به بهترین عناوین روی پلتفرمهای مختلف داشته باشیم تا اگر تا به حال آنها را تهیه نکردهاید، زودتر سراغشان بروید؛ البته شمار آثار فوتبالی کم نیست، اما پیدا کردن بهترینها از میان آنها شاید چندان ساده نباشد.

وقتی همه چیز واقعی است!

FIFA 18

سازنده: EA Canada

ناشر: EA

سال ساخت: 2017

اگر دنبال شبیه ساز فوتبال میگردید، فیفا را برای شما ساختهاند. یادگیری اصول فیفا چندان پیچیده نیست، اما اجرای تکنیکها و چیدمان استراتژی، کار را سخت میکند. شما به عنوان گیمر، کنترل تمامی اعضای تیم خود را دارید و میتوانید به آنها فرمان دهید تا حرکات متفاوتی را انجام دهند. پرس کردن، یارگیری نفر به نفر و حتی دست گذاشتن روی شانههای حریف هرکدامشان نیازمند زمانبندیهای دقیق هستند و باید به این موارد، فیزیک بدنی و شرایط روحی بازیکنان را هم افزود. بارها پیش میآید که یک پنالتی در دقیقه 92 به خاطر استرس زیاد زننده ضربه، هدر برود.

اگر علاقهمند به آنلاین بازی کردن باشید، فیفا بازهم برای شما سوژههای جذابی دارد و میتوانید آنجا هم خوش بگذرانید. بخش Ultimate Team برای بازیکنانی است که میخواهند با چیدمان تیم رویایی خود، حریفان را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارند. گیمرها در چنین بخشی، با
باز کردن پکهایی که متشکل از بازیکنان واقعی دنیای فوتبال است، به ترکیبی منحصر به فرد میرسند، اما بازیکنانی که در این پکها قرار میگیرند، تصادفی هستند و ضمانتی وجود ندارد که داخل آنها، مارادونا یا پله قرار بگیرند.

سازندگان برخلاف همیشه برای این نسخه، یک پچ اختصاصی ویژه جام جهانی عرضه کردهاند تا همه بتوانند به صورت رایگان، آن را دانلود کنند. پس از مدتها، ایران هم به عنوان یک تیم در فیفا حضور دارد هرچند که نباید انتظار قدرت بالایی از آن داشته باشیم. مربیان کشورها هم در این پچ گنجانده شدهاند هرچند که انیمیشنهای اختصاصی ندارند.

فیفا 18 با در اختیار داشتن لایسنس تمام لیگهای اروپایی، آرشیوی از بهترینها را در اختیارتان میگذارد که رقیبانش، از انجام آن عاجزند. با این حال، به بازی مورد نظر ما ایرادهایی وارد است که بیشتر آنها به مسائل گرافیکی بازمیگردد. از جمله این مشکلات گرافیکی میتوان به انیمیشنهای تقریبا ضعیف صورتها اشاره کرد. به شکلی که بعضی از بازیکنان، شباهتی با نمونه واقعی خود ندارند.

بازندهها به بهشت نمیروند

Pro Evolution Soccer 2018

سازنده: Konami

ناشر: Konami

سال ساخت: 2017

تمامی خصوصیات ذکر شده را اگر برعکس کنیم، به فرمول PES میرسیم. این عنوان که توسط ژاپنیها ساخته شده است، دنبال شبیهسازی و واقعگرایی نبوده و در عوض با گیم پلی آرکید خود، مخاطبان زیادی را به دست آورده است. دوره اوج شکوفایی مجموعه PES را باید در اواخر دهه 90 میلادی دانست؛ جایی که حریف قدرتمندی نبود که بتواند جلوی آن بایستد. آن دوران، در کشورمان نسخه ژاپنی این عنوان خرید و فروش میشد و گیمرهای داخلی با دیدن شماره بازیکنان، آنها را میشناختند. با پیشرفت فیفا، PES کمی از محبوبیت خود را از دست داده است و نتوانسته خود را از زیر سایه رقیب بیرون بکشد. شاید بتوان بزرگترین ضعف این عنوان را عدم لایسنس کردن لیگها و تیمهای بزرگ دانست؛ موضوعی که به یک معضل برای هواداران تبدیل شده است و از لذت بازی میکاهد. پیدا کردن تیمهایی که به اسم خودشان در منوی PES وجود ندارند، به دردی کهنه برای این سری محبوب تبدیل شده و پچهای دست ساز گیمرها، اوضاع را تا حدی بهبود میبخشد. شرایط برای این عنوان تا حدی بحرانی است که حتی ورزشگاهها هم با نامهای اشتباه و حتی فرضی طراحی شدهاند. البته این ایرادها هنگامی که به گیم پلی دقت کنید، تا حدی پوشانده خواهند شد زیرا سرعت و ریتم بالای بازی، اجازه فکر کردن درباره حواشی را از شما سلب میکند. برای آنهایی که میخواهند صرفا یک فوتبال را بدون دغدغه یا آنالیزهای ژوزه مورینیویی تجربه کنند، PES گزینه مناسبی به حساب میآید و گرافیک بسیار تمیز و تقریبا بدون ایراد آن، جای بحثی باقی نمیگذارد.

اگر فیفا نتوانسته تا بازیکنان را با دقت طراحی کند، در عوض این وظیفه را کونامی به بهترین شکل انجام داده است. موتور گرافیکی Ogre که تواناییهایش را در قسمت پنجم متال گیر سالید نشان داد، حالا به کمک کونامی آمده تا سازندگان از این بخش سربلند بیرون بیایند.

امید صدیق ایمانی - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها