شواهد نشان می دهد فروش فیلم ها در رمضان امسال نسبت به سال گذشته رونق داشته است

رمضان مبارک برای سینما

فروش کجدار و مریز سینماها در ماه مبارک رمضان و تقارن این ماه با روزهای گرم تابستان و امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها، مسئولان سینمایی را به این فکر انداخت که در سال 88 طرحی را راه‌اندازی کنند به نام طرح اکران «افطار تا سحر».
کد خبر: ۱۱۴۷۰۲۳

طرحی که به اکران و پخش فیلمهای سینمایی بعد از اذان مغرب تا نزدیکی اذان صبح میپردازد و بر اساس این طرح بود که تمام فیلمهای سینمایی که تا قبل از شروع ماه رمضان در حال نمایش عمومی بودند در سئانسهای شبانه ماه رمضان نیز به نمایش درمیآمدند. این طرح البته در سالهای اولیه اجرایش با حواشی فراوانی روبهرو بود! یک سال وزارت ارشاد برای اجرایش تردید داشت، یک سال حوزه هنری با آن مخالف بود، یک سال اداره اماکن برای صدور مجوز سئانسهای ویژه شک داشت و...، اما در نهایت باوجود این فراز و نشیبها به نظر میرسد این طرح در یکی دو سال گذشته توانسته به ثباتی تقریبی دست پیدا کند و جزئیات آن هم ثابت بماند. به هر حال هر چه بود طرح «افطار تا سحر» با وجود تمام افت و خیزهایی که طی سالهای گذشته داشت، توانست چراغ سینماها را روشن نگه دارد و تب و تاب اکران در ماه رمضان را که پیش از این فصل مرده عنوان می شد جبران کند.

امسال هم طرح ویژه ماه مبارک رمضان از ابتدای این ماه در سینماهای کل کشور اجرا شد و همانند سالهای گذشته بهای بلیت فیلمها از صبح تا قبل از افطار نیم بها و از بعد از افطار تا سحر تمام بها اعلام شد. بر این اساس، اکران فیلم های سینمایی «آن سوی ابرها»، «جشن دلتنگی»، «چهار راه استانبول»، «خجالت نکش»، «خوک»، «عصبانی نیستم»، «تگزاس»، «به وقت شام»، «خرگیوش»، «فراری»، «فیلشاه»، «لاتاری»، «لونه زنبور»، «مصادره» و «ناخواسته» ماه رمضان امسال را با ترکیب مناسبی از فیلمها به لحاظ تنوع مضمون همراه کرد و باعث شد نسبت به سال گذشته در همین ایام سینماها فروش بهتری داشته باشند.

گیشه رضایت بخش رمضان

بر این اساس غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش و اکران سینماهای حوزه هنری با بیان اینکه میزان فروش فیلمها و همچنین آمار مخاطبانی که در ماه رمضان امسال به سینماها رفتند نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته، در گفتوگو با جامجم بیان کرد: فروش امسال سینماها در ماه رمضان نسبت به ایام مشابه در سالهای گذشته بهتر شده و این موضوع هیچ ربطی به افزایش قیمت بلیت ندارد. چرا که افزایش قیمت بلیتها به میزان اندک و آن هم صرفا در چند پردیس بزرگ بوده است. همیشه تاکید کردهام که از جمله مهمترین عواملی که در میزان رشد مخاطب تاثیرگذار است تنوع فیلمهای روی پرده به لحاظ کمی و کیفی است. فیلمهایی که امسال در ماه رمضان برای اکران در نظر گرفته شدهاند به گونهای هستند که می توانند هر مخاطبی را با هر سلیقهای راضی نگه دارند.

او افزود: با توجه به اینکه امسال فروش فیلمها با آمار مطلوبی همراه بود به نظر میرسد طرح «افطار تا سحر» به مرور موفق عمل کرده است. خوشبختانه افزایش پردیسهای سینمایی به این مسأله کمک کرده است. امکاناتی مثل رستوران، کافیشاپ و فستفود شرایطی را فراهم میکند که حتی افراد خانواده هم در آنجا افطار کنند و روزه خود را بگشایند و هم به تماشای فیلم بنشینند.

او در پایان یادآور شد: بعد از اکران فیلمهای سری اول و دوم نوروز ۹۷، این فیلمها جای خود را به دور دوم و اکرانهای عید فطر میدهند و در این میان تاکنون هفت فیلم قرارداد اکران خود را به ثبت رساندهاند و به زودی اکران خود را آغاز میکنند. این فیلمها عبارتند از «در وجه حامل» به کارگردانی بهمن کامیار، «دشمن زن» به کارگردانی کریم امینی، «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی، «خاله قورباغه» به کارگردانی افشین هاشمی، «لازانیا» به کارگردانی حسین قناعت، «دلم میخواد» به کارگردانی بهمن فرمانآرا و «شماره 17 سهیلا» به کارگردانی محمود غفاری.

نظر مخالف

با وجود ارزیابی مثبت غلامرضا فرجی از گیشه ماه رمضان امسال، رضا سعیدی پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی با انتقاد از عدم تبلیغات طرح اکران ماه رمضان سینماها، این رفتار را باعث شکست این طرح در سال ۹۷ دانست و به مهر گفت: متاسفانه این روزها فروش فیلمها در سینماها چندان رضایت بخش نیست که دلیل آن هم این است که هیچگونه تبلیغاتی برای طرح اکران ماه مبارک رمضان نشده است. در چنین شرایطی مخاطبان هیچ آگاهی از این طرح ندارند و به همین دلیل استقبالی از آن صورت نگرفته است. او افزود: از ابتدای آغاز اکران ماه مبارک رمضان تا امروز پردیس سینمایی آزادی حتی یک سئانس نیمهشب هم نداشته است. البته طبق روال عادی پنجشنبه و جمعهها و سهشنبهها مانند گذشته سئانسهای نیمهشب داریم که یک امر عادی است اما در طول هفته مانند سالهای گذشته سئانس نیمه شب نداریم.

چه فیلمهایی باقی ماندهاند؟

بی شک یکی از راهکارهای موثر در اقتصاد سینما و اکران، مدیریت زمان و بهرهگیری از ظرفیتهای زمانی خاص در طی سال است. به عنوان نمونه گاهی باید عادت زمانی سینما رفتن را تغییر داد. مثلا می توان تمهیداتی اندیشید که سینما رفتن را در ساعات پایانی شب به خصوص در تهران که حجم ترافیک کاهش مییابد، افزایش داد. طرح اکران «افطار تا سحر» با وجود انتقاداتی که همیشه به آن می شود با ذات و ماهیت معنوی این ماه هماهنگ و آن را از امکان یک کسالت احتمالی به نشاطی معنوی تبدیل کرده است.

دست آخر باید گفت که امسال طرح اکران ویژه ماه مبارک رمضان باوجود ترکیب فیلم های متنوعی که ارائه کرد توانست عایدی خوبی را نصیب فیلمهای سینمای ایران کند و جمعی از مردم را با سینماهای کشور آشتی دهد.

ساناز قنبری
روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها