رسانه های آمریکایی: جان بولتون جنگ طلب بود که دیدار ترامپ و «اون» را برهم زد
کد خبر: ۱۱۴۴۰۵۴

سرانجام چنانکه پیش بینی میشد آمریکا در ماجرای کره شمالی نیز دبه در آورد و از یک مذاکره رودررو و مستقیم با کیم جونگ اون رهبر این کشور سر باز زد. عهدشکنی آمریکا در ماجرای پرونده هستهای ایران هنوز از اذهان جهانیان پاک نشده که دونالد ترامپ با یک خلف وعده دیگر نشان داد وفای به تعهدات در فرهنگ مقامات آمریکایی جایی ندارد .

روز پنجشنبه، ترامپ طی نامهای خطاب به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی از لغو دیدار برنامهریزیشده 22 خرداد در سنگاپور خبر داد و نوشت فکر نمیکند اکنون زمان مناسبی برای برگزاری این دیدار باشد. خبر لغو این دیدار را مایک پمپئو، وزیرخارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا قرائت کرد. ترامپ در نامه خود با لحنی بشدت تهدیدآمیز خطاب به کره شمالی گفته بود: «شما از قابلیتهای هستهای خود صحبت کردهاید، اما آمریکا کشوری است که قدرتمندترین تسلیحات را دارد و باید دعا کرد هیچگاه از آن استفاده نکند.» وی همچنین با لحنی متفاوت ابراز امیدواری کرده بود این دیدار در زمانی دیگر برگزار شود؛ اتفاقی که تحلیلگران تقریبا آن را دیگر غیر ممکن میدانند .

صداقت آمریکایی

نامه رئیسجمهور آمریکا درحالی منتشر میشد که دولت کره شمالی عملیات تخریب سایت تست آزمایشهای هستهای خود را روز پنجشنبه سوم خرداد با حضور دهها خبرنگار خارجی حاضر در این مراسم انجام داد. کره شمالی وعده داده بود تونلهایی را که برای آزمایش هستهای استفاده میکرده نابود کند. این کشور همچنین در مسیر ایجاد حسن نیت چند هفته پیشتر در اقدامی سه آمریکایی زندانی در پیونگیانگ را آزاد کرد و ترامپ نیز در نامه خود از این اقدام کره شمالی تشکر کرد! با این حال اظهارات گستاخانه جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا علیه کرهشمالی زمینه را برای یکسری کدورتهای جدید فراهم کرد. بولتون گفته بود کرهشمالی باید برنامه هستهای خود را مانند لیبی جمع کرده و به آمریکا منتقل کند. این اظهار نظر با واکنش تند مقامات کره شمالی مواجه شد و آنها گفتند هرگز حاضر نیستند تجربه لیبی در مورد کشورشان پیاده شود. بعدها بعضی از مقامات آمریکایی از جمله مایک پنس، معاون ترامپ سعی کردند این موضوع را رفع و رجوع کنند. او حتی بصراحت گفت سرنوشت لیبی در انتظار کرهشمالی نخواهد بود، اما کرهشمالی اظهارات پنس را «احمقانه» خواند .

از همینرو برخی از کارشناسان در رسانههای آمریکایی نوشتند کسی که مخالف دیدار ترامپ ــ کیم بود، بولتون جنگطلب است. او همان فردی است که در دوران بیل کلینتون نیز باعث شد توافق با کرهشمالی عملی نشود. برخی از رسانهها هم نوشتند: احتمالا ترامپ از ترس آبروریزی بزرگ برای خود و جلوگیری از آن، تصمیم به این اقدام گرفته و دیدار را لغو کرده است. ترامپ پس از انتشار نامه لغو دیدار خود، در کاخ سفید حاضر شد و با لحنی آمیخته از تهدید و فشار ابراز امیدواری کرد رهبر کرهشمالی انتخاب صحیح را انجام دهد و در ادامه گفت کمپین فشار بر پیونگیانگ ادامه خواهد یافت. کره شمالی نیز در واکنش به این اقدام ترامپ اعلام کرده است برای مذاکره التماس نخواهد کرد.

آماده مذاکرهایم

با این حال یک روز پس از آن، پیونگ یانگ با صدور بیانیهای گفت همچنان برای مذاکره در هر زمان و به هر صورتی آماده ایم . به گزارش اسپوتنیک، این بیانیه که توسط کیم کیه وانگ، معاون وزیر خارجه کره شمالی و در آژانس خبری رسمی این کشور منتشر شد، همچنین به این مساله اشاره داشت که کیم جونگ اون، رهبر کرهشمالی تلاش بیوقفه خود را برای مذاکرات با دونالد ترامپ انجام داده و کرهشمالی تمایل دارد در هر زمانی با ایالات متحده مذاکره کند. وی در ادامه بیانیه خود آورده است: ما به اقدامات ترامپ که از سوی یک رئیسجمهور آمریکا غیرمنتظره محسوب میشود، احترام میگذاریم، چراکه او به دنبال برگزاری نشستی تاریخی بین رهبران دو کشور بوده است. ما یک بار دیگر به ایالات متحده میگوییم آماده حل مشکلات در هر زمانی و به هر صورتی هستیم.

این مقام وزارت خارجه کرهشمالی همچنین اعلام کرد لغو نشست قریبالوقوع بین آمریکا و کرهشمالی در سنگاپور که قرار بود 12 ژوئن سال جاری میلادی برگزار شود، نشاندهنده اختلاف نظر طولانی مدت میان پیونگ یانگ و ایالات متحده است. وی ادامه داد: تعهدات ما برای انجام اقداماتی بهتر برای برقراری صلح و ثبات در جهان و همچنین شبهجزیره کره همچنان بدون تغییر است و ما به دنبال برقراری ارتباط بیشتر با آمریکا هستیم. اظهارنظر رئیسجمهور آمریکا در لغو نشست با کرهشمالی برای ما دور از انتظار بود و ما آن را بشدت رد میکنیم.

ابراز نگرانی

ولادیمیر پوتین، در جریان دیدار با همتای فرانسوی خود امانوئل مکرون گفت، کرهشمالی به تمامی وعدههایش پیش از نشست لغو شده با آمریکا پایبند بوده و تمامی آنها را انجام داده است. وی ادامه داد: روسیه بابت این تحولات متاسف است. از سوی دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نگرانی عمیق خود را بابت لغو نشست 12 ژوئن میان رهبران آمریکا و کره شمالی ابراز کرد و گفت: طرفهای مقابل باید راهی برای خلع سلاح اتمی صلحآمیز و معتبر در شبهجزیره کره بیابند. همچنین سنگاپور بهعنوان میزبان نشست لغو شده دو کشور اعلام کرد بابت تصمیم آمریکا در لغو این نشست ناراحت است. سخنگوی وزارتخارجه سنگاپور در بیانیهای اعلام کرد: دولت سنگاپور بابت لغو این نشست بسیار ناراضی بوده و این نشست دیگر میان دو کشور برگزار نمیشود.

در همین حال بسیاری از مردم کرهجنوبی دیروز با برگزاری یک راهپیمایی در سئول نسبت به این اتفاق اعترض کردند. یکی از ساکنان کرهجنوبی در اینباره گفت: کرهشمالی در حال انجام هر آنچه است که از آن خواسته شده بود. آنها سایت آزمایش اتمی خود را منهدم کردند. وی ادامه داد: ترامپ اما هیچ تمایلی به برقراری صلح و ثبات در کشور ما و در منطقه ندارد. چرا او نباید اجازه دهد دو کره در صلح زندگی کنند؟ یکی از معترضان در این باره گفت: حقش نیست کره شمالی را بار دیگر منزوی کنیم. آنها که در شبه جزیره کره ساکن هستند از پیامدهای اقدامات ترامپ رنج میبینند. آنها همچنین فریاد میزدند جایزه صلح نوبل را به ترامپ ندهید.

علی باقری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها