گفت‌وگودکترداوود یادگاری ، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی

سفر به سلامت!

شایع‌ترین بیماری‌های سفر چیست؟
کد خبر: ۱۱۴۴۰۱۰

بیماریهای حین سفر بیشتر به صورت بیماری اسهال است که در 5درصد موارد به مراجعه درمانی و در یک درصد موارد منجر به بستری شدن دربیمارستان میشود.همچنین حین سفر، بیماریهای مالاریا، تب مالت، هپاتیت، حصبه و انواع عفونتهای روده افزایش مییابد.

اصلیترین راه انتقال بیماری حین سفر چیست؟

یکی از راههای انتقال بیماری، مصرف آب آلوده است. آب چاه، آب چشمه، آب رودخانه و آب دریا همه آلوده است و نباید مصرف شود.حتی شناکردن درآب آلوده هم میتواند بیماری ایجاد کند. بهتراست حین سفر از آب سالم یا آب بطری استفاده کنیم یا درصورت نداشتن آب سالم آن را به مدت 10 دقیقه بجوشانیم. آب زلال چشمه هم ممکن است به مدفوع حیوانات آلوده باشد. پس به ظاهر سالم آب اعتماد نکنید و ظرفها ومیوهها را نیز با این آبها نشوییم. مسواک زدن با این آبها خطرانتقال بیماریهای ذکر شده را افزایش میدهد. اگر آب سالم نداریم، میتوانیم از قهوه و چای کمرنگ به اندازه متعادل استفاده کنیم.

ابتلا به تب مالت چگونه صورت میگیرد؟

یکی ازمشکلات بعدازسفر، مبتلاشدن به تب مالت است که براثر مصرف لبنیات غیرپاستوریزه بخصوص پنیر محلی اتفاق میافتد که در فصل بهار بیشترشیوع پیدا میکند.چون باروری دامها افزایش مییابد و کسانی که به مناطق روستایی سفر میکنند، از این لبنیات استفاده میکنند و چند هفته بعد از برگشت، علائم بیماری تب مالت رانشان میدهد. بهتر است افراد از خوردن لبنیات غیرپاستوریزه نیز خودداری کنند و بویژه کودکان از تماس با دام نیز خودداری کنند. البته مصرف شیر غیرپاستوریزه نیز میتواند منشأ بیماریهای رودهای و مسمومیت غذایی باشد. توصیه میشود پنیرمحلی 90 روز در آب نمک نگهداری شود.

اصولی که باید برای حفظ سلامت در سفر رعایت شود چیست؟

سه اصل مهم که در حین سفر باید رعایت شود شامل رعایت بهداشت فردی، مصرف آب سالم و مصرف مواد غذایی سالم است. برای اینکه به عفونتهای روده مبتلا نشویم باید قبل از غذا و بعد از رفتن به دستشویی دستها با آب و صابون شسته شود. مواد غذایی خام مثل مرغ، گوشت و ماهی آلوده اند .20 تا30درصد خام این موادغذایی آلوده به میکروب سالمونلا یا شیگلا هستند. پس به این موادغدایی دست نزنید یا اگردست میزنید دستها و ظروف آنها را با آب و صابون و مواد شوینده بشویید. مواد غذایی را داغ مصرف کنید یعنی دوباره اگر میخواهید مصرف کنید به مدت 10دقیقه حرارت دهید تا اگر آلودگی هست از بین برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها