همه واکنش ها به خروج ترامپ از برجام

آتش بر پرچم آمریکا

در پی اعلام رسمی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، برخی از مقامات نظامی کشورمان از جمله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده کل ارتش، فرمانده کل سپاه، همچنین رئیس مجلس و وزرای امور خارجه و کشور و... در کمتر از یک روز نسبت به این اقدام واکنش نشان دادند.
کد خبر: ۱۱۴۰۵۷۴

اقدام ترامپ را به فال نیک می گیریم

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه گفت: اقدام ترامپ و خروج شرورانه آمریکا از برجام که قبل از آن هم اعتباری نداشت را به فال نیک میگیریم. این اتفاق جدیدی نیست و تأثیر تعیینکنندهای نیز در هیچ حوزهای که خلاف منافع ملی ما باشد، نخواهد داشت. جعفری افزود: کاملا مشخص بود که آمریکاییها قابل اعتماد نیستند و دوباره ثابت شد که به هیچوجه آمریکا در تعهداتش قابل اعتماد نیست.وی گفت: در آینده ایران همه یکدل و هماهنگ، روی منابع و ظرفیتهای داخلی متمرکز میشویم همانند
نیرو های مسلح. همچنین امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هم اظهار داشت: خدا را شکر میکنیم که آمریکا از برجام خارج شد.وی گفت: از اول هم معتقد بودم که بزرگترین خسارت برجام مشروعیت بخشیدن به نشستن پشت یک میز و مذاکره با
آمریکایی هاست اما بزرگترین سود برجام نیز اثبات چندباره عدم پایبندی آنها به تعهداتشان بود. سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح نیز در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت: ملت ایران بزرگواری کرد و برجام را پذیرفت، برجام مطلوب ملت ما نبود و چیزی نبود که آن را بپذیریم اما برای اتمام حجت برای جهان ملت آن را پذیرفت اما این قدرت استکباری به امضای خود هم وفادار نماند.

زبان زور برای ترامپ کارسازتر است

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت: به نظر می رسد آقای ترامپ از کفایت عقلانی برای حل و فصل مسائل برخوردار نیست و زبان زور برای چنین فردی کارسازتر است تا نتیجه خصلت های مغرورانه خود را دریافت کند، اگر اروپا و کشورهای مهم مانند روسیه و چین این خلاء بینالمللی را پر کنند شاید راهی برای ادامه مسیر باشد در غیر این صورت جمهوری اسلامی با اقدامات هستهای ایشان را سر عقل می آورد.

همچنین نمایندگان مجلس در راستای اجرای ماده 3 قانون برجام از دولت درخواست کردند برنامه خود را برای اقدامات متناسب و متقابل با خروج آمریکا از برجام به مجلس شورای اسلامی گزارش و نسبت به اجرای آن اقدام کند. همچنین در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس نمایندگان در واکنش به خروج آمریکا از برجام پرچم این کشور را آتش زدند.

توئیت دیپلماتیک ظریف

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز طی پیامی در توئیتر نوشت که تلاش دیپلماتیکی را آغاز خواهد کرد تا ببیند آیا باقی ماندن ایران در برجام میتواند منافع کامل را تضمین کند یا خیر.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: ما ملت مستقلی هستیم و امیدواریم انشاءا... با حفظ وحدت، انسجام و تلاش بیشتر و دیپلماسی قوی تر از این مرحله عبور کنیم. همچنین امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دفاع در واکنش به خروج ترامپ از برجام گفت: اینگونه مواضع سخیف و بیادبانه رئیس جمهور آمریکا در جهان دیگر خریدار ندارد و ملت ایران با اراده مستحکم و پولادین راه پرافتخار خود را با اقتدار ادامه خواهد داد.

واکنش های بین المللی به خروج آمریکا

تصمیم رئیسجمهور آمریکا برای خروج از توافق هستهای، همچنین با واکنشهای مختلف بینالمللی از جنس محکومیت اقدام ترامپ و تاکید بر لزوم پایبندی به برجام تا استقبال معدودی از کشورهای عربی از اقدام ترامپ مواجه شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه ای ضمن تاکید بر لزوم حفظ برجام اعلام کرد تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات هسته ای خود ادامه دهد، این اتحادیه به ادامه اجرای کامل و موثر توافق هسته ای متعهد می ماند. آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفت: پس از توافق
هسته ای جمهوری اسلامی ایران نشان داده که به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است. آلمان به توافق هستهای پایبند است و از تمام پتانسیل خود برای حفظ ایران در برجام استفاده می کند و ضمانت لازم دراینباره را به مقامات ایرانی می دهد. ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه نیز اعلام کرده است که اروپاییها به توافق هستهای متعهد هستند و میکوشند تا ایران هم در این توافق باقی بماند. همچنین آژانس بینالمللی انرژی اتمی با رد ادعاهای رئیسجمهور آمریکا مبنی بر تلاش ایران برای رسیدن به سلاح هستهای، تاکید کرد تعهدات ذیل برجام توسط ایران اجرا شده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم با ابراز تاسف نسبت به خروج آمریکا از برجام از تمام کشورهای عضو خواست تا علیرغم این اتفاق همچنان از توافق هستهای حمایت کنند. رجب طیب اردوغان، رئیسجمهور ترکیه نیز در رابطه با خروج آمریکا از توافق هستهای با ایران اظهار کرد: آمریکا، به دلیل عدم پایبندی به توافقی که انجام داده بازنده خواهد بود. همچنین ولادیمیر پوتین رئیسجمهور روسیه در نشست با اعضای شورای امنیت این کشور، خروج آمریکا از توافق هستهای ایران را مایه نگرانی عمیق عنوان کرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در واکنش به تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام، بر پایبندی مسکو به توافق هستهای ایران تأکید کرد. وزارت امور خارجه چین هم با ابراز تاسف نسبت به تصمیم آمریکا برای خروج از برجام تاکید کرد: پکن به همکاری اقتصادی و تجاری با ایران ادامه خواهد داد. در ادامه واکنش های بین المللی به خروج آمریکا از توافق هسته ای، هیلاری کلینتون وزیرامورخارجه پیشین آمریکا گفت خروج ترامپ از توافق هستهای ضربهای به اعتبار و امنیت آمریکاست.

همسویی برخی کشورهای عربی با آمریکا و اسراییل

اماتصمیم آمریکا مبنی بر خروج از توافق هستهای که نشانه اوج بدعهدی این کشور به تعهدات
بین المللی است مورد استقبال برخی کشورهای عربی قرار گرفت. سه کشور عربستان، امارات و بحرین همسو با تل آویو بلافاصله پس از این اقدام رئیس جمهور آمریکا در نقض تعهداتش در توافق برجام، استقبال کردند و در بیانیههایی جداگانه از آن حمایت کردند. احمد ابوالغیظ، دبیرکل اتحادیه عرب هم مدعی شد: توافقی که ایران با قدرتهای بینالمللی امضا کرد، نیازمند بازنگری است. همچنین وزارت خارجه مصر اعلام کرد که مابا اهتمام فراوان تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هستهای ایران را دنبال میکنیم. عبداللطیف بن راشد الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هم در اطلاعیه ای خروج آمریکا از توافق هسته ای را اقدامی شجاعانه خواند.

همچنین یوسف بن احمد العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در واکنش به خروج ترامپ از برجام گفت که توافق هستهای ایران در تحقق امنیت و صلح در منطقه تاثیرگذار نبود.

خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین نیز از خروج رئیسجمهور آمریکا از توافق هستهای و ازسرگیری تحریمها علیه ایران استقبال کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها