مواضع متناقض آمریکا و اروپا، وضعیت توافق هسته‌ای را بیش از پیش مبهم کرده است

برجام در مِـه

دونالد ترامپ 22 دی‌ماه سال گذشته باوجود تعلیق تحریم‌های موجود تهدید کرد در صورتی که کشورهای اروپایی و نمایندگان کنگره آمریکا برجام را مطابق میل او اصلاح نکنند او در ضرب‌الاجل بعدی که 120 روز بعد (22 اردیبهشت‌ماه) فرا می‌رسد کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۴۰۳۴۲

این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا دیروز در توئیتی اعلام کرد که تصمیم خود را در مورد برجام 4 روز زودتر اعلام خواهد کرد، تصمیمی که به نظر میرسد همانند مواضع اخیرش در مورد توافق هستهای شفاف نبوده و همه چیز در حالت تعلیق قرار دارد تا به نحوی از این شرایط موجود در جهت منافع آمریکا بهره برداری کند. شرایط تعلیقی که بنا بر گفته مسئولان کشورمان ادامه آن قابل تحمل نیست.

امروز جمهوری اسلامی ایران در حال آماده شدن برای سناریوهای جدید در مورد توافق هستهای است و در این زمینه همصدایی کاملی میان مسئولان کشورمان برای مقابله با هر گونه تصمیم گیری ترامپ در مورد توافق هسته ای وجود دارد.

به گزارش جامجم، حسن روحانی، علی لاریجانی، سرلشکر باقری و محمدجواد ظریف ازجمله چهرههایی بودند که روز گذشته بر ایستادگی ایران در برابر هرگونه تهدیدی تاکید کردند. این اظهارنظرها در شرایطی بود که تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز دونالد ترامپ نظر خود را در رابطه با خروج از برجام اعلام نکرده بود.

اساس سیاست ما تعامل سازنده با دنیاست

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیروز پس از بازدید از بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پالایش و پتروشیمی اعلام کرد: اساس سیاست ما تعامل سازنده با دنیاست.

وی ادامه داد: این دولت از روز اول مبنای برنامه‌اش بر این بوده که تعاملی درست، صحیح و سازنده و موثر و به تعبیر خودمان برد-برد با دنیا داشته باشد. ممکن است شرایطی استثنایی در هر زمانی پیش بیاید و آدم خاصی در کشور حاکم شود، اما این موضوع همواره در دنیا بوده اما الان عبور خواهیم کرد. ممکن است دوماه یا سه ماه درگیر آن مشکل باشیم اما از آن عبور خواهیم کرد.

لاریجانی: مقابله به مثل می‌کنیم

از دیگر چهره‌هایی که دیروز به تصمیم واشنگتن در قبال توافق هسته‌ای واکنش نشان داد، علی لاریجانی بود؛ البته در یک جلسه غیرعلنی. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: لاریجانی در جلسه غیرعلنی مجلس تاکید کرد اگر آمریکا از برجام بیرون برود قوای سه گانه آمادگی دارد مقابله به مثل کند. ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌وگو با مهر، در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه بر لزوم هماهنگی قوا در مقابل دشمنان تاکید شد.

هشدار ظریف به ترامپ

همچنین محمد جواد ظریف دیروز در جمع مدیران و کارکنان گروه صنعتی مپنا گفت: اگر ترامپ دست به اشتباه برهم زدن برجام بعنوان یک دستاورد جهانی بزند، یقینا در شرایط بدتری مجبور خواهد شد حقوق مردم ایران را بپذیرد.

برای هر اقدام آمریکا در مورد برجام آمادگی داریم

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز با بیان این‌که آمریکا هر اقدامی که نسبت به برجام انجام بدهد ما برای اداره کشور در هر شرایطی آماده هستیم و برنامه داریم، گفت: این یک شعار نیست بلکه برنامه‌ای دقیق تنظیم شده است.

آمادگی در مقابل هرگونه تهدید

در ادامه این موضعگیری‌ها، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح دیروز آب پاکی را روی دست آنهایی ریخت که منتظرند با ترک برداشتن ساختمان برجام، فاز تازه‌ای از تهدید و ایران‌هراسی را آغاز کنند. او در جریان سفر به خوزستان از آمادگی بالای نیروهای مسلح در مقابل هرگونه تهدید داخلی و خارجی خبر داد.

حسام الدین آشنا، مشاور رییس جمهور نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اگر ترامپ قدر عافیت بداند، به جای تحریم و تحقیر و تهدید از تصدیق و تکریم تشویق سخن خواهد گفت؛ ولی اگر این ته مانده آبروی آمریکا در جهان را هم پاره کند، به آتش اقتدار ایران و مصیبت بی اعتمادی جهانیان گرفتار خواهد آمد.

کنایه‌های غربی به تصمیم آمریکایی

اما اعلام نظر ترامپ درخصوص برجام فقط در ایران بازتاب نداشت. در کشورهای غربی هم این تصمیم بازتاب زیادی داشته و بر همین اساس جان کربی، سخنگوی پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا در دولت سابق این کشور، خروج از برجام را «احمقانه» خواند و گفت: باید خودمان را برای احتمال بازگشت تحریم‌های ایران و احتمال اعلام فسخ توافق از سوی تهران آماده کنیم. همزمان 12سناتور ارشد دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران را «یک اشتباه بزرگ استراتژیک» خواندند.

در اروپا نیز مقامات کشورهای عضو 1+5 هنوز تلاش می‌کنند دونالد ترامپ را از موضع خروج از توافق هسته‌ای منصرف کنند. با این حال نیویورک‌تایمز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته است که از راضی کردن ترامپ منصرف شده‌اند.

وزیر خارجه بریتانیا که به واشنگتن سفر کرده نیز با برخی مقامات آمریکایی دیدار کرد اما معلوم نیست سفر او برای حفظ برجام موفقیت‌آمیز بوده یا نه.

با وجود تاکید اروپا بر حفظ برجام، دیروز سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در دیدار آنیکا سودر، قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد گفت: از سایر طرف‌های برجام مخصوصا اروپایی‌ها انتظار است نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز نهایت اهتمام را به‌منظور محقق ساختن اهداف برجام به نمایش بگذارند.

تاکید آلمان، انگلیس و فرانسه بر ادامه برجام بدون آمریکا

در نشست معاونان و مدیران سیاسی وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی در بروکسل، طرف‌های اروپایی یک بار دیگر بر حمایت خود از برجام و آمادگی برای ادامه برجام بدون آمریکا تاکید کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها