عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: حدود90درصد کودکان شش ساله ایرانی دچار پوسیدگی دندان هستند و به طور متوسط پنج دندان شیری پوسیده دارند و فقط 4/0 درصد از نوجوانان 15ساله فاقد پوسیدگی و دارای دندان‌های کاملا سالم هستند.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۲۶

دکتر محمدحسین خوشنویسان، دندانپزشک و رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی، در آستانه برگزاری همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران (27 تا 29 تیر ماه در هتل المپیک ) اظهار کرد: میزان شیوع پوسیدگی دندان در کشور ما بسیار بالا و به یک اپیدمی تبدیل شده است. فقط حدود 12 درصد کودکان شش ساله، هیچ مشکلی در دهان خود ندارند و بقیه افراد از سلامت کامل دندانها برخوردار نیستند.

وی تاکید کرد: اگر شاخص بینالمللی سلامت دهان برای کودکان 12ساله را در نظر بگیریم، آمارها نشان میدهد با افزایش سن، به دلیل کمبود آگاهی و عدم انجام مراقبتهای فردی لازم، اغلب دندانها یکی پس از دیگری دچار پوسیدگی میشوند. آمار ملی نشان میدهد وضعیت سلامت دهان در افراد سالمند به مراتب بدتر شده، به نحوی که به طور متوسط از 32 دندان، حدود 25 دندان سالمندان کشور پوسیده یا کشیده شده، به نحوی که بیش از 50 درصد افراد سالمندان کشورمان دچار بی دندانی کامل هستند.

وی تصریح کرد: اگر ما هیچ مداخلهای انجام ندهیم، این مشکلات پیوسته در سطح جامعه افزایش خواهد یافت و شاخص بیدندانی کامل را بیش از پیش افزایش خواهد داد. البته مسأله به اینجا هم ختم نمیشود، زیرا بیماریهای دهان دارای ارتباط مستقیم با بیماریهای سیستمیک بوده و از این طریق بار بیماریهای دهان را تا 20 برابر افزایش میدهد. بنابراین با اهمیت دادن به سلامت دهان و انجام مراقبتهای فردی لازم میتوان بخش قابل توجهی از تخت بیمارستانها را خالی کرد./ جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها