دود حاصل از یک بار قلیان کشیدن برابر با حدود صد نخ سیگار است، همچنین آب قلیان هیچ محافظتی در مقابل دود ناشی از سوختن تنباکو ایجاد نمی‌کند و تنباکوهای تحت عنوان میوه‌ای و عطری نه‌تنها بی‌ضرر نیست، بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوهای ساده دارند.
کد خبر: ۱۱۳۹۶۹۰

اسماعیل فیروزی،کارشناس نظارت بر داروهای تحت کنترل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به موارد فوق افزود : مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست، بلکه بعضی مواد خطرناک از جمله قیر یا دوده (ماده سرطانزا)، منوکسیدکربن (نوعی آلاینده) و نیکوتین (ایجادکننده وابستگی) موجود در دود آن از سیگار بیشتر است.ترکیبات حلقوی معطر موجود در تنباکوهای میوهای و عطری با سوخته شدن خاصیت سرطانزایی و سمی پیدا میکند.

وی عنوان کرد: سرطان های ریه، لب و دهان و حنجره،مری و معده، لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بدخیم و زخمهای گوارشی و رفلاکس معده (برگشت اسید معده به مری) از جمله عوارض خوشخیم استفاده از سیگار و قلیان است. همچنین مواجهه با مونوکسید کربن قلیان نیز در دوران حاملگی ممکن است برای جنین خطرناک باشد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر بیماریهای مرتبط با تنباکو، مصرف اشتراکی قلیان میتواند به افزایش احتمال میکروب سل و ویروسهایی مثل هرپس و هپاتیت منجر شود. / تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها