معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درباره شایعترین سرطانها در 30 استان کشور، گفت: سرطان دستگاه گوارش (معده، روده بزرگ، مری و لوزالمعده) با سهم 27درصد، سرطان سینه (که عمدتا دربین زنان بروز مییابد) با سهم 12 درصد، سرطان ریه و حنجره با سهم 5/7 درصد و سرطان کلیه، مجاری ادراری و مثانه با سهم 7 درصد، شایعترین سرطانها در کشور است.
کد خبر: ۱۱۳۷۰۷۶

به گزارش جامجم، رضا ملکزاده افزود: سرطان معده با 5/21 مورد در هر صدهزارنفر، سرطان پوست با 5/20 مورد در هر صد هزار نفر، سرطان پروستات با 5/18 مورد در هر صد هزار نفر، سرطان روده بزرگ با 5/16 مورد در هر صد هزارنفر و سرطان مثانه با 3/14 مورد در هر صد هزار نفر، شایعترین سرطانها در بین مردان ایرانی هستند.
وی عنوان کرد: سرطان سینه با 5/34 مورد در هر صد هزار نفر، سرطان روده بزرگ با 12 مورد در هر صد هزار نفر، سرطان پوست با 5/11 مورد در هر صد هزار نفر، سرطان معده با ده مورد در هر صد هزار نفر و سرطان تیروئید با هفت مورد در هر صد هزار نفر، شایعترین سرطانها در بین زنان ایرانی هستند.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از سرطانهای معده، ریه، خون، مری، روده بزرگ، مغز و سیستم عصبی، سینه، پروستات، کبد و لوزالمعده به عنوان مرگبارترین سرطانها در ایران در سال 2016 یاد کرد.
وی با بیان اینکه برنامه «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران»، 98 درصد جمعیت کشور را پوشش داده است، افزود: در این برنامه، آمار دقیق بروز سرطان در 30 استان کشور، برآورد و اعلام شده است و این میزان پوشش جمعیتی در برنامه ثبت سرطان، یکی از مهمترین ویژگیهای برنامههای ثبت سرطان در کشورهای پیشرفته است.
ملک‌زاده به تشریح نتایج نخستین گزارش ثبت سرطان مبتنی بر کل جمعیت ایران، پرداخت و عنوان کرد: در این برنامه، 112 هزار بروز سرطان در طول سال 93 (زمان اجرای برنامه ثبت سرطان در 30 استان ایران) ثبت شد و متوسط بروز سرطان سالانه در ایران برابر با 158 در هر صد هزار نفر (با در نظر گرفتن سرطان پوست) و 143 در هر صد هزار نفر (بدون درنظر گرفتن سرطان پوست) بود در حالی‌که متوسط بروز سرطان سالانه (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) در دنیا بر اساس گزارش مرجع جهانی ثبت سرطان در پنج قاره، برابر با 182 در هر صد هزار نفر است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: متوسط بروز سرطان سالانه در کشورهای اروپایی، 267 در هر صدهزار نفر و در کشورهای پیشرفته مانند انگلستان و آمریکا به ترتیب 272 و 318 در هر صد هزار نفر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها