گفت‌وگوی جام‌جم با دروازه‌بان شماره یک تیم ‌ملی و پرسپولیس

ما ایرانی ها از کسی نمی‌ترسیم

علیرضا بیرانوند، یکی از آن ستاره‌های سرشناس پرسپولیس است که می‌تواند با ادامه درخشش خود در فوتبال ایران، خیالمان را حتی بابت جام جهانی 2018 و همگروهی با غول‌های دنیا راحت کند. تیم ملی ایران در این جام جهانی در گروهی بسیار سخت قرار گرفته و باید مقابل مراکش، اسپانیا و پرتغال به میدان برود و تمام امید ما در قفس توری به درخشش احتمالی بیرانوند است؛ کسی که ادعا می‌کند همچنان از نگاه کادرفنی، نفر اول تا بازی‌های ایران در جام جهانی باقی می‌ماند. با علیرضا گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید:
کد خبر: ۱۱۳۵۹۰۸

بابت تکرار قهرمانی در لیگ و صعود از مرحله گروهی در لیگ قهرمانان آسیا تبریک میگوییم. در مورد شرایط پرسپولیس در این دو تورنمنت صحبت میکنی؟

ابتدای فصل، وقتی مشخص شد همه بازیکنان میمانند و ستارههایی مثل منشا، خلیلزاده، نعمتی و... هم به ما اضافه شدند، قدرت تیممان معلوم شد. از همان روز هم میشد حدس زد پرسپولیس قهرمان میشود. یادم میآید پیشکسوتان باشگاه هر وقت مصاحبه میکردند، میگفتند ما قهرمان میشویم و همین اتفاق هم افتاد. سایر تیمها هم در این فصل انصافا خوب بودند، اما به قدرت ما نرسیدند و از همان هفتههای اول، صدرنشین و در نهایت قهرمان شدیم. در لیگ قهرمانان هم دیدید که در چه گروه سختی قرار داشتیم اما کار بزرگی کردیم و توانستیم به دور بعدی صعود کنیم.

از عملکرد خودت در این فصل رضایت داری؟

این سؤال را باید از مربیانم بپرسید، اما من به دنبال آن هستم که همیشه بهترین بازی را انجام بدهم و مردم را خوشحال کنم. در همین بازی آخر دیدید که هواداران بامعرفت پرسپولیس وسط هفته به استادیوم آزادی آمدند تا در آن هوای سرد و بارانی از ما حمایت کنند. نباید آنها را دست خالی برمیگرداندیم. ما توانستیم آرزوی پرسپولیسیها را که تکرار قهرمانی در لیگ برتر است، برآورده کنیم و فکر میکنم طرفداران تیم هم از عملکردمان رضایت کافی داشته باشند. این موضوع به ما امید بیشتری برای ادامه فصل میدهد.

انگار در این ماهها دچار افت شدهای. قبول داری؟

نه اینطور نیست. من شادابتر از گذشته تمرین میکنم و حضور در اردوی تیم ملی نیز به من و اصلا به همه ملیپوشان انگیزههای بیشتری میدهد. الان که فاصله کمی تا جام جهانی باقیمانده، زمان مناسبی برای افت نیست. اگر اینطور باشد هم باید با تمرینات و تلاش بیشتر خودم را به سطح بالایی برسانم. اهداف بزرگی در سر دارم. نقشههایی کشیدم که نیاز به تمرین، تمرکز و تلاش بیشتر دارد و امیدوارم بتوانم به خواستههای ورزشیام برسم.

اما خروجهایت مثل گذشته با اطمینان نیست و در مورد گلهایی که دریافت میکنی هم بحثهای زیادی میشود

به هر حال هر دروازهبانی ممکن است گل بخورد و گل بد هم دریافت کند. بهترین دروازهبانهای دنیا هم این ماجرا را تجربه میکنند، اما تلاش من و سایر بازیکنان این است که تعداد گلهای خورده را به کمترین حد برسانیم. ما یک تیم تهاجمی هستیم و حریف باید روی ضدحمله برنامهریزی کند که هنگام ضدحمله، ممکن است اشتباهات خط دفاع یا دروازهبان هم بیشتر شود. در این مورد باید مردم نظر بدهند، اما به عقیده خودم افت محسوسی نداشتم.

تو به شکلی صحبت میکنی که به نظر میرسد دروازه بان اصلی ایران در جام جهانی هستی!

نه اینطور نیست. برانکو مربیای نیست که شما بتوانید به او بگویید من باید بازی کنم یا بیرون بنشینم. البته هر بازیکنی دوست دارد در ترکیب اصلی تیم ملی کشورش باشد و من هم از این قاعده مستثنا نیستم، اما هیچ کس مطمئن نیست در ترکیب اصلی تیم ملی قرار میگیرد یا نه. برانکو آنالیزهای خودش را انجام میدهد و آمادهترین فرد درون دروازه میایستد. ما دروازهبانهای خوبی در تیم ملی داریم که در کنار رفاقتمان، رقابت زیادی هم باید داشته باشیم. هر کسی آمادهتر باشد به زمین میرود و این موضوع کاملا طبیعی است.

به نظرت ما باید از مراکش، پرتغال و اسپانیا بترسیم؟

آنها تیمهای قدرتمندی هستند. اسپانیا قهرمان جهان بوده و پرتغال هم همین دو سال قبل، قهرمان اروپا شده است. مراکش هم یکی از قدرتمندترین تیمهای ملی در قاره آفریقاست که این موضوع کار ما را در گروهی که هستیم خیلی سخت میکند، ولی ما هم ایرانی هستیم و ایرانیها از هیچکسی و هیچ تیمی نمیترسند.

در جریان بازی با السد با شجاع خلیلزاده هم درگیری لفظی داشتی. این موضوع را تائید میکنی؟

یک دروازهبان و مدافع در طول مسابقه بارها با هم صحبت و حتی بحث میکنند، اما نمیدانم چرا این مسائل بیدلیل بزرگ میشود. ما در طول بازی در مورد همه چیز باید با هم صحبت میکنیم و به خاطر هیجان بازیها، مجبوریم گاهی فریاد بزنیم. با این حال من و شجاع هم همیشه با هم از این صحبتها داریم و به یکدیگر در طول مسابقه تذکر میدهیم. هدف هر دوی ما حفظ دروازه پرسپولیس و موفقیت تیم است. بیرون زمین البته خیلی با هم شوخی میکنیم و سر به سر یکدیگر میگذاریم. این را همه تیم میدانند و موضوع جدیدی نیست. مطمئن باشید هیچ بازیکنی از دست من دلگیر نمیشود.همانطور که من از دست کسی دلگیر نمیشوم.

مرتضی پورعلیگنجی دیگر مدافع تیم ملی و بازیکن السد گل به خودی زد که باعث برتری شما شد. حرفی در این باره نداری؟

مرتضی پورعلیگنجی همبازی خوب من و از بهترینهای ایران و آسیاست. بزرگترین مدافعان دنیا هم ممکن است اشتباه کنند و من که کنار مرتضی در نفت تهران و سپس تیم ملی بازی کردم، میدانم چه مدافع خوب و کم اشتباهی است. آن ضربه سر هم یک اتفاق بود که البته اگر مرتضی نمیزد، مطمئن باشید بچههای ما در ادامه مسابقه دروازه السد را باز میکردند.

به نظر میرسد از بازخورد شوخی که با کریستیانو رونالدو داشتی، ناراحت شدهای؟

در جامعه ما بویژه فضای مجازی هر حرفی بزنی یک طور برداشت میشود و همه هم منتظرند واکنش نشان بدهند. من در برنامه 90 و هنگام ضبط تلویزیونی فقط یک شوخی کردم اما برداشتهای دیگری شد. حالا هم دوست ندارم صحبت بیشتری در موردش داشته باشیم.

یکی از چالشهای پرسپولیس، بحث تمدید قراردادهاست. تو در این تیم میمانی؟

بله، من قرارداد دارم و قطعا فصل بعد هم در خدمت پرسپولیس هستم. دعا میکنم سایر بازیکنان هم بمانند.

اما به نظر میرسد خیلیها میخواهند از این تیم جدا شوند؟

کجا بروند بهتر از پرسپولیس؟ البته این را به شوخی گفتم! به هر حال یک فوتبالست حرفهای باید تصمیم حرفهای هم بگیرد. من دوست دارم همبازیانم را فصل آینده هم در پرسپولیس کنار خودم ببینم، اما باید دید خودشان در نهایت چه تصمیمی میگیرند. هر تصمیمی هم که بگیرند برای من قابل احترام است.

پرسپولیس میتواند بار دیگر به جمع 4 تیم برتر آسیا صعود کند؟

تلاش ما این است که به فینال برسیم و به دنبال قهرمانی در این جام باشیم. میخواهیم بهترین عملکردمان را به نمایش بگذاریم. برای همه این موضوع هدف بزرگی تلقی میشود که امیدواریم تیم قدرتمندی داشته باشیم و با کمک هم بهترین اتفاق ممکن را رقم بزنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها