پیام‌رسان‌ها تا چه حد بر زندگی جامعه تأثیرگذار بوده است؟

تفریح واقعی در دنیای مجازی

از همان زمان که انسان خودش را شناخته، با پیام‌رسان‌ ها درگیر بوده است.
کد خبر: ۱۱۳۵۴۷۸

از زمان پارینهسنگی که بشر با نقاشی روی سنگها پیام خود را نقاشی میکرده تا همین امروز! در عصر ارتباطات هم به فراخور گسترش اینترنت و ورود اصطلاحاتی مانند «دیتابیس» به گستره دایره لغات، نرمافزارهای ارتباطاتی و بخصوص پیامرسانها نقش بسزایی ایفا میکنند. تأثیرات پیامرسانها آنقدر زیاد شده که مردم نمیتوانند زندگی خودشان را بدون پیامرسانها تصور کنند. سطح نفوذ پیامرسانها در زندگی ما در حال حاضر به مرحلهای رسیده که این نرمافزاها به عنوان یکی از مهمترین ابزار کار و سرگرمیمان مطرح هستند. در چند سال گذشته بخش قابل توجهی از مراودات کاری از طریق این پیامرسانها صورت میگرفته است. علاوهبر اینها، گروههای مختلف سنی بدون توجه به شرایط مالی، سطح سواد و... بخش قابل توجهی از اوقات فراغتشان را در این نرمافزارها سپری میکنند. به بررسی تاثیرات این نرمافزارها میپردازیم.

فید خوانهای مدرن

یکی از اتفاقاتی که پیامرسانها برای مردم رقم زدند، مطلع بودن از اخبار است. همه خبرگزاریها، رسانهها، روزنامهها و مجلهها صاحب کانال در پیامرسانها هستند. علاوه بر اینها، با همهگیر شدن پیامرسانها، مردم هم برای انتشار اخبار دست به کار شدند و بعضا خودشان نقش رسانه را پیدا کردهاند.

به روز شدن ادارات

اگر تا دیروز نامههای اداری با فکس و ایمیل ارسال میشد، امروز کارمندان با اپلیکیشنهای ارتباطی، نامهها را به مدیران خود میرسانند. این روزها درصد بالایی از نامههای خشک و رسمی اداری، از طریق پیامرسانها سند میشود و بند رونوشت با پیامرسان ایکس تقریبا به فایلهای ذخیرهسازی نامهها اضافه شده است. علاوه بر این کارمندان در تمام محیطهای کاری، یک کانال و گروه کاری دارند تا در آن تمام بخشنامهها، قوانین، تشویقها و توبیخهای محیط کاری منتشر شود.

زنگ تفریح در پیامرسانها

روزانه مردم زیادی بخش قابل توجهی از وقت خالیشان را در فضای مجازی و پیامرسانها میگذارنند. این اتفاق به آن معناست که پیامرسانها باعث تغییر جنس تفریحات مردم شدهاند. به مدد وجود پیامرسانها براحتی میتوان فیلم، موزیک و عکس ارسال و دریافت کرد. همین راحتی در ارسال و دریافت باعث شده است که کاربران در هر موقعیت و زمانی؛ در اتوبوس، مترو و در محیط کار بتوانند با محتوای متنوع پیامرسانها تفریح کنند. در بعضی از نرمافزارهای خاص مانند تلگرام بخش بازی هم ایجاد شده و مخاطبان این نرمافزار میتوانند در آن بازی هم کنند!

تلگرام کسبوکار من است: به یمن وجود پیامرسانها، کسب و کارهای متنوعی هم شکل گرفت. کسب و کارهایی که خاص همین پیامرسانهاست و قبل از تولد آنها اصلا وجود خارجی نداشت. ساخت استیکر، گیف، طراحی ربات و... از شغلهایی است که پیامرسانها ایجاد کردهاند. از تأثیر ایجاد شغل در پیامرسانها همین بس که تعداد قابل توجهی از جوانان یک شبه مدیر شدند و روزانه به خاطر تبلیغات درآمدهای میلیونی پیدا کردهاند. به جز ایجاد کسب و کارهای خاص، پیامرسانها شکل بسیاری از کسب و کارهای کوچک را تغییر دادند. با استفاده از امکاناتی که بسیاری از پیامرسانها در اختیار کاربرانشان قرار میدهند، مشتریها براحتی در خانه محصولاتی را که دوست دارند سفارش میدهند و در زمان اندکی هم آن را دریافت میکنند. هر کدام از پیامرسانهای داخلی ویژگی خاصی دارند.

لیلا شوقی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها