رئیس کانون صرافان گفت: بزودی جلسه‌ای با مسئولان بانک مرکزی درباره آینده فعالیت صرافی‌ها برگزار می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۳۴۹۲۰

سعید مجتهدی در گفتوگو با ایرنا با یادآوری اینکه در شیوه گذشته، صرافیها همه نیازهای ارزی متقاضیان را پوشش میدادند، گفت: نمیتوان از تقاضای ارزی برای قاچاق کالا و ارز و نیز اقداماتی که پولشویی محسوب میشوند، چشمپوشی کرد و نیاز است پالایشی در تقاضاهای ارزی انجام شود.

مجتهدی با تاکید بر اینکه صرافیها در زمینه مبارزه با پولشویی با برنامههای دولت همسو هستند، عنوان کرد: صرافیها در اقتصاد جهانی حضور فعال دارند و قابل محو نشدن نیستند؛ در ایران نیز صرافیها در سالیان گذشته بازوی اقتصادی کشور بودهاند و انتظار میرود صبوری کنند تا فضای روشنی برای آینده فعالیت آنها ترسیم شود.

رئیس کانون صرافان با یادآوری اینکه تاکنون جلسههای ارزی در سطح حاکمیتی بوده است، افزود: بزودی مسئولان کانون صرافان جلسهای با مدیران بانک مرکزی خواهند داشت تا چگونگی حضور صنف صرافی در مبادلات ارزی مشخص شود.

وی تاکید کرد: صنف صرافی منافع ملی را به منافع صنفی خود ترجیح میدهد و توانایی لازم را برای همکاری با دولت در جهت پوشش مبادلات ارزی کشور دارد.

مجتهدی افزود: باید اجازه داد مسئولان به بازار ارز نظم بدهند و در این شرایط صبوری خریداران و فروشندگان ارز ضروری است تا جایگاه هر کسی اعم از بانکها و صرافیها در بازار مشخص شود.

وی با یادآوری اظهارات رئیسکل بانک مرکزی درباره اینکه هنوز بخشی از مبادلات بینالمللی ایران به عهده صرافیهاست، گفت: هنوز روابط بانکی ایران در سطح مطلوب نیست و از این رو صرافیها میتوانند در مراودات ارزی همکاری لازم را با دولت داشته باشند.

وی همچنین به مقررات گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در جهان اشاره کرد و افزود: باید کمک کنیم تا دست کسانی که در امور پولشویی و قاچاق فعالند، از سیستم ارزی کشور کوتاه شود و نظام پولی کشور به سطح استانداردهای بینالمللی برسد.

مجتهدی، حضور صرافان را برای کمک به سیستم نقل و انتقالات مالی کشور ضروری دانست و گفت: با توجه به تحریمها، بدون کمک صرافیها نمیتوان انتظار داشت چرخه پولی به طور کامل شکل گیرد.

رئیس کانون صرافان ایران در پاسخ به اینکه کدام یک از صرافیها قرار است با اقدام نیروی انتظامی پلمب شود، یادآور شد: صرافیهای دارای مجوز رسمی از بانک مرکزی مشکلی ندارند، اما اگر مجوز صرافی حتی یک روز پیش نیز باطل شده باشد، باید تمدید شود.

وی در عین حال افزود: باید بین صرافی که نسبت به دریافت مجوز اقدام کرده و همه معاملات آن در سامانه نظارت ارز ثبت میشود و مالیات سالانه را به طور شفاف میپردازد با فردی که هیچگاه مالیات نداده و معاملات آن نیز قابل پیگیری نیست و اقدامهایش مصداق پولشویی است، تفاوت قائل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها