اول اردیبهشت هر سال، روز بزرگداشت سعدی نام گرفته است. شاعر، متفکر و مصلح اجتماعی که گلستان، بوستان و غزلیاتش در جهان شهره است.
کد خبر: ۱۱۳۴۵۷۱

قرار است سهشنبه و چهارشنبه این هفته به همین مناسبت همایش «سعدی و پترارک» در مرکز فرهنگی شهر کتاب در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه سوم برگزارشود.

سعدی و پترارک دو شاعر تغزلی و غنایی در شعر فارسی و ایتالیایی هستند. غزل سعدی اوج شعرهای عاشقانه انسانی است و با اینکه در غزل عاشقانه سرآمد است اما عارفانهها و غزلیات پندآموز او هم کمنظیر است. پترارک هم بیشترین تاثیر را بر ادبیات دوران بعد از خود داشته و کسانی چون بوکاچو، چاسر و شکسپیر از او تاثیر پذیرفتهاند. شباهتهای بسیاری میتوان در اشعار و آثار سعدی و پترارک یافت.

در این همایش دکتر سعید حمیدیان، دکتر میرجلالالدین کزازی، دکتر فائزه مردانی، دکتر شیده احمدزاده، دکتر نسرین فقیه‌‌ملکمرزبان، دکتر فاطمه عسگری، دکتر فرح نیازکار و برخی دیگر از چهرههای شناخته شده سعدی شناسی سخنرانی میکنند. همچنین زهرا زواریان، فرشته نوبخت و الهام فلاح نویسندگان ادبیات داستانی کشورمان قرار است در بخشی با عنوان «از سعدی چه آموختهام؟» تجربه‌هایشان را از مواجهه با این شاعر و نویسنده بزرگ ایرانی بیان کنند.

این همایش به همت مرکز فرهنگی شهر کتاب، مرکز سعدی‌شناسی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا، دانشگاه ساپینزای رم و دانشگاه بولونیا در ایران و ایتالیا برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها