درباره کتاب داستان‌ها و درس‌هایی از زندگی پیامبر اسلام(ص)

دمی با رحمت‌للعالمین

گفت و گوی جام جم آنلاین با روحانی متخصص جراحی؛

نکاتی جالب از سبک زندگی پیامبر(ص)

با حجت‌الاسلام دکتر آقارفیعی در خصوص سبک زندگی پیامبراکرم(ص) به گفت و گو نشسته ایم.
کد خبر: ۱۱۳۴۳۳۰
نکاتی جالب از سبک زندگی پیامبر(ص)

این جراح و متخصص طب اسلامی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین، بیان کرد: اسلام یک دین علمی و مخصوص سلامتی مردم است. پیامبراکرم فوق العاده شخص تمیزی بودند و اکثرا لباس های سفید بر تن می کردند حتی عمامه ایشان هم سفید بود. عطر جزئی از زندگی پیامبر بود، آن حضرت خود را با مشک خوشبو می کرد ایشان آن قدر خوشبو بودند که هر جا عبور می کرد تا مدت ها بوی خوش از آنجا به مشام می رسید.

وی در ادامه افزود: پیامبر در برخوردهای اجتماعیشان تعامل خوبی داشتند و بسیار بر حق همسایگی تاکید می کردند. رسول اکرم (ص) در خصوص حدّ همسایگی فرموده اند « تا 40 خانه از رو به رو، پشت سر، طرف راست و سمت چپ، همسایه محسوب می گردند.» همچنین می فرمایند « کسی که همسایه از دست او در امان نباشد، ایمان ندارد و کسی که به خدا و روز قیامت یقین دارد، به همسایه آزار نمی رساند.»

به گفته آقارفیعی،بیشترین خوراکی که پیامبر میل می کردند «خرما» بود و اگر سر سفره چندین غذا موجود بود ابتدا از خرما آغاز می کردند و در این باب می فرمایند : برشما باد خرما، چرا که خستگی را می‌برد، در برابر سوز سرما گرمی میدهد در برابر گرسنگی سیر می‌کند و درآن 72 باب شفا است و نیز فرمودند: «به زنان خود در دوره نزدیک زایمان خرما بدهید؛ زیرا صورت کودک وی بردبار و پاک خواهد شد و خوراک مریم(س)، هنگامی‌که عیسی را به دنیا آورد، همین بود در حالی‌که اگر خدا غذایی بهتر از خرما برای او سراغ داشت همان را به وی می‌خوراند»

این متخصص طب اسلامی در خصوص آداب غذا خوردن پیامبر اکرم(ص) به جام جم انلاین گفت: پیغمبرخدا مردم را از خوردن چیزی های داخل شکم حیوانات(جگر، سیرابی و..) نهی می کرد و همیشه غذاهایی را می خوردند که تازه باشد. حضرت تند تند و با عجله غذا نمی خوردند و همچنین لقمه ها را کاملا می جوید.

وی ادامه داد: رسول خدا قبل از غذا خوردن وضو می گرفتند و گاهی با نمک شروع به خوردن می کردند. زیرا عقیده داشتند « هر کسی که غذای خود را با نمک آغاز کند و با نمک به پایان ببرد، از 72 درد که جذام و برص(پیسی) از آن جمله است، در امان می ماند.»

به گفته آقارفیعی، حضرت رسول می فرماید « شستن دستها پیش و پس از غذا، شفایی برای تن و مایه برکت در روزی است. شستن دستها پیش از غذا، فقر را دور می کند و شستن دستها پس از غذا، اندوه را می راند و چشم را سلامت می دهد. ایشان غذای داغ نمی خورد و می گفت : غذای داغ بی برکت است و خداوند آتش ‍ را غذای ما قرار نداده است ، غذا را سرد کنید.

این جراح و متخصص طب اسلامی اظهار داشت: پیامبر به مصرف عسل تاکید فراوان داشت و همیشه می گفتند از عسل 1000 خاصیت برمی آید که در 1000 درمان از آن استفاده می شود. ایشان فرمودند «عسل ، درمان است» ، « بر شما باد دو درمان؛عسل و قرآن» .

وی تاکید کرد: پیامبر اسلام موهای سرش را با سدر می شست و می فرمود « کسی که سر خود را با سدر بشوید خداوند وسوسه شیطان را از او دور می کند و چنین کسی مرتکب معصیت نمی شود و هر کس معصیت نکند وارد بهشت می شود». همچنین می فرمایند «حنا خضاب اسلام است بر ثواب عمل مومن می افزاید ، سردرد را از میان می برد ، چشم را تیز بین میکند ، قدرت آمیزش را افزون می سازد و مهمترین گیاهان خوش بو در دنیا و آخرت است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها