گفت و گوی جام جم آنلاین با روحانی متخصص جراحی؛

نکاتی جالب از سبک زندگی پیامبر(ص)

درباره کتاب داستان‌ها و درس‌هایی از زندگی پیامبر اسلام(ص)

دمی با رحمت‌للعالمین

طبق آیه 21سوره احزاب، حضرت رسول اکرم(ص) الگویی نیک و کامل از هر نظر برای ما هستند.
کد خبر: ۱۳۸۲۷۵۳
نویسنده محمدرضا خراسانی زاده - چاردیواری

هرچند شخصیت پیامبراکرم(ص) آن‌قدر والا و وسیع است و ابعاد معنوی و مادی شناخته‌شده و شناخته‌نشده دارد که نمی‌توان در یک مطلب یا یک اثر در مورد همه این ابعاد صحبت کرد و نوشت اما بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران تلاش کرده‌اند در حد توان بخش‌هایی از زندگی، رفتار و اخلاق و سخنان حضرت را بیان کنند تا همگان بیشتر و بهتر ایشان را بشناسند.
مرتضی نظری نیز در کتاب داستان‌ها و درس‌هایی از زندگی پیامبر اسلام‌(ص) تا حد نسبتا قابل‌قبولی به این هدف نزدیک شده است.
او با بررسی و استفاده از منابع و آثار قوی و متقن، حدود 120 داستان، ماجرا و اتفاق مختلف مرتبط با دوران زندگی حضرت رسول را از دل تاریخ استخراج کرده است.
نویسنده در انتخاب روایت‌ها تلاش کرده از ابعاد گوناگون شخصیت پیامبر(ص)، حداقل یک ماجرا را در مجموعه‌اش گردآوری کرده باشد.
چینش روایت‌ها سیر تاریخی و نظم خاصی ندارد و هرکدام به ابعاد مختلفی مانند سیره عبادی، اخلاقیات حضرت، زندگی خانوادگی ایشان، زیست اجتماعی، تفریح و ورزش، سفر، جنگ، رفتار حضرت با مسلمین، نحوه برخورد خاتم‌الانبیا با دشمنان، روش‌های تبلیغ، خنده و گریه پیامبر و... می‌پردازد.
می‌توان گفت این کتاب حاوی روایت‌هایی از سبک زندگی فردی و اجتماعی پیامبر اکرم است و به شناخت قسمت‌هایی از تاریخ مهم و حساس اسلام کمک می‌کند.
این اثر به‌خصوص برای افرادی که دنبال الگوبرداری از حضرت هستند، بسیار کاربردی و قابل استفاده است. البته متاسفانه برخی از افراد، به روایت‌ها و ماجراهای تاریخی، صرفا به دید یک داستان جهت پیداکردن دیدی نسبت به افراد یا وقایع تاریخی یا حتی به دید سرگرمی نگاه می‌کنند و دنبال تحلیل وقایع، رفتارها و الگوبرداری از مسائل گذشته برای امروزشان نیستند.
مرتضی نظری در کتاب خود تلاش کرده این دسته از مخاطبان نیز با مطالعه این اثر و ماجراهای مختلف پیامبر، درونمایه، تحلیل و نتیجه آنها را هم بخوانند.
وجه تمایز این کتاب با دیگر کتاب‌های مشابه در این زمینه، این‌‌که نویسنده پس از بیان هر ماجرا، نتایج مختلفی را از هر روایت استخراج کرده است.
این نتایج با دسته‌بندی و ادبیات مناسبی برای استفاده هرچه بیشتر و بهتر مخاطبان و خوانندگان این اثر بیان شده که پیام‌ها و محورهای اصلی هر ماجرا را برای مخاطب باز کرده است.
همچنین در ذیل برخی از ماجراها، علاوه بر بیان نتایج، روایت‌هایی از امامان معصوم که به مضمون آن داستان و ماجرا تشابه دارد نیز آورده شده که بعضی از آنها را نویسنده تحلیل کرده و به مسائل متناسب مختلفی تعمیم داده است؛ اتفاقی که در راستای اثرگذاری کتاب و الگوبرداری از سبک زندگی حضرت رسول(ص) کمک شایانی به افراد مشتاق به این موضوع کرده است.
در بین کتاب‌های مربوط به حضرت رسول اکرم(ص)، کتاب داستان‌ها و درس‌هایی از زندگی پیامبر اسلام (ص)، کتاب بسیار خوبی برای شناخت سبک زندگی پیامبر است و تحلیل‌ها و نتیجه‌گیری از داستان‌ها توسط نویسنده، دریچه‌های نو و تازه‌ای را نسبت به سیره زندگی حضرت رسول برای مخاطبان باز می‌کند و زندگی پیامبر را از دل روایت‌های تاریخی برای استفاده در امروز روشن‌می‌سازد.

راه‌های علاقه‌مندشدن به مطالعه
یکی از کارشناسان رشد و توسعه کودکان در دانشگاه سیروکیوس در شهر نیویورک آمریکا می‌گوید: تا جایی که می‌توانید محیط اطراف فرزندان‌تان را با کتاب پر کنید. این موضوع باعث خواهدشد فرزندانی که هیچ‌گونه علاقه‌ای به کتاب ندارند، با دیدن عناوین گوناگون، به مطالعه یکی از کتاب‌ها علاقه‌مند شوند. بنابراین وقتی فهمیدید فرزندتان به چه موضوعاتی علاقه نشان می‌دهد، به کتابخانه و کتابفروشی شهر و محله‌تان بروید و هر کتابی را که نزدیک به موضوع موردعلاقه فرزندتان بود، تهیه کنید. محل قراردادن کتاب‌ها حتی می‌تواند روی صندلی خودروی شما هم باشد. بچه‌ها باید کتاب‌ها را لمس کنند و هرجایی می‌خواهند با خود ببرند.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها