هرگاه ارتش سوریه و متحدانش پیروزی بزرگی به دست آوردند، هجمه رسانه‌ای و سناریو‌سازی علیه دمشق و هم‌پیمانانش افزایش می یابد.
کد خبر: ۱۱۳۴۱۳۰

تازهترین رویداد مربوط به استفاده از سلاح شیمیایی در دوما در غوطه شرقی دمشق است تا با یک صحنهسازی نمایشی غربیها خود را مهیای حمله به سوریه کنند به این امید که شکست تروریستهای مورد حمایت خود را به تعویق بیندازند.

کشورهایی که تروریسم را ایجاد و حمایت مالی و رسانهای از آن کردهاند بر اثر فروپاشی آنها در غوطه شرقی تحرکات خود را از سر گرفتهاند. غوطه شرقی برای حامیان تروریستها از اهمیت بسزایی برخوردار بود، زیرا عقبه پایتخت سوریه محسوب میشود. با حضور تروریستها در این منطقه علاوه بر اینکه امنیت دمشق و ساکنان آن تهدید میشود اصولا نقطه اتکای طرح دشمنان در این منطقه با هدف سرنگونی دولت سوریه است. از همین رو زمانی که رهبران سوریه به آزادسازی غوطه شرقی تصمیم گرفتند، میدانستند وارد نبرد بزرگ و سرنوشتسازی ضد گروههای تروریستی و کشورهای حامی تروریسم شدهاند و از این رو آمادگی لازم را برای مقابله با همه سناریوها داشتند. با پیشروی برقآسای ارتش سوریه، حامیان تروریست شروع به خلق سناریو و صحنهسازی شیمیایی کردند. به دنبال این سناریوی نخ نما بود که مقامات آمریکایی از حمله به سوریه سخن گفتند و ترامپ اعلام کرد طی ساعات آتی تصمیمات سرنوشتسازی خواهد گرفت.

نضال السبع، تحلیلگر سیاسی لبنان درباره سناریوی جدید غرب به رهبری آمریکا میگوید: ایجاد داستان ساختگی شیمیایی در دوما جدا از داستان مسمومیت سرگئی اسکریبال، جاسوس انگلیسی برای صحنهسازی و ایجاد جو روانی ضد مسکو و دمشق نیست. این اتهامات بر اساس گزارش تروریستهای جیش الاسلام است که غیرنظامیان را از سه سال قبل زیر یوغ خود قرار داده است.

السبع افزود: نشست سه جانبه آنکارا میان ولادیمیر پوتین، حسن روحانی و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه سبب شد تا دولت آمریکا مجنون شود. پس از اینکه کشورهای منطقهای درباره نقشه راه حل بحران سوریه توافق کردند تا منطقه از بحران خارج شود و آوارگان به خانه و کاشانه خود برگردند دولت آمریکا دریافت به طور کامل از بازی سوریه کنار گذاشته شده است. این تفاهم سبب میشد دیگر آمریکا و غرب توجیهی برای حضور در شمال سوریه نداشته باشند.

رامی الخلیفه العلی، استاد فلسفه سیاسی دانشگاه پاریس نیز دراین باره میگوید: حمله بعید است و هر اقدامی نتایج رسانهای خواهد داشت. احدی تمایلی برای کشمکش با مسکو ندارد، زیرا تاوان سنگینی به دنبال خواهد داشت. از همین رو شواهد میدانی نشان میدهد احتمال اقدام نظامی علیه سوریه بعید است. روسها هم اکنون سامانه اس-400 و دیگر سامانهها را در سوریه مستقر کردهاند و هر حملهای را مانع میشوند.

در مجموع باید گفت هرچند به نظر میرسد تهدیدات آمریکا برای هدف قرار دادن سوریه جدی باشد و این از حرفهای نیکی هیلی که بدون قطعنامه شورای امنیت دست به حمله میزنند، برمیآید اما چنین اقدامی نتایج مهمی به دنبال نخواهد داشت. هرچند این اقدام به مفهوم رد کردن خطوط قرمز روسیه درباره سوریه است بویژه که اخباری از حضور ناوهای آمریکایی در نزدیکی سواحل طرطوس سوریه برای حمله با موشکهای تام هاوک به مزاکر نظامی سوریه مخابره شده است اما باز هم نمیتواند نقشی تعیینکننده در تحولات آینده سوریه داشته باشد.

تهدیدات علیه سوریه نخستین بار نیست، هرچند ممکن است شدت چنین ضرباتی اینبار بیشتر باشد، اما نمیتواند به تروریستهایی که از بسیاری از مناطق رانده شدهاند، کمکی کند. به همین دلایل در مجموع کارشناسان بر این باورند که تحرکات آمریکا و غربیها نمیتواند تغییری در واقعیت ایجاد کند و عقربههای ساعت به عقب برنمیگردد، زیرا سوریه بر نقطه تکیه حامیان تروریسم در غوطه مسلط شده و نگاه ارتش سوریه به سوی مناطق دیگر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها