آمریکا و روسیه در آستانه رویارویی مستقیم نظامی قرار گرفتند

به وقت شام !

ناکام ماندن شورای امنیت در تصویب سه قطعنامه درباره سوریه، دامنه کشمکش‌های سیاسی بین کشورهای غربی از یک سو و سوریه و متحدانش بویژه روسیه از سوی دیگر را تشدید کرده است. در همان حال که مقامات کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا خبر از احتمال وقوع یک حمله برق‌آسا به سوریه را می‌دهند در مقابل دولت‌های سوریه و روسیه با اعلام آماده‌باش کامل می‌گویند هرگونه حمله‌ای را پاسخ خواهند داد. در این میان برخی کارشناسان این احتمال را مطرح می‌کنند که ممکن است بزودی بین روسیه و آمریکا در خاک سوریه جنگی سنگین رخ دهد. برخی دیگر از کارشناسان اما معتقدند از آنجا که چنین حمله‌ای هزینه‌های سنگینی را به دنبال خواهد داشت، سران آمریکا و انگلستان حاضر به چنین ریسکی نبوده و بیشتر شانتاژی رسانه‌ای را در پیش گرفته‌اند .
کد خبر: ۱۱۳۴۱۲۳

به گزارش ایرنا، ریک فرانکونا سرهنگ بازنشسته و وابسته سابق نظامی آمریکا در سوریه گفت: سال گذشته آمریکا خیلی سریع نسبت به حمله شیمیایی خان شیخون در سوریه واکنش نشان داد، اما این بار به نظر میرسد همراه متحدانش درباره یک اقدام هماهنگ و به مراتب بزرگتر نسبت به این موضوع سخن میگویند که به جهت استقرار نیرو نیاز به زمان دارد.

این تحلیلگر نظامی افزود: شلیک چند فروند موشک تام هاک از چند ناو جنگی در دریای مدیترانه یک موضوع است، اما اگر خواسته باشید حملاتی گسترده و دراز مدت انجام دهید، باید تجهیزاتی را به منطقه منتقل کنید که نیازمند اندکی زمان و همچنین طرح و برنامه است.

وی درباره پیامدهای چنین تهاجمی گفت: اقدام نظامی احتمالا چیزی را در سوریه تغییر نخواهد داد.

آمادهباش ارتش سوریه

در پی تهدید رئیسجمهور آمریکا مبنی بر پاسخی شدید و قریبالوقوع به سوریه در پی انتشار گزارشهایی ادعایی درباره حمله شیمیایی در دوما در غوطه شرقی دمشق، ارتش سوریه در تمام سطوح به حالت آمادهباش درآمد.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیدبان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت: نیروهای نظام سوریه و نیروهای همپیمان از دو شب گذشته در راستای رویارویی با حملات احتمالی غربیها به حالت آمادهباش درآمده و به این وضعیت ادامه میدهند.

از زمان انتشار اولین گزارشها درباره حمله شیمیایی در سوریه، انگشت اتهام غربیها به جای گروههای تروریستی به سمت دمشق نشانه رفت. هدف از طرح این اتهامات فراهم کردن فضا برای حمله نظامی علیه سوریه بود. بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد میگوید سوریه هرگز اجازه نخواهد داد سناریوی ویرانگری که در عراق و لیبی صورت گرفت، تکرار شود و نظام سوریه تغییر نخواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک وی افزود: کشورهای غربی بدانند تهدیدهای آنها به صورت تجاوز نظامی، رزمایشها، دروغها و ترساندن، هرگز ما را به عنوان یکی از کشورهای بنیانگذار شورای امنیت مجبور نمیکند از حقوق و انجام تعهدات خود براساس قانون اساسی و حفظ حاکمیت ارضی سوریه دست برداریم.

هشدار روسیه

همزمان نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا به واشنگتن در مورد کشته شدن نیروهای این کشور در سوریه در صورت حمله هوایی به سوریه هشدار داد. ولادیمیر چیجوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا اظهار کرد: مسکو به واشنگتن در مورد پیامدهای خطرناک حمله احتمالی به سوریه و کشته شدن نیروهای روس در آنجا ولو تصادفی هشدار میدهد .

از سوی دیگر معاون اول کمیته دفاعی سنای روسیه دیروز گفت چنانچه ارتش روسیه در سوریه هدف حمله هوایی احتمالی آمریکا قرار بگیرد، فوری واکنش نشان خواهد داد. یوگنی سربرنیکوف، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، در شرایطی که حمله هوایی ایالات متحده به سوریه در واکنش به حمله ادعایی با تسلیحات شیمیایی در شهر دومای سوریه دور از ذهن نیست، پایگاه هوایی حمیمیم و پایگاه دریایی طرطوس و نیز نیروهای روسی مستقر در سوریه تحت حفاظت شدید هستند. در همین حال الکساندر زاسیپکین، سفیر روسیه در لبنان نیز گفت هر موشک آمریکا که به سمت سوریه شلیک شود، ساقط خواهد شد. او به تلویزیون المنار لبنان گفت: اگر آمریکا حملهای صورت دهد، آن موشکها ساقط میشود و علاوه بر آن، منبع شلیک آن موشکها هم هدف اصابت قرار میگیرد.

نا هماهنگی درجبهه غرب

پس از آنکه اعلام شد کشورهای غربی به رهبری آمریکا قصد انجام یک حمله چند ملیتی را داشته و در این باره بین رهبران سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلستان رایزنیهای لازم شده، بعضی خبرهای دیگر حکایت از عدم هماهنگی در جبهه غرب داشت .

به گزارش دیلیمیل، ترزا می، نخستوزیر انگلیس در تماس تلفنی دونالد ترامپ با یک موضعگیری محتاطانه گفته است: برای مشارکت لندن در حمله نظامی علیه سوریه به مدارک بیشتری نیاز دارد. نشریه تایمز روز گذشته با اعلام این خبر نوشت: ترامپ، دوشنبه گذشته گفته بود آمریکا ظرف 48 ساعت در واکنش به حمله احتمالی شیمیایی در سوریه تصمیمگیری خواهد کرد. بااینحال هرچه به پایان این مهلت نزدیک میشویم به نظر میرسد او نیز از مواضع خود عقبنشینی کرده است. از سوی دیگر روزنامه فیگارو نوشت: جنگندههای فرانسوی در حالت آمادهباش قرار دارند و منتظر دستور حمله به اهدافی در سوریه هستند. فیگارو در ادامه نوشت: فرماندهان نظامی احتمال حمله یا حملاتی علیه نیروهای دولتی سوریه را بررسی میکنند و تاکنون برنامههای مفصلی به مکرون ارائه شده است.

همزمان خبرنگار شبکه 10 رژیم صهیونیستی اعلام کرد، کابینه امنیتی اسرائیل با حضور سران سیاسی و نظامی از جمله بنیامین نتانیاهو نخستوزیر، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و گادی آیزنکوت رئیس ستادکل ارتش این رژیم، حمله به سوریه را بررسی کردهاند. از سوی دیگر شبکه اینترفاکس به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد، شرکتهای هواپیمایی که بر فراز دریای مدیترانه پرواز انجام میدهند، دستورالعملی را از مرکز اداره عملیات در بروکسل درباره احتمال تغییر برنامه پرواز در محدوده دریای مدیترانه به دلیل حملات موشکی احتمالی در سوریه دریافت کردهاند. برخی منابع دیگر نیز از پرواز جنگندههای ائتلاف در ارتفاع پایین در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه بر فراز منطقه التنف خبر دادند. در یک خبر دیگر اعلام شد دونالد ترامپ سفر خود به پرو و کشورهای آمریکای لاتین را به دلیل تمرکز بر بحران سوریه لغو کرده است .

بر اساس آخرین خبر ها از بحران سوریه ، درحالی که روسیه از پاسخ به حمله احتمالی آمریکا به سوریه خبر داده ، ترامپ در توئیتی از حمله قریب الوقوع خبر داده است.

جنگ دیگری در راه است؟

سرهنگ یوری نیتکاچیف، کارشناس نظامی روس گفته است: امکان استفاده از موشکهای کالیبر علیه تاسیسات نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه وجود دارد. این درحالی است که پنتاگون تصمیم بگیرد به پایگاههای نظامی روسیه در طرطوس یا حمیمیم، حمله کند. اما چنین حملهای قطعا با پاسخ قاطع روسیه مواجه خواهد شد. وی در عین حال احتمال سناریوی درگیری نظامی مستقیم بین روسیه و آمریکا را بسیار کم دانست و گفت اگر پنتاگون بخواهد حمله کند این بار مانند دفعه قبل که به پایگاه هوایی الشعیرات حمله موشکی شد به روسیه اطلاع نخواهد داد.

سرهنگ ولادیمیر پاپوف، کارشناس نظامی دیگر روس نیز گفت: در شرایط کنونی از آمریکاییها باید هر انتظاری داشت. بعید نیست دونالد ترامپ تصمیم به نابودی فیزیکی شخص بشار اسد گرفته و به محل سکونت وی در دمشق حمله کند. در چنین شرایطی سامانههای دفاع ضدهوایی سوریه و روسیه برای تامین امنیت پایتخت سوریه باید آمادگی کافی داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها