زمانی که کبد چرب با دیابت و فشار خون همراه شود، ریسک بیماری و خطر مرگ را چندین برابر می‌کند، بنابراین تشخیص بموقع این بیماری در افراد، حائزاهمیت است. بعلاوه تغییر سبک زندگی در پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار موثر است .
کد خبر: ۱۱۳۴۰۸۶

دکتر کوروش عبداللهیفرد، معاون اجرایی و برنامهریزی انجمن رادیولوژی اظهار کرد: بیماریهای گوارشی امروزه بسیاری از مردم جامعه را گرفتار کرده که بخشی از آن مربوط به مشکل کبد چرب است. تغییر در سبک زندگی افراد، کاهش تحرک و افزایش وزن سبب نشست چربی در کبد شده و از طریق سونوگرافی میتوان به صورت عددی و توصیفی میزان کبد چرب را در فرد مشخص کرد.

وی با اشاره به ضرورت شناسایی بموقع کبد چرب اضافه کرد: شناسایی، کنترل و بررسی نشست چربی در کبد جزو وظایف رادیولوژیست است. سرطان روده بزرگ، مری و معده جزو سرطانهای شایع در دستگاه گوارش است که غربالگری آنها از طریق رادیولوژیستها صورت میگیرد. / جامجم

مراقب کمبود منابع غذایی حاوی B12 باشید

علائم کمبود ویتامین B12 میتواند جدی باشد که شامل ضعف قدرت بینایی، از دست رفتن توان حافظه، افسردگی و مشکل در حفظ تعادل است. این ویتامین در عین حال نقش مهمی در حفظ سلامت سلولهای خون و سیستم عصبی دارد و به تولید دی ان ای کمک میکند.

به گفته متخصصان، طیف گستردهای از علائم میتواند نشاندهنده کمبود این ویتامین باشد که از آن جمله میتوان به خستگی مفرط، زخم در دهان، ضعف عضلانی و تاری دید اشاره کرد. همچنین از دیگر علائم جدی کمبود این ویتامین بروز مشکلات روان شناختی از قبیل افسردگی است.

بدن نمیتواند ویتامین B12 مورد نیاز خود را تولید کند در نتیجه لازم است با خوردن مواد غذایی از جمله گوشت، تخممرغ، محصولات لبنی و ساردین این نیاز را تامین کند. افراد بزرگسال روزانه به 5/1 میکروگرم ویتامین B12 نیاز دارند و خوردن مواد خوراکی مناسب در رفع این نیاز بدن موثر است. به افراد بالای 50 سال توصیه میشود برای تامین نیاز بدن خود فقط به مصرف گوشت و دیگر منابع غذایی بسنده نکنند، چرا که ممکن است نیاز به مکمل نیز داشته باشند. گیاهخواری، مصرف مواد الکلی و مصرف برخی داروها میتواند موجب کمبود این ویتامین شود. / ایسنا

توت؛ سپر دفاعی در برابر سرطان

محققان دریافتهاند میوههای خانواده توت که سرشار از آنتیاکسیدان و پلیفنولهاست، علاوه بر بهبود سیستم گوارش و کمک به کاهش وزن، دارای خواص ضدسرطانی هم هست.

انواع توت دارای رنگدانههای موسوم به آنتوسیانین است که عامل رنگ قرمز، آبی و بنفش در این میوههاست.این رنگدانه موجب افزایش عملکرد آنزیمی در سلولهای سرطانی میشود که کنترل آن میتواند دریچهای جدید به سوی درمان سرطان بگشاید.البته افزایش سن موجب تغییر در عملکرد این آنزیم میشود و این تغییرات در ابتلا به انواع بیماریها نقش دارد.

این آنزیم موجب کاهش تجلی ژنهای سرطانی و بعلاوه افزایش تجلی ژن عامل توقف تومور در سلولها میشود. / مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها