رئیس کمیســــیون عمران آخرین جزئیات از علت سقوط پرواز تهران ـ یاسوج را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۳۳۳۷۶

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا رضاییکوچی درباره آخرین اطلاعات پرواز تهران ـ یاسوج که سال گذشته دچار سانحه شد، گفت: ما اکنون در حال بررسی زمینهها و عواملی هستیم که موجب اشتباه خلبان در این پرواز شده است.

براساس اطلاعات جعبه سیاه، خلبان در این سانحه مقصر بوده است، ما در حال بررسی هستیم تا روشن شود خلبان دچار اشتباه شده، یا وی روند عادی و مراحل مختلف را طی کرده، خلبان به لحاظ جسمی و روحی آمادگی داشته یا خیر و یا اینکه هواپیما آماده پرواز برای شرایط بحرانی بوده است. عوارض و زمینههای متعددی موجب اشتباه خلبان در سانحه هوایی تهران ـ یاسوج شده است.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه بنده اطلاعات جعبه سیاه را کاملا مطالعه و مکالمات آن را گوش کردهام، بیان کرد: در لحظات آخر کمک خلبان به خلبان میگوید هوا خراب است و بهتر است بازگردیم، اما متأسفانه خلبان به ادامه مسیر به سمت مقصد اصرار دارد و به دنبال آن ارتفاع هواپیما را کاهش داده و پایینتر از حد معمول میآید که این اقدام موجب برخورد هواپیما با کوه و بروز سانحه میشود.

وی تصریح کرد: کادر پرواز در زمان پرواز این هواپیما اطلاعات لازم را درباره شرایط جوی داشته و مکالمات جعبه سیاه این موضوع را بخوبی نشان میدهد، اما خلبان بهرغم اصرار کمکخلبان خود به سمت شیراز نرفته و اشتباه میکند.معمولا در چنین وضعیت هوایی، هواپیما باید بازگردد؛ لذا دلایل و زمینههای وقوع اشتباه از سوی خلبان در کمیسیون عمران قید شده است.

رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه خلبان به دلیل بیماری و جراحی قلب در این شرایط باید از یک خلبان و نه کمک خلبان در کنار خود استفاده میکرده است، افزود: از سوی دیگر با توجه به شرایط آب و هوایی اجازه پرواز نباید صادر میشد و اصولا براساس آییننامه داخلی شرکت هواپیمایی آسمان، این پرواز در چنین شرایط جوی نباید صورت میگرفت. شرکت هواپیمایی آسمان در وهله اول مقصر است و هواپیما باید در چنین شرایطی در فرودگاه تهران میماند و پرواز نمیکرد.

رضاییکوچی گفت: طی شش ماه گذشته بسیاری از خلبانان از سیستم هواپیمایی این شرکت رفتهاند و عملا تعداد خلبانهای این شرکت محدود شده است. هواپیما نقص فنی نداشته است. اگر مقررات رعایت میشد این هواپیما میتوانست در چنین شرایط آب و هوایی به شیراز رفته و سالم بماند. کمیسیون عمران گزارش نهایی و کامل خود را درباره حادثه پرواز تهران ـ یاسوج تا اواخر فروردین آماده ارائه به مجلس خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها