مروری بر همه قهرمانی‌های متوالی تاریخ لیگ‌های فوتبال ایران

چهارمین دوگانه پرسپولیس

پرسپولیس قهرمان لیگ هفدهم شد تا برای نخستین بار در رقابت‌های لیگ برتر از عنوان قهرمانی اش دفاع کرده باشد. البته این نخستین بار نیست که پرسپولیس در سالی که مدافع عنوان قهرمانی به شمار می‌رود، جام قهرمانی را بالای سر می‌برد. قرمزها، پیش از این سه بار دیگر هم قهرمانی در دو فصل متوالی لیگ را تجربه کرده بودند و به نوعی از این حیث، رکورددار فوتبال ایران به شمار می‌روند.
کد خبر: ۱۱۳۳۳۵۸

از اولین دوگانه یا همان دبل پرسپولیسیها در لیگ بیش از 40 سال میگذرد. دقیقا 43 سال. پس از راهاندازی رقابتهای سراسری باشگاههای کشور در سال 49 و قهرمانی استقلال، پرسپولیس در سال 50 قهرمان این رقابتها شد. سال 51 رقابتهای باشگاهی در ایران برگزار نشد و با راهاندازی جام تخت جمشید، پرسپولیس در اولین دوره آن رقابتها در سال 52، بار دیگر عنوان قهرمانی را به دست آورد. آن دو قهرمانی متوالی، اولین دوگانه یک تیم در رقابتهای باشگاهی فوتبال ایران بود که پرسپولیس با درخشش زوج طلایی خط حمله، صفر ایرانپاک و حسین کلانی و سرمربیگر آلن راجرز انگیسی موفق به انجام آن شد.

افتخاری را که پرسپولیس با راجرز به دست آورد پاس تهران، چهار سال بعد با مربیگری حسن حبیبی رقم زد؛ قهرمانی در دو دوره متوالی از رقابتهای جام
تخت جمشید. پاس در سالهای 1355 و 1356 در حالی که هر دو فصل پرسپولیس را در دو امتیازی خود میدادید، قهرمان فوتبال ایران شد تا دومین دوگانه تاریخ لیگ به رنگ سبز در بیاید.

پاس، این موفقیت را سال 71 با کسب دومین دوگانه تاریخ این باشگاه تکرار کرد. پاسیها پس از قهرمانی در نخستین دوره لیگ آزادگان در سال 70، در سال 71، همزمان با کسب عنوان قهرمانی آسیا، در لیگ برتر هم در شرایطی که بازیها در آن سال به صورت دو گروهی برگزار میشد، پرسپولیس را در فینال، در ضربات پنالتی شکست دادند تا سال رویایی خود را همراه با فیروز کریمی با قهرمانی در ایران و آسیا تکمیل کنند.

دوگانه بعدی فوتبال ایران نصیب سایپای نارنجی پوش شد. این تیم، فقط چهار سال پس از تاسیس در سال 1372 قهرمان لیگ آزادگان شد و یک سال بعد از عنوان قهرمانی اش در فوتبال ایران دفاع کرد. دو جام ارزشمندی که با هدایت بیژن ذوالفقارنسب برای سایپاییها به دست آمد.

بعد از سلطه دو ساله سایپا، نوبت به پرسپولیس رسید تا دو سال متوالی قهرمان لیگ آزادگان شود. قرمزها همچون سالهایی که آلن راجرز را روی نیمکت خود داشتند، این بار با مربیگری یک مربی خارجی دیگر، یعنی استانکوی کروات موفق به فتح دوباره جام قهرمانی رقابتهای لیگ در سالهای 1374 و 1375 شدند. آن زمان را باید سالهای طلایی پرسپولیس در رقابتهای باشگاهی نامید، چراکه این تیم در سالهای 1378 و 1379 نیز با علی پروین، دو سال متوالی قهرمان لیگ آزادگان شد و برای سومین بار موفق به فتح دوگانه شد.

پس از آن 11 سال طول کشید تا یک تیم، دو سال متوالی قهرمان لیگ فوتبال ایران شود. آن تیم سپاهان بود که البته پس از دوگانه سالهای 1389 و 1390، رکوردی بی نظیر را با قهرمانی در سه دوره متوالی به نام خود به ثبت رساند. سپاهان دو قهرمانی نخست را با قلعهنویی و قهرمانی سال 1391 را با زلاتکو کرانچار جشن گرفت تا به این ترتیب در رقابتهای لیگ برتر تاریخساز شود.

حالا پرسپولیس نزدیکترین تیم به سپاهان برای کسب سه قهرمانی متوالی است. قرمزها طی دو فصل اخیر با برانکو، برای چهارمین بار در لیگ دبل کردهاند و اگر بتوانند از عنوان قهرمانی خود در لیگ فصل آینده دفاع کنند، به رکورد سپاهان، یعنی کسب سه جام متوالی در لیگ برتر خواهند رسید.

علاوه بر پرسپولیس، پاس، سایپا و سپاهان، در این سالها تیمهایی چون استقلال، فولاد و استقلال خوزستان هم قهرمان لیگ شدهاند، اما هیچ یک از آنها هرگز نتوانستند از عنوان قهرمانی خود دفاع کنند. در این بین، استقلال تنها تیمی بود که تا آستانه کسب دوگانه پیش رفت، اما با از دست دادن قهرمانی لیگ برتر، در آخرین هفته دوره نخست، از دستیابی به این موفقیت محروم شد. استقلالیها قهرمان آخرین دوره لیگ آزادگان بودند، اما قهرمانی در نخستین دوره لیگ برتر را در هفته پایانی، با شکست مقابل ملوان انزلی به پرسپولیس تقدیم کردند.

رضا پورعالی

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها