نوستالژی‌های ماندگار

بیش از 4 دهه با «راه شب»

همه ما ممکن است بی‌خوابی به سرمان زده باشد و حتی برای یک بار هم شده از ساعت 12 و 30 دقیقه تا 2 و 30 دقیقه بامداد، موج رادیو را روی رادیو سراسری ایران و «راه شب» تنظیم کرده باشیم و با علاقه پای شنیدن این برنامه نشسته باشیم، برنامه‌ای که سبقه طولانی بیش از چهار دهه دارد.
کد خبر: ۱۱۳۳۲۵۷

این برنامه برای اولین بار سال 1355 روانه آنتن شده و تا امروز هم بیوقفه ادامه پیدا کرده است. گرچه راه شب 42 ساله شده، اما همچنان پر نفس با دیگر برنامههای رادیویی رقابت میکند و توانسته جایگاه خودش را میان مخاطبان حفظ کند. شاید در تئوری بتوان این برنامه را در یک خط توصیف کرد، اما عوامل این برنامه شب و روز زحمت کشیدند تا این برنامه که به میانسالی نزدیک میشود، همچنان با طراوت باشد.

طراح برنامه راه شب، جمشید گرگین بود که خودش علاوه بر تهیهکنندگی یکی از مجریان برنامه هم بود و اجرا را به عهده داشت. این برنامه ویژگیهای زیادی دارد. به نیازهای مردم توجه زیادی میکند و به آن پاسخ میدهد. ضمن این که راه شب، برنامه متنوعی برای کسانی است که شب کار هستند و باید ساعتها بیدار بمانند. این ویژگیها از گذشته تا امروز ادامه پیدا کرده است، اما مهمترین ویژگی برنامه در زمان راهاندازیاش این بود که در آن زمان خدمات پزشکی و اورژانس مثل الان در دسترس نبود و وجود نداشت و فقط یک درمانگاه شبانهروزی در خیابان طالقانی قرار داشت. بنابراین وقتی کسی حالش بد میشد با برنامه تماس میگرفت و گرگین روی آنتن درباره وضعیت بیمار توضیح میداد و نشانی را اعلام میکرد تا آمبولانس به منزل فرد مصدوم اعزام شود.

بنابراین هر وقت برای هر کس مساله و مشکلی پیش میآمد با برنامه راه شب تماس میگرفت و مجری هم با اعلام پیام فوری به فرد مربوط کمک میکرد. البته برنامه راه شب یک بار هم به داد خود گرگین رسید، زیرا خودش مسموم شده بود و در برنامه اعلام کرد و همان زمان آمبولانس جلوی در جامجم (صدا و سیما) اعزام شد. برخی مواقع گرگین تنها بود و باید تنها پشت میکروفن مینشست و صحبت میکرد. شاید یکی از دلایلی که باعث شده این برنامه سالها روی آنتن بماند این است که توجه زیادی به مخاطب و نیازهایش دارد.

این برنامه از گذشته تا حال، شامل بخشهای متنوع است و بخشی از آن به اطلاعرسانی موضوعات فرهنگی، هنری و موسیقی درخواستی اختصاص دارد. این برنامه به حدی محبوب شد که داریوش فرهنگ هم براساس همین برنامه رادیویی یک سریال با نام راه شب ساخت که ناصر ممدوح نقش پژمان، گوینده این برنامه را بازی میکرد و هر شب روی آنتن رادیو با مشکلات مردم روبهرو میشد و سعی میکرد به بهترین شکل آنها را راهنمایی کند. این سریال توانست با اقبال مخاطبان هم روبهرو شود، زیرا برایشان جالب بود یک برنامه رادیویی موضوع ساخت یک سریال تلویزیونی شده است. گرگین به مدت دو سال این برنامه را اداره کرد، اما بعد از آن مسئولیت را به افراد دیگری سپرد و تا امروز گروههای متفاوتی این برنامه را اجرا کردند. در حال حاضر علیرضا جاویدنیا، نوید نوروزی، داوود حیدری، کیوان همتی، میثم نیکنام و حسن همایی این برنامه را اجرا میکنند و تلاش دارند به بهترین شکل این برنامه را روانه آنتن کنند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها