23 نمایش در تماشاخانه‌های تهران روی صحنه آمد

لباس نو به تن تئاتر

هر قدر هم که سینمایی‌ها برای اکران نوروز سر و دست بشکنند برای جماعت تئاتری تعطیلات نوروز فصل رکود اجرا محسوب می‌شود، البته امسال آثار نمایشی در ایام نوروز در تالارهای نمایشی پایتخت روی صحنه بود اما حالا قرار است با 23 نمایش تازه رونق تازه و دوباره‌ای به تماشاخانه‌های پایتخت بدهد. از تماشاخانه‌های دولتی همچون تئاتر شهر و اداره نمایش بگیرید تا مستقل‌ها قرار است با نمایش‌های تازه لباس نو به تن کنند.
کد خبر: ۱۱۳۲۷۱۴

تئاتر شهر؛ از هملت تا گلشیری

مجموعه تئاتر شهر با وجود ایجاد تماشاخانههای بسیار و متنوع مستقل همچنان یکی از پاتوقهای اصلی اهالی تئاتر است که البته غیر از این هم انتظاری نبوده و نیست. در سالن اصلی این مجموعه در حال حاضر نمایش «هملت و دن کیشوت» به کارگردانی تاجبخش فنائیان در حال اجراست. نمایشی که هر روز از ساعت 19و30 دقیقه با بازی کاظم بلوچی، سیامک صفری و کوروش سلیمانی اجرا میشود. البته فهرست بازیگران این نمایش بسیار طولانیتر از این است. در سالن سایه در همین ساعت نمایش «دیور» نوشته هاله مشتاقینیا و به سرپرستی، ایدهپردازی و اجراگری آریان رضایی در حال اجراست و تینو صالحی نمایش «نحس»را در سالن قشقایی روی صحنه برده است. «فتوحات گلشیری» با بازی عباس جمالی در سالن چهارسو و «مرزداران» نوشته و کار وحید رهجوی و حسین ملکی در پلاتوی تئاتر شهر اجرا
میشوند.

پالیز؛ همان همیشگی

مرگ و دوشیزه نوشته آریل دورفمان همچنان دستمایه نمایشهای مختلف در ایران است. تازهترینشان اقتباسی آزاد از این نمایشنامه به نام «مرثیهای برای یک دختر» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مازیار شهزاد دولتشاهی است که هر روز ساعت 18 در سالن شماره 2 تماشاخانه پالیز اجرا میشود. «اسپرسو سینگل شات لطفا» به نویسندگی و کارگردانی بابک توسلی دیگر نمایشی است که در این سالن از ساعت 21 روی صحنه میرود، نمایشی که در آن بازیگران نام آشنایی همچون امید زندگانی و سوسن پرور به ایفای نقش پرداختهاند.

نمایش «بازی زندگی» نوشته ماندانا عبقری و به کارگردانی علیرضا دهقانی، «نظام آباد» نوشته کهبد تاراج و کار عرفان پورمحمدی و البته نمایش «کوچه پارس» به نویسندگی و کارگردانی داوود معینیکیا هم از برنامههای نمایشی اداره تئاتر در فروردین امسال است.

شهرزاد؛ پردیس شلوغ پایتخت

پردیس تئاتر شهرزاد هم در مرکز تهران و پاتوق اصلی اهالی تئاتر میزبان آثار تازهای است. نمایش«چشمهایی که مال توست» به نویسندگی، کارگردانی و بازی بهاره رهنما که از همین دیروز از ساعت 21 و 30 دقیقه در سالن شماره 3 این پردیس روی صحنه آمده است و «شیرهای خان بابا سلطنه» نوشته و کار افشین هاشمی از مهمترین آثار به نمایش درآمده در این پردیس است. در نمایش افشین هاشمی چهره نام آشنایی همچون گلاب آدینه بازی میکند. همچنین نمایش «گروفالو» نوشته بهرام جلالیپور و به کارگردانی آرش شریفزاده اثری مخصوص گروه سنی کودک و نوجوان است که ساعت 18 در سالن شماره 3 پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است. «پسرهای پشت نقاب» به کارگردانی مرضیه مهاجر، نمایش «خواستگاری» نوشته و کار عظیم موسوی، «دپوتات» به دراماتورژی محمد نادری و کارگردانی اتابک نادری که پیش از این نیز در سال گذشته روی صحنه آمده بود هم از دیگر آثار به نمایش درآمده در پردیس تئاتر شهرزاد است. جواد انصافی هم همچنان از ابتدای سال نو در این سالن «نوروزخوانی» دارد.

سنگلج و مولوی؛ روحوضی و کلاسیک

هر قدر هم سالنهای مستقل و خصوصی افزایش بیایند اما سالن سنگلج و تالار مولوی همچنان مورد استقبال تماشاگران تهرانی است، نمایش «خواستگاری مهریناز شاهدخت دیار سختستان» به نویسندگی صبوده رنگرز و کارگردانی عطاا... کوپال هر روز از ساعت 18 در سنگلج اجرا میشود. «جعفرخان از فرنگ برگشته» هم دیگر نمایشی است که نوشته حسن مقدم است و به کارگردانی رحمت امینی از ساعت 19 و 45 دقیقه در این سالن روی صحنه میرود. سالن اصلی تالار مولوی هم میزبان اثری از ویلیام شکسپیر است. «شب دوازدهم» به کارگردانی محسن صادقی از ساعت 18 و 30 دقیقه اجرا میشود و همین سالن هم بعد از این اجرا میزبان نمایش «مرد شده» نوشته و کار آسو بهاری است که از ساعت 21 روی صحنه میرود. در سالن کوچک این تالار هم نمایش «جایی در میان خوکها» نوشته آئول فوگارد و کارگردانی مسعود حکیمی اجرا میشود.

تازههای دیگر

تالار هنر میزبان دو نمایش در رده سنی کودکان است. نمایش کودک «درای بن» نوشته نیل دوفیلد به کارگردانی ژاکلین آواره و همچنین نمایش کودک «پرنسس و دزد دریایی» به کارگردانی لیدا وعیدی که از 6 فروردین تا امروز در این تالار اجرا میشود. در سالن سمندریان خانه هنرمندان هم میتوانید شاهد دو نمایش تازه باشید. «سانتی متر» نوشته و کار مرتضی شاه کرم و البته «مجلس قربانی سنمار» اثری از بهرام بیضایی به کارگردانی شیما جوادپور دو نمایش این سالن کوچک را از دیروز تشکیل میدهند.

«حذفیات» اثر اجرا شده در سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر به نویسندگی و کارگردانی مهدی ضیاچمنی هم از 16 فروردین ساعت 17 در تئاتر مستقل تهران روی صحنه است. نمایش «رومولیت» به نویسندگی مصطفی کوشکی و به کارگردانی خد او و هستی حسینی هم از 15 فروردین ساعت 21 در این تالار نمایشی اجرا میشود. در این نمایش مهدی پاکدل و بهناز جعفری به ایفای نقش پرداختهاند. فرهنگسرای نیاوران میزبان نصرا... رادش در نمایش «حسنی و عمو رادش» و همچنین «پزشک نازنین» نوشته نیل سایمون و کار محسن حاج نوروزی است. «آمادئوس» به کارگردانی جواد مولانیا در تالار حافظ روی صحنه است و تالار وحدت نیز همانطور که انتظار میرود در اخیار پری صابری با نمایش «کوروش» است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها