بعد از آن‌که جرقه‌های فرمول موفق یوبی‌سافت پس از سفر به آفریقا در فارکرای 2 زده شد، در بهترین و عالی‌ترین نسخه فرنچایز یعنی فارکرای 3 به جزایر سر سبز استوایی رفتیم، در فارکرای 4 کشور تبت‌گونه و کوهستانی را که توسط حاکمی ظالم و کلیشه‌ای کنترل می‌شد درنوردیدیم و ناگهان با فارکرای عصر حجر به 10‌هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح‌(ع) رفتیم و به معدود انسان‌های آن دوران کمک کردیم تا در دنیای خشن و مرگبار ببرهای دندان خنجری زنده بمانند و با از بین بردن دشمنان‌شان بقای خود را تضمین کنند.
کد خبر: ۱۱۳۲۶۵۹

حالا در Far Cry 5 به نظر می‌رسد یوبی‌سافت خود را به آمریکا نزدیک‌تر می‌کند، فقط افسوس که بعد از این همه نسخه همچنان باید فرمولی را قورت دهیم که دیگر اشباع شده است!

آمریکای افراطیون

فارکرای 5 در Hope County ایالت مونتانا اتفاق میافتد، دنیایی پهناور باب دل طبیعت دوستان و البته مملو از افراد زمخت و یک فرقه مذهبی مندرآوردی افراطی که ترسی از کشتن انسانها ندارند! اینجا جایی است که شما میتوانید از ابتدا تا انتهای بازی را بهصورت Co-Op با دوست خود تجربه کرده و به ماشینهای حامل اسلحه و تجهیزات یورش ببرید، با تیرکمان به شکار رفته یا حتی ماهیگیری کنید. بههرحال به مرور زمان لذت این چیزهای به ظاهر جدید از بین میرود و شما میمانید و یک تجربه استاندارد و سرگرمکننده، اما یکنواخت دیگر!

دنیای بازی یعنی هوپ کانتی زیر نفود جوزف سید، رهبر یک فرقه افراطی موسوم به «طرح بر دروازه بهشت» است و ماجرا از جایی آغاز میشود که بازیکن بعد از ساخت شخصیت خود بهعنوان یک نیروی تازهکار پلیس، هجومی ناموفق را به مقر فرمانروایی جوزف سید انجام میدهد. در نتیجه این هجوم و باتوجه به تلفات بالای نیروهای پلیس، قهرمان داستان تنها و دست خالی در میان دنیایی ستیزهجو باقی میماند.

اگرچه شروع داستان خوب است، اما طولی نمیکشد که گرفتار یکنواختی میشود. وظیفه شما از بین بردن محلهایی است که در کنترل جوزف سید قرار دارند و این کار را به هر راهی که میتوانید باید انجام دهید. این هر راه معمولا به دو روش کلی تسخیر کردن مقرهای نگهبانی یا انجام دادن ماموریتهای جانبی برای مردم محلی تقسیم میشود.

جوزف سید سرزمین بزرگی را زیر نفوذ خود دارد، اما در انتخاب نماینده برای خود نیز بامهارت است. قاصدان فرقه افراطی او جان سید کاریزماتیک، جیکوب سید شکارچی انسان و هیپی نیمه روانی فیث سید هستند. این سه شخصیت که هر کدام کهن الگویی آشنا هستند به جز نام فامیلشان هیچ پیوستگی و ثباتی با یکدیگر ندارند.

داستان فارکرای 5 آنقدر محرک نیست که شروع خوبش ممکن است این باور را در شما ایجاد کند. تصویری که بازی از فرقه افراطی ارائه میدهد بیش از اندازه عجیب و غریب است که کسی آن را جدی بگیرد و تازه آن را هم با لحن خود جدی انگارانهای بیان میکند که مخاطب را پس میزند! شما در بازی به طرز مسخرهای بارها بیهوش و ربوده شده و به صندلی بسته خواهید شد تا کاراکتر لالتان حرفهای آدم بدها را که به دلیل نبود دیالوگ شخصیت اصلی بیش از اندازه کشدار به نظر میرسند گوش کند و آنها هم مذبوحانه تلاش میکنند که فلسفه نیمهپخته داستانیشان را برای مخاطب توضیح دهند! گاهی بازی میخواهد تکانی به خود بدهد و انتظارتان را بشکند، اما این ساختار در بهترین حالت چیزی بهتر از این نیست که «راستی به این فکر کردی که آدم بد واقعی
خود تو هستی؟»

تغییرات جزئی در اصل کلی

از آنجا که قطعا شما حداقل یکی از نسخههای قبلی فارکرای را تجربه کردهاید یا دست کم به اندازه کافی در موردش شنیدهاید سر شما را با توضیح کلیات گیمپلی بازی درد نمیآوریم و به تفاوتها میپردازیم. در فارکرای 5 دیگر برای مشخص شدن فضای بیشتری از نقشه نیاز نیست از برجها بالا بروید، بلکه این کار توسط تکه نقشههایی انجام میشود که با انجام دادن ماموریتها یا در ساختمانها و سازههای مختلف پیدا میکنید. معماهای محیطی همچنان بخشی از گیمپلی بازی و اتفاقا از موارد بسیار جذاب فارکرای 5 به شمار میروند، چراکه هر کدام شما را با یک چالش منحصربهفرد و سرگرمکننده مواجه میکند و در انتها نیز پاداش بسیار باارزشی به شما میدهد. در نتیجه هرگاه بعد از صحبت با یک NPC نماد معماهای محیطی در نقشه ظاهر میشود کلی ذوقزده خواهید شد!

دیگر تفاوت بازی با نسخههای پیشین تقریبا از بین رفتن جنبه شکار در بازی است. دیگر نیاز نیست برای ارتقای تجهیزات خود شکار کنید، بلکه پوست حیوانات شکار شده را تنها میتوانید در ازای پول بفروشید. در عوض ارتقای تواناییها و تجهیزات کاراکتر به وسیله امتیازهای تجربه انجام میشود.

خداحافظ تنهایی

Far Cry 5 تلاش کرده تا با امکان تجربه Co-Op بخش داستانی کاملا بازیکن را از تنهایی نسخههای قبلی خارج کند، هرچند که پیشرفت شما در بازی فقط برای میزبان ذخیره میشود و مهمان باوجود حفظ شدن آیتمها و تواناییهای شخصیتش مجبور است ماموریتها را بعدا دوباره تکرار کند. همچنین 9 هوش مصنوعی با سلاحها و قدرتهای مختلف بهمرور به جمع یاران شما ملحق میشوند که بسته به تاکتیک حمله خود میتوانید یکی دوتا از آنها را با خود همراه کرده و دستوراتی نیز صادر کنید. این بازی حداقل 25 ساعتی میتواند شما را حسابی سرگرم کند، اما بدانید که شاید فقط 2-3 ساعت احساس دریافت محتوای تازه و جدید را
داشته باشید.

مجید رحمانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها