روزنامه الشرق قطر در گزارشی به بازخوانی سندی پرداخت که پیش از جنگ میان اعراب و اسرائیل، ریاض آمریکا را به حمایت از حمله اسرائیل به مصر و سوریه و اشغال اراضی فلسطینی تشویق کرده بود.
کد خبر: ۱۱۳۲۳۸۷

به گزارش مهر، اظهارات اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در گفتوگو با مجله آمریکایی آتلانتیک برای برخی تعجب آور بود حال آنکه به گفته بسیاری از ناظران این دیدگاه با توجه به سابقه تاریخی عربستان دور از انتظار نبود. به نوشته الشرق: اسناد مربوط به عربستان نشان میدهد ریاض پیش از جنگ سال 1967 به اسرائیل چراغ سبز داده بود تا اراضی عربی را اشغال کند و این سند را علی عبدا... صالح، رئیسجمهور پیشین یمن پیش از مرگش افشا کرده بود.

این روزنامه قطری در ادامه گزارش خود نوشت: عربستان در آن دوره به دلیل اختلافاتی که با مصر بر سر حمایت از جریانهای مختلف سیاسی یمنی داشت و وجود تضاد منافع میان قاهره و ریاض در یمن، در نامهای به لیندون بی. جانسون، رئیس جمهور وقت آمریکا به او گفت «تا زمانی که اسرائیل برای اشغال نوار غزه، صحرای سینا و کرانه باختری اقدام نکند مصر نیروهای خود را از یمن خارج نخواهد کرد... این مسأله عبدالناصر را وادار خواهد کرد تا از یمن خارج شود.»

عربستان در این سند که در 27 دسامبر 1966 یعنی پیش از شکست اعراب در جنگ سال 1967 نگارش یافته است از آمریکا میخواهد از حمله اسرائیل به مناطق حساس و مهم مصر حمایت کند تا به این ترتیب مصر نیروهای خود را از خاک یمن خارج کند. علاوه بر آن تأکید میکند سوریه نیز نباید از چنین حملهای در امان باشد و بخشی از اراضی سوری نیز باید مورد هجوم قرار بگیرد تا به این ترتیب بعد از سرنگونی مصر، سوریه نتواند زمامداری رهبری قومیت عربی را به دست بگیرد.

در ادامه این سند، عربستان توصیه میکند نوار غزه که تحت حاکمیت مصر بوده و کرانه باختری که تحت حاکمیت اردن قرار داشته نیز اشغال شود تا به این ترتیب هیچ اراضیای در اختیار فلسطینیها نباشد که به وسیله آن طمع کنند تحرکات خاصی انجام دهند یا برخی کشورهای عربی به بهانه آزادی فلسطین از این اراضی سوءاستفاده کنند.

الشرق نوشت این سند در کنار صدها موضع دیگر عربستان که طی آن امت عربی را سرافکنده کرده است باید قرار داده شود. اگر عربستان که در آن دوره اولین کشور تولیدکننده نفت به شمار میرفت به اسرائیل چراغ سبز نشان نمیداد، تل آویو جرأت یورش به جهان عرب را پیدا نمیکرد.

این روزنامه در پایان گزارش خود نوشت: علاوه بر آن ریاض در جریان جنگ 1967 و اشغال اراضی کشورهای عربی به دلیل اختلافاتش با مصر، نهتنها با این حمله مخالفت نکرد، بلکه با سکوت و رضایت با این حمله برخورد کرد. این اسناد نشان میدهد چگونه عربستان علیه جهان عرب توطئه کرده بود و همچنان زنجیره کوتاه آمدنهای ریاض در برابر رژیم اشغالگر قدس ادامه دارد تا جایی که بن سلمان به رژیم اسرائیل حق داشتن اراضی را در سرزمین فلسطین میدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها