درآوردن پرونده‌ای برای سریال «خوش‌رکاب» بدون گفت‌وگو با بازیگر نقش آقاتقی، شخصیت اصلی اثر به کنشی ابتر می‌ماند. محمد کاسبی اما می‌گوید که سال‌هاست مصاحبه نمی‌کند و قصدش را هم ندارد. هر چقدر هم برایش نشانه آوردیم که همین دوسال پیش و در زمان پخش سریال «همسفر خورشید» گپ و گفت مفصلی با خود ما کرده است، بی‌فایده بود و مرغ استاد یک پا داشت. فقط گفت از جان، مایه گذاشته برای جان بخشیدن به شخصیت راننده کامیونی که عاشق کامیونش بود. گفت شما باید بنویسید که من چه کرده‌ام در خوش‌رکاب، خودم بگویم که لطفی ندارد.
کد خبر: ۱۱۳۲۰۵۰

بچه کوچه آبشار خیابان ری میتوانست امروز برای خودش آقا دکتری باشد که در رشته پزشکی قبول شده بود اما عشق به صحنه نمایش، ترغیبش کرد از رشته پزشکی انصراف دهد و در دانشکده هنرهای زیبا تئاتر بخواند.

کارنامه پربار و رنگارنگی دارد محمد کاسبی که بازیگر، کارگردان، نویسنده، دوبلور، گوینده رادیو و... است. کاسبی از جمله موسسان حوزه هنری نیز بوده است و سمتها و مسئولیتهایی فرهنگی داشته؛ مخاطب عام اما او را بیشتر با بازیهایش میشناسد؛ از فیلمهای ایدئولوژیکی چون توبه نصوح و دو چشم بیسو گرفته تا زنگها، بدوک و پدر و سریالهای شاخصی چون صاحبدلان و خوش رکاب. از نقش خاص و البته نادیده انگاشته شدهاش در «زنگها» که بگذریم، کاسبی با فیلمهای مجید مجیدی درخشید؛ بدوک و بخصوص پدر که برای این آخری سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت و تندیس بهترین بازیگر سینمای قاره آسیا را. در صاحبدلان هم فوقالعاده بود؛ در نقش ماستبند خودگم کردهای که دری به تخته خورده و با کلاه به کلاه کردن به مال و منالی رسیده بود. آقاتقی سریال خوشرکاب هم از شاهنقشهای او در عرصه بازیگری در سریالهای تلویزیونی است. رانندهای که جانش به کامیونش بسته است و این خودروی غولپیکر را چونان فرزند، عزیز و گرامی میشمارد و حالا مجبور است با کامیون عزیزکردهاش به جبهه برود و نگران است که مبادا محبوبش آماج تیر و ترکشی قرار بگیرد و خط و خشی بر بدنهاش بیفتد.

شخصیتپردازی مناسب و نقشآفرینی استادانه کاسبی در کنار هدایت حسابشده علی شاهحاتمی در مقام کارگردان دست به دست هم داده بودند تا کاراکتر آقاتقی باورپذیر و ملموس از آب و گل دربیاید.

محمد کاسبی، بازیگری است که اثبات کرده از پس نقشهای جدی و کمدی به شکل توامان، بخوبی برمیآید. هنرپیشه کهنهکاری که البته آنچنان که باید و شاید قدر ندیده و شاید عدم تمایلش به انجام مصاحبه، ناشی از همین دلخوری و کدورت باشد. از حق نگذریم، او در سالهای اخیر به حاشیه رانده شده و بستر لازم را برای به منصه ظهور رساندن استعداد و قابلیتهایش نداشته است. مخاطبان قاب کوچک و پرده نقرهای سالهاست که از او نقش ماندگار و در خور توجهی ندیدهاند که هر چه بوده، تکرار است و تکرار بخصوص در قالب کاراکترهای کمدی و به طور مشخص، یک مرد میانسال بیحوصله که از دست خانواده و فرزندان نه چندان متعارفش به ستوه آمده.

حیف است که بازیگر توانمندی چون محمد کاسبی، گرفتار نقشهای معمولی شود و در وادی تکرار، راه به بیراهه برد.

سال 97 شاید شروعی دوباره برای کاسبی باشد و مطلعی برای تجدید خاطرات خوش گذشته به واسطه بازیاش در سریال «سر دلبران» محمدحسین لطیفی که قرار است رمضان امسال روی آنتن برود. سر دلبران میتواند در حکم سکوی پرتاب مجددی باشد برای محمد کاسبی، بازیگری که مردم دوستش دارند و البته خود نیز کم توانایی و قابلیت ندارد.

محسن محمدی

دبیر رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها