در آخرین ماه از سال 1396، مردم ایران با خبرهای نه چندان شیرین روز خود را به شب رسانند، سقوط هواپیما در کوه دنا و کشته شدن جمعی از هموطنان باعث شد که کام ملت ایران بر اثر این سانحه تلخ شود.
کد خبر: ۱۱۳۱۳۲۲
در اسفند ماه 96 چه گذشت: از ابقای سه وزیر تا استعفای شهردار / عزل توئیتری توسط ترامپ

اول اسفند بعد از 55 ساعت پس از ناپدید شدن هواپیمای آسمان در منطقه دنا،امدادگران توانستند محل سقوط هواپیمای "ای. تی.آر" را شناسایی کرده و خود را به لاشه هواپیما برسانند و پیکر سرنشینان هواپیما را پیدا کنند.

با حضور امدادگران در محل سانحه، پیکر 30 نفر از سرنشینان هواپیما پیدا شد، اما به دلیل تاریکی هوا و وضعیت منطقه، امکان انتقال آنها به پایین امکان پذیر نشد. دمای هوا در محل سانحه به 20 درجه زیر صفر رسید.اما پس از بهبود وضعیت هوا در منطقه دنا، بالگردهای سپاه و ارتش جست وجو در منطقه ای را که پیش از این به عنوان محل سانحه مشخص شده بود، آغاز کردند و حدود ساعت 10 صبح سرانجام دم هواپیما که از زیر برف بیرون بود در منطقه سی سخت و در ارتفاع حدود 4200 متری شناسایی شد.

صدور حکم جلب برای سعید مرتضوی

12 اسفند میر مجید طاهری، وکیل مدافع یکی از شکات پرونده کهریزک از ارسال پرونده سعید مرتضوی در بخش کهریزک به اجرای احکام خبرداد و تاکید کرد که در مراجعه به شعبه طبق اعلام شفاهی دادگاه برای مرتضوی حکم جلب صادر شده است.

وی در خصوص ضمانت اجرایی این حکم نیز یادآور شد که طبق آنچه اعلام شده اجرای حکم در دست اقدام است اما زمان اجرای آن به دادستانی تهران و مامورین و ضابطین بستگی دارد.

حل معمای آسمان پیدا شد

12 اسفند پس از دو هفته جست و جو در ارتفاعات دنا، جعبه سیاه هواپیمای آسمان توسط کوهنوردان پیدا شد. رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با تائید این خبر اعلام کرد که جعبه سیاه هواپیما دراختیار دادستان شهرستان دنا قرار داده شد تا اقدامات قانونی در این خصوص انجام شود.

وزیر خارجه فرانسه همراه با یک هیات بلند پایه وارد تهران شد

14 اسفند «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه برای گفت وگو با مقام های ایران درخصوص مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی و همچنین روابط دوجانبه وارد تهران شد.

وزیر امور خارجه فرانسه همراه با یک هیات بلندپایه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران،و دیگر مقام های ارشد کشور نیز دیدار کرد.

نمایشگاه موزه لوور در تهران افتتاح شد

14 اسفند ، 50 اثر از موزه لوور پاریس، با حضور وزرای خارجه ایران و فرانسه در موزه ملی رونمایی شد.
نمایشگاه "لوور در تهران" به دنبال توافق اولیه بین موزه‌ی لوور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر برپایی نمایشگاهی از آثار شاخص موزه لوور، در موزه ملی ایران افتتاح شد. از شاخص‌ترین آثار رسیده به ایران می‌توان به پیکره "ابوالهول" از سنگ بازالت مربوط به دوره‌ی "فرعون هاکور" که از بخش عتیقه‌های مصر باستان در سالن "سولی لوور" انتخاب شده، اشاره کرد. این نمایشگاه از ۱۴ اسفند سال 96 تا ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ در موزه‌ی ملی ایران دایر است.

حمله به سفارت ایران در لندن

18 اسفند اعضای یک گروهک با حمله به سفارت ایران در لندن، وارد فضای سفارت ایران در این شهر شدند و اقدامات خطرناکی را در این محدوده دپیلماتیک انجام داد؛ اقداماتی که با واکنش تند وزارت امورخارجه ایران و عذرخواهی سفیر انگلیس در ایران همراه شد و در نهایت با دستگیری متعرضین به سفارت ایران در انگلیس، این غائله به پایان رسید.

عناصر فرقه‌ای که خود را وابسته به سیدصادق شیرازی خواندند،با قمه و چماق وارد حریم سفارت ایران شدند،و با سرنگون کردن پرچم مقدس کشورمان، پرچم گروهک خود را بر بام سفارت نصب کردند.

لوون هفتوان بازیگر سینما و تئاتر درگذشت

19 اسفند ،لوون هفتوان بازیگر و کارگردان سینما و تئاتر، بر اثر سکته قلبی درگذشت. لووان هفتوان درهنگام فیلمبرداری سریال «عروس تاریکی» بر اثر سکته درگذشت.

لوون هفتوان، بازیگر فیلم‌هایی چون: «پرویز»، «لرزاننده چربی»، «دراکولا»، «کوپال»، «یک دزدی عاشقانه» و... شهریور ماه سال 1396 نیز نمایش «بازی یالتا» را در تورنتو اجرا کرد.

سقوط جت ترکیه ای در حوالی شهرکرد

20 اسفند هواپیمای جت شخصی که از شارجه عازم استانبول بود در 110 کیلومتری شهرکرد سقوط کرد،این هواپیما جت از فرودگاه شارجه به سمت استانبول در پرواز بود که در حوالی شهرکرد از رادار خارج شد.و هشت مسافر و سه خدمه داشت. یکی از سرنشینان ، دختر یکی از سرمایه داران معروف ترکیه بود که دوستانش را به این گردش دعوت کرده بود.

موافقت رهبر انقلاب با کناره گیری آیت ا... جنتی

20 اسفند رهبر معظم انقلاب اسلامی با کناره گیری آیت ا... احمد جنتی از امامت جمعه تهران موافقت کردند.آیت ا... احمد جنتی در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به 25 سال توفیق خدمت در سنگر امامت جمعه تهران و با تشکر از اعتماد و عنایات حضرت آیت ا... خامنه ای در طول این مدت، درخواست کناره گیری ازامامت جمعه تهران را مطرح کرد که رهبر معظم انقلاب اسلامی با این درخواست موافقت کردند.

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات راننده اتوبوس مرگ

20 اسفند نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات راننده اتوبوس مرگ در خیابان گلستان در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. در این جلسه 90 دقیقه ای اولیای دم درخواست قصاص کردند و محمد ثلاث هم اتهام قتل را قبول کرد، اما منکر اخلال در نظم عمومی شد.

حمله با چاقو به محل اقامت سفیر ایران در اتریش

بنابر اعلام پلیس اتریش، یک مرد اتریشی 20 اسفند با سلاح سرد به محل اقامت سفیر ایران در وین حمله کرد که به ضرب گلوله از پای درآمد.

سخنگوی پلیس محلی در این باره گفت، مهاجم یک مرد اتریشی 26 ساله بوده که با چاقو به یکی از محافظان محل اقامت سفیر ایران در اتریش حمله کرده و محافظ این مکان دیپلماتیک نیز با شلیک گلوله او را از پای درآورده است.

آیت ا... شاه آبادی دار فانی را وداع گفت

21 اسفند آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری و فرزند مرحوم محمدعلی شاه‌آبادی، استاد امام خمینی(ره) دار فانی را وداع گفت. مرحوم آیت الله شاه آبادی به دلیل ایست قلبی به دیار باقی شتافت.

علت سقوط هواپیمای آسمان در ارتفاعات دنا مشخص شد

21 اسفند درست بعد از 22 روز از برخورد هواپیمای شرکت آسمان با کوه و جانباختن 66 سرنشین آن، گزارش سازمان هواپیمایی کشور درباره علت سانحه منتشر شد. در این گزارش به محدودیت پروازی خلبان به دلیل عمل جراحی قلب اشاره شد.

تیلرسون برکنار شد

ترامپ با برکناری تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا، یک چهره افراطی را جایگزین وی کرد.22 اسفند دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور را برکنار و مایک پمپئو رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد. بر اساس این تغییرات جدید، جینا هاسپل، جایگزین پمپئو در سازمان سیا شد.

ابقای مجدد وزیر کار و مسکن

22 اسفند با رای مجلس، دو وزیر کار و مسکن و شهر سازی در پاستور ماندگار شدند،علی ربیعی، وزیر کاربا رای لب مرزی در دولت ماند و عباس آخوندی، وزیر راه نیز با رای نسبتا بالا در ساختمان وزارت راه و شهرسازی ماندگار شد.

نفت رفت، مصدق آمد

22 اسفند شورای اسلامی شهر تهران نامگذاری خیابان نفت به نام خیابان محمدمصدق و سالن اجتماعات طبقه اول ساختمان شماره یک شورای اسلامی شهر تهران را به نام عباس شیبانی تصویب کرد.

شهردار تهران استعفا کرد

23 اسفند محمدعلی نجفی به دلیل بیماری از شهرداری تهران استعفا کرد. برخی اعضای شورای شهر با بیان اینکه نجفی استعفای خود را نوشته تاکید کردند که استعفا به دست محسن هاشمی رئیس شورای شهر رسیده و علت استعفا، بیماری اعلام شده است.

محمد علی نجفی از پنجم شهریور با رای اعضای شورای شهر تهران و با تایید وزارت کشور سکان شهرداری تهران را به دست گرفت.

مجلس به اقای وزیر جهاد کشاورزی رای داد

23 اسفند پس از رأی اعتماد مجدد مجلس به وزرای رفاه و راه در جلسه 22 اسفند ، نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نیز رأی مخالف داده و وی را در رأس این وزارتخانه ابقا کردند. به این ترتیب استیضاح های سه گانه شب عید به نفع دولت تمام شد و نمایندگان متقاضی استیضاح به خواسته خود نرسیدند.

پوتین برای چهارمین‌بار رئیس‌جمهور روسیه شد

27 اسفند با اتمام شمارش آراء انتخابات روسیه، ولادیمیر پوتین با کسب بیش از ۷۵ درصد آراء برای چهارمین بار به عنوان رئیس‌جمهور پهناورترین کشور جهان شناخته شد.

پوتین در انتخابات ریاست جمهوری با هفت نامزد به رقابت پرداخت اما همانگونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد به راحتی و با اختلاف زیاد، پیروز این انتخابات شد.

پوتین طبق قانون در سال ۲۰۲۴ دیگر نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری روسیه نامزد شود؛ مگر آنکه محدودیت دو دوره‌ای ریاست جمهوری از قانون اساسی این کشور حذف شود.

بررسی چالش های فضای مجازی در جلسه غیرعلنی مجلس

27 اسفند نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جلسه غیرعلنی با حضور ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی به بررسی فرصت ها و چالش های فضای مجازی پرداختند.در این نشست عنوان شد که نباید فضای گسترده مجازی را فقط محدود به پیام رسان تلگرام کرد.

عفرین به دست نیروهای تحت حمایت ترکیه سقوط کرد

27 اسفند عفرین از کنترل کردها خارج شد و نیروهای ترکیه و شورشیان ارتش آزاد سوریه وارد شهر عفرین شدند.

خبرگزاری دولتی ترکیه، آناتولی، از قول رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور گزارش داد که ارتش آزاد سوریه وارد عفرین شده و کنترل شهر را در دست گرفته است. این گزارش می‌افزاید عملیات ورود به شهر و تحت کنترل قرار دادن آن در نیم ساعت تمام شد.

حکم قاتل 3 مأمور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران صادر شد

28 اسفند رئیس دادگستری استان تهران از صدور حکم برای قاتل 3 مأمور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران تاکید کرد که حکم قاتل 3 مامور نیروی انتظامی در خیابان پاسداران صادر و به طرفین پرونده ابلاغ شده است.وی دراعلام کرد که با توجه به نوع جرم، حکم صادر شده از سوی دادگاه معلوم است، اما به عنوان مرجع قضایی تا زمانی که حکم قطعی نشود، نمی‌توانیم آن را اعلام کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها