دانستنی های سلامت

چرا آلزایمر می‌گیریم؟

زوال عقلی مجموعه‌ای از علائم شامل از دست رفتن حافظه و مشکلات ارتباطی است که از تغییرات در مغز ناشی می‌شود. بسیاری از بیماری‌ها و عارضه‌ها می‌تواند موجب زوال عقلی شود که بیماری آلزایمر را شامل می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۳۸

برخی شاخصهای خطرزا در بروز زوال عقل عبارتند از: خر و پف کردن: نتایج بررسی انجام گرفته در سال 2017 نشان داد نوعی بیماری خواب به نام آپنه انسدادی با خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است.

نوشیدن نوشابه رژیمی: مطالعه اخیر شواهد محکمی ارائه کرد که نشان میدهد مصرف نوشابه رژیمی ممکن است حتی بیشتر از نوشابههای معمولی خطر زوال عقلی را افزایش دهد.

پایین بودن سطح تحصیلات و از دست دادن قدرت شنوایی: شیوه زندگی تاثیر چشمگیری بر زوال عقلی دارد.

مکملهای کلسیم: بررسیها نشان میدهد افرادی که سکته مغزی داشته اند و مکملهای کلسیم مصرف کردهاند هفت برابر بیش از افراد دیگر احتمال دارد دچار زوال عقلی شوند.

احساس گیجی: بررسی انجام گرفته روی افراد بزرگسال نشان داد افت فشار خون، خطر ابتلا به زوال عقلی را تا 15 درصد افزایش میدهد.

اختلال کمتوجهی ـ بیشفعالی: نتایج مطالعه اخیر حاکی از آن است که افراد بزرگسال مبتلا به این اختلال بیشتر احتمال دارد در دوران بعدی زندگیشان به نارسایی شناختی و زوال عقلی مبتلا شوند.

قلب ناسالم: بررسیها نشان میدهد حفظ سلامت قلب به بهبود وضعیت مغز کمک میکند و میتواند احتمال ابتلا به زوال عقلی را بیشتر کند.

کاهش خواب در حالت حرکت سریع چشمها: افراد بزرگسالی که زمان کمتری را در حالت حرکت سریع چشمها در خواب دارند بیشتر احتمال دارد در یک دوره زمانی 12 ساله به زوال عقلی مبتلا شوند.

وارد شدن ضربه به سر: وارد شدن ضربات مکرر به سر میتواند به بیماری جدی مغزی منجر شود. /ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها