رفاه، آسایش و امنیت مهم‌ترین نیازهای شهروندان است و مدیریت شهری وظیفه دارد همه امکانات شهر را به سمتی هدایت کند که این نیازها تامین شوند. برای این منظور، لازم است مدیر شهری فردی باشد که بتواند با مدیریتی خلاق تجهیزات و نیروی انسانی شهر را در جهت رفاه حال شهروندان به‌کار گیرد. یعنی بتواند با برنامه‌ریزی صحیح از منابع مالی، نیروها و تجهیزات محدود شهرداری بیشترین بهره‌برداری را داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۲۹۹۱۶

با توجه به کمبودها و مشکلات شهر تهران، لازم است مدیری در راس شهرداری آن قرار گیرد که بتواند منابع محدود را در جهت اولویتهای شهر مانند کاهش ترافیک و آلودگی هوا و زیباسازی شهر هزینه کند؛ چراکه در حال حاضر شهرداری تهران با کمبود شدید منابع مالی دست و پنجه نرم میکند و اگر شهردار آن نتواند منابع محدود در اختیارش را براساس اولویتهای اصلی شهر خرج کند، به هیچوجه نخواهد توانست کاری برای شهروندان تهران انجام دهد. اما اگر شهردار تهران بتواند اولویتها را بدرستی بشناسد، خواهد توانست بهترین امکانات و زیرساختها را برای اهالی پایتخت فراهم کند.

از سویی دیگر، یک مدیر شهری زمانی موفق خواهد بود که بتواند با تعامل سازنده با بخشهای مختلف نظام بویژه دولت، از ظرفیتهای مختلف کشور در جهت حل مشکلات شهر استفاده کند؛ چراکه مسلما منابع مالی، امکانات و اختیارات دولت بسیار بیشتر از شهرداریهاست و یک شهردار هوشیار باید بتواند ارتباطی مؤثر با مسئولان دولتی برقرار کند تا از این امکانات و منابع به نفع شهروندان بهره مند شود.

در کنار این مسائل، مدیر شهری باید بتواند منابع مالی پایدار برای شهرداری ایجاد کند؛ چراکه اگر منابع مالی پایدار در اختیار مدیران شهری قرار گیرد، آنها میتوانند برای توسعه شهر خود برنامهریزی بلند مدت داشته باشند.

این موارد برخی ویژگیهایی است که اگر یک مدیر شهری از آنها برخوردار باشد، هم خود او در اداره امور آن شهر موفق خواهد بود و هم میتواند رفاه و آسایش را برای شهروندان به ارمغان بیاورد. اما با بررسی عملکرد هفت ماهه شهردار مستعفی تهران میتوان دریافت او فاقد برخی از این ویژگیها بود و نتوانست آنطور که شایسته اهالی تهران است، این کلانشهر را مدیریت کند. آقای نجفی در این فرصتی که در اختیار داشت، برنامه عملی مدون و مشهودی ارائه نکرد و نتوانست خون جدیدی در رگهای کلانشهر تهران تزریق کند. این در حالی است که وقتی ایشان سرکار آمد، انتظار میرفت بتواند با اندیشههای متفاوتی که نسبت به شهردار پیش از خود دارد، جانی تازه به این شهر ببخشد و نابهنجاریهای آن را در حد توان و اختیارات شهرداری اصلاح کند. اما آقای نجفی نتوانست به درستی از این اختیارات در جهت آسایش شهروندان استفاده کند. بنابراین از اعضای شورای شهر تهران انتظار میرود اینبار فردی را بر مسند هدایت شهرداری بگمارند که بتواند بدون داشتن نگاه سیاسی به مدیریت شهری و با استفاده از تجربه مدیران قبل از خود و بهرهگیری از نقاط قوت و پوشش نقاط ضعف آنها، این کشتی توفانزده را به ساحل امن برساند.

حمیدرضا کاظمی

نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها