ترامپ با برکناری تیلرسون از وزارت خارجه آمریکا، یک چهره افراطی را جایگزین وی کرد

وزیر ضد ایرانی در کاخ سفید

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دیروز رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور را برکنار و مایک پمپئو رئیس سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) را جانشین وی کرد. بر اساس این تغییرات جدید، جینا هاسپل، جایگزین پمپئو در سازمان سیا شده است.
کد خبر: ۱۱۲۹۶۵۱

از همان روزهای اول تشکیل دولت ترامپ، همواره مباحثی در مورد اختلاف نظر ترامپ و تیلرسون مطرح بود اما بر اساس اخبار منتشر شده، در روزهای اخیر اختلافات این دو نفر بخصوص در مسائلی چون کره شمالی افزایش یافته بود. ترامپ هم پس از این تغییرات در گفتوگویی یکی از دلایل برکناری تیلرسون را اختلاف نظر با او در حوزههای مختلف از جمله توافق هستهای(برجام) عنوان کرد.

به همین دلیل است که رئیسجمهور آمریکا فردی را به عنوان وزیر خارجه آمریکا معرفی کرده که یکی از چهرههای معروف ضدایرانی در آمریکاست و همواره انتقادات زیادی به برجام وارد کرده است. وی بارها ضمن مخالفت شدید با برجام، طرحهای مختلفی در ضدیت با ایران به کنگره ارائه داده که یکی از این طرحها، ممنوعیت خرید اورانیوم از ایران بودهاست.

اسفند 94، همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، پمپئو به همراه دو نماینده جمهوریخواه دیگر از طریق دفتر حفاظت منافع ایران در آمریکا برای بازدید از ایران در زمان انتخابات درخواست روادید کردند. مایک پمپئو و دو نماینده دیگر، علت اصلی تصمیمشان برای سفر به ایران را نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان عنوان کرده بودند. آنها همچنین خواستار ملاقات با زندانیان آمریکایی در ایران و بازدید از مجتمع پارچین و تأسیسات هستهای اراک و فردو بودند.

مایک پمپئو معتقد است باید تحریمهای تسلیحاتی علیه ایران گسترش پیدا کند. او در جلسهای در مجلس نمایندگان آمریکا به تاریخ
15 نوامبر 2016 درباره گسترش تحریمهای تسلیحاتی ایران گفته بود: مفتخرم که در کنار نمایندگانی از هر دو جناح در مقابل تخاصم ایران ایستادهام. گسترش تحریمهای تسلیحاتی ایران نقش مهمی در حفظ امنیت آمریکاییها دارد.

ترامپ رادیکالتر میشود

بر همین اساس دکتر فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا معتقد است با توجه به این خانه تکانی، ترامپ رادیکال تر و افراطیتر میشود، هر چند که تیلرسون نیز رادیکال بود اما رادیکال بودن وی به میزانی نبود که ترامپ انتظار داشت.

ایزدی در گفتوگو با جامجم میگوید: تیلرسون در مقایسه با ترامپ ذهن آرامتری داشت و جزو چهره های معقول تر در کاخ سفید بود، اما به دلیل وضعیت فکری ترامپ نمی توانست با وی کار کند.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره چهرههای جدیدی که دیروز از سوی ترامپ، منصوب شدهاند میگوید: پمپئو وزیر خارجه جدید آمریکا نسبت به تیلرسون افراطیتر است، همچنین خانم جینا هاسپل که به جای آقای پمپئو منصوب شده فردی بسیار افراطی است و حتی در نهادهای حقوق بشری اروپا شکایت های بسیاری نسبت به وی شده است. هاسپل در اروپا مورد پیگرد قانونی قرار دارد چرا که برخلاف ادعاهای حقوق بشری آمریکا، وی مسئول یکی از شکنجه گاه هایی است که خارج از آمریکا وجود دارد و زندانیان را مورد شکنجه های بسیار قرار می داد.

به گفته ایزدی، زمانی که پمئو در سیا بود بخش مربوط به ایران را گسترش داده و بودجه آن را افزایش داده بود. وی افراد تندی را مسئول بخش ایران کرده بود و طبیعتا همین اقدام را در وزارت خارجه آمریکا هم انجام خواهد داد و و فشارها را افزایش میدهد.

ایزدی درباره سیاستهای آینده آمریکا در خصوص منطقه هم میگوید: پمپئو در منطقه هم سیاست های قبلی آمریکا یعنی، حمایت از دشمنان جمهوری اسلامی، رژیم صهیونیستی و سعودی ها را که از گذشته نیز وجود داشته افزایش خواهد داد.

وی درباره برخی خبرها مبنی بر نقش داشتن لابی برخی کشورهای منطقه از جمله امارات در تغییر وزیر خارجه آمریکا هم گفت: دشمنان جمهوری اسلامی رضایت چندانی از تیلرسون نداشتند چرا که احساس میکردند به اندازه کافی ضد ایرانی نیست، بنابراین انتشار چنین اخباری مبنی بر فشار امارات بر ترامپ برای برکناری تیلرسون میتواند صحت داشته باشد. البته نمی توان صد در صد این خبر را تایید کرد اما چنین درخواست هایی از سوی کشورهای ضد ایرانی غیر معمول نیست.

باید در مقابل تیم جدید، قاطعتر و سخت تر بود

مهدی محمدی، کارشناس مسائل بینالملل هم معتقد است با تغییرات جدید، دولت ترامپ راستگراتر و رادیکال تر شده است.

وی در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت: رفتن پمپئو به وزارت خارجه گرچه به معنای ناکام ماندن نیکی هیلی در رسیدن به آرزوی دیرینهاش محسوب می شود، اما هر چه بیشتر از وزن دیپلماسی در سیاست خارجی دولت ترامپ خواهد کاست و وزارت خارجه را به توجیهکننده سیاست امنیتیها بدل میکند.

محمدی به تغییرات در سازمان سیا هم اشاره کرده و نوشته است: هاسپل روحیه عملیاتی بیشتری به سیا تزریق میکند و آن را بیش از آنکه یک سازمان اطلاعاتی باشد، به قامت یک «پیمانکار عملیات ویژه» در میآورد. با این تیم، امریکا عصبیتر و غیرعادیتر از گذشته عمل خواهد کرد بیآنکه قدرتش واقعا افزایش پیدا کرده باشد. در مقابل این شرخرهای کراواتی باید هر چه بیشتر قاطع و سرسخت بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها