دست‌کم هشت میلیون شهروند کوبایی دیروز در انتخابات این کشور برای تعیین اعضای شورای ملی کوبا حق مشارکت داشتند . در این انتخابات برای نخستین بار پارلمان و سپس رئیس جمهور، برگزیده خواهد شد که خارج از دایره خاندان کاستروهاست . خانواده کاسترو‌ها از سال 1959 تاکنون به مدت 60 سال رهبری کوبا را در دست داشتند .
کد خبر: ۱۱۲۸۹۶۴

دولت کوبا هر پنج سال یکبار انتخاباتی برگزار میکند و از مردم این کشور میخواهد به دو فهرست پیشنهادی و رسمی دولت رأی بدهند. شورای ملی که امسال انتخاب میشود در 19 آوریل رئیس جمهور جدید کوبا را برخواهد گزید. او قرار است جانشین رائول کاسترو شود. انتظار میرود رائول کاسترو (86 ساله) همچنان ریاست حزب کمونیست کوبا را بهعهده داشته باشد و در عوض میگوئل دیاز کانل، معاون اول رئیسجمهور (57 ساله) جانشین او گردد. قرار است یک کمیته ملی با 605 عضو و یک شورای قانونگذاری محلی در 14 ایالت انتخاب شوند.

میگوئل ماریو دیازکانل برمودز، متولد سال 1960 است؛ یعنی یک سال بعد از پیروزی انقلاب کوبا. او که از سال 2009 تا 2012 بر مسند ریاست وزارت آموزش عالی کوبا تکیه زده بود، در سال 2013 از سوی مجمع ملی بهعنوان معاون اولین رئیسجمهور انتخاب شد. او اولین سیاستمدار کوبایی متعلق به نسل بعد از انقلاب است که توانست به چنین ردهای ارتقا یابد. او در سال 1982 و در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه مرکزی لاسویلاس کوبا فارغالتحصیل شد. وی همکاری خود را با حزب کمونیست کوبا در سال 1993 آغاز کرد و یک سال بعد بهعنوان دبیر اول کمیته استانی این حزب در ویلاکلارا منصوب شد. بنابراین میتوان گفت او در طول 30 سال گذشته رفتهرفته سلسلهمراتب در حزب کمونیست را پشتسر گذاشته و حالا بیش از هر زمانی به ریاستجمهوری این کشور نزدیک است. از دیازکانل بهعنوان فردی یاد میشود که طرفدار نوسازی رسانههای دولتی کوبا و همچنین افزایش سطح دسترسی به اینترنت است.

دیازکانل تاکنون درخصوص مسائل کلیدی کشور از جمله اصلاحات اقتصادی و سیاسی و همچنین رابطه با آمریکا اظهارنظر چندانی نکرده است و همین مساله آینده کوبا تحت ریاستجمهوری او را در هالهای از ابهام قرار میدهد. در عین حال به گفته کارشناسان، اکثر مردم کوبا او را فردی میدانند که میتواند میان نسل جدید و نسل قدیم پل بزند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها