با رئیس اداره بودجه معاونت درمان وزارت بهداشت درباره همه کم‌کاری‌ها در حوزه درمان سوختگی

سوخت و سوز دارد!

چهارشنبه سوری پارسال یک جنگ تمام عیار در خیابان‌های ایران رخ داد. در این شب2000 نفر مصدوم سرپایی شدند و600 نفر مصدوم بستری،‌ حتما خیلی‌هایشان نیز از اقشار ضعیف بودند که این سوختگی و بستری شدن، اندوخته‌های شب عید و احیانا پس‌اندازهای یک عمر تلاش خانواده‌شان را بر باد داد.
کد خبر: ۱۱۲۸۷۱۷

سوختگی اصلا آسیب فقراست، این لقبی است که به سوختگی دادهاند و از و جناتش معلوم است کسی که میسوزد و تنگدست است چه بر سرش میآید. هزینههای درمان سوختگی بالاست، بالا در حد سرسامآور. این که بسیاری از مردمی که میسوزند دیگر هیچوقت شکل و شمایل قبل از سوختنشان را پیدا نمیکنند نیز دقیقا به همین گرانی و درمانهای اجبارا نیمهکاره برمیگردد.

در آستانه چهارشنبهسوری درباره این مسائل با رضا رضایی، رئیس اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت گفتوگو کردیم، مردی که میکوشید با تشریح اقدامات انجام شده در ساخت و تجهیز مراکز استاندارد سوختگی همه ذهنیتهای منفی در مورد کمبودهای کشورمان در این بخش را پاک کند.

او میگفت حرف زدن درباره سوختگی باید همیشگی باشد نه فقط در آستانه چهارشنبه آخر سال و تاکید میکرد وزارت بهداشت هراندازه نیز که تخت سوختگی ایجاد کند اگر پیشگیری جدی گرفته نشود، چندان فایدهای ندارد. رضایی سمت چند وزارتخانه نیز انگشت گرفت و از تکالیفی که انجام نمیدهند، صحبت کرد، اما نیش کلام او بیشتر متوجه سازمان تامین اجتماعی بود، سازمانی که بیش از 41 میلیون بیمه شده دارد و هر سال بابت درمان کارگران شاغل در بخش صنعت، بودجه میگیرد ولی تاکنون حتی یک تخت سوختگی در کشور ایجاد نکرده است. سر باز زدن بیمهها از جمله تامین اجتماعی از پوشش خدمات مهم برای بیماران سوخته نیز مثنوی صد من کاغذی است که رضایی در این گفتوگو به آن اشاره کرد.

کمبودها در حوزه درمان سوختگی سالهاست وجود دارد، گاهی هم عددهایی مثل کمبود 2000 تخت سوختگی برای نشان دادن این کاستیها مطرح میشود. درباره این کمبودها بگویید.

از ابتدای دولت یازدهم یکی ازمشکلاتی که در اقصی نقاط کشور شناسایی کردیم کمبود تختهای سوختگی بویژه در تهران بود. بجز کمبودها مشکل دیگری که وجود داشت استاندارد نبودن بخشی از تختهای موجود بود، به همین دلیل کار استانداردسازی تختهای سوختگی را در اولویت قرار دادیم، آن را از تهران شروع کردیم و در حال تسری آن به سراسر کشور هستیم.

منظور از تخت استاندارد چیست؟

یکی از گرانقیمت ترین واحدهای بیمارستانی به لحاظ ساخت و تجهیز، تختهای ویژه بیماران سوختگی است. یک واحد استاندارد درمان سوختگی، اتاق تک تختهای است که تهویه هوای خاصی دارد، هوای داخل آن پاکیزه و استریل است، در کف، دیوارها و کفپوشها از اقلام خاصی استفاده میشود، تشکها ویژه و مخصوص بیماران سوخته است و سیستم گرمایشی مناسبی دارد . این بجز کادر پرستاری است که باید کارآزموده باشد.

برای استقرار هر تخت سوختگی چقدر هزینه نیاز است؟

ایجاد هر اتاق سوختگی حداقل به یک و نیم میلیارد تومان نیاز دارد که در چهار سال اخیر با وجود هزینههای بالا، وزارت بهداشت نسبت به ساخت و تجهیز واحدهای سوختگی در کشور اقدام کرد.

الان میشود گفت همه استانهای کشور امکانات لازم را برای درمان بیماران سوخته در اختیار دارند؟

میتوانیم بگوییم برخلاف نظر عدهای که میگویند در حوزه سوختگی در کشور کاری انجام نشده اما اکنون وضعیت بسیار خوب است. سیاست وزارت بهداشت ایجاد مراکز سوختگی در دل بیمارستانهای عمومی است به این علت که یک بیمار سوخته برای درمان به تخصصهای مختلفی نیاز دارد که این تخصصها در یک بیمارستان عمومی یا تروما در دسترس است. اکنون در بیمارستانهای بعثت همدان، سینای تبریز، ولایت رشت، بیمارستان 5 آذر گرگان، شهید محمدی بندرعباس، امیرالمومنین شیراز، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، بجنورد، یاسوج، قم، خراسانجنوبی، اردبیل، یزد، اصفهان و خوزستان مراکز ویژه سوختگی یا بیمارستانهای تخصصی سوختگی و ترمیمی ساخته، تکمیل یا نزدیک به افتتاح است ضمن این که یکی از بهترین بیمارستانهای سوختگی خاورمیانه در جاده کن تهران با 150 تخت استاندارد نیز در حال تکمیل است و کار ساخت مراکز ویژه درمان سوختگی در ارومیه و کرمان نیز در مرحله مطالعه قرار دارد.

این تختهای استاندارد چه زمانی وارد فاز بهره برداری میشوند؟

بیش از70 درصد این مراکز بهرهبرداری شده یا تا سه ماه آینده بهرهبرداری میشود.

پس سال 97 را میتوان سال تحول در درمان سوختگی نامید؟

بله این تحول تا حد زیادی رخ داده و باز هم رخ خواهد داد. وضعیت درمان سوختگی در کشور آنطور که برخی دوستان میگویند سیاه نیست و اوضاع نسبت به قبل از سال 92 عالی شده است. اما نکتهای که بسیار حائزاهمیت بوده و از آن غفلت میشود بحث پیشگیری از سوختگی است . به نظرم سوختگی فقط متعلق به وزارت بهداشت نیست بلکه وزارتخانههایی مثل نفت و صنایع باید به این حوزه ورود کنند، همچنین سازمان استاندارد باید بررسی کند کشورهای دیگر چه کردهاند که آمار سوختگیشان نسبت به ما پایینتر است یا وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم باید مخاطبان خود را آموزش دهند و راههای پیشگیری از سوختگی را به آنها بیاموزند. دختران دانشآموز شینآبادی و قبلتر از آنها دانشآموزان درودزن را فراموش نکرده ایم که چطور بخاریهای غیراستاندارد، آنها را دچار حادثه کرد. چنین اتفاقاتی در دنیا کمتر روی میدهد و نیاز است دستگاههای متولی که مسئول استاندارسازی وسایل گرمایشی و ایمنی محیطهای کاری هستند، جدیتر وارد این عرصه شوند.

شما آمار سوختگی سالانه 250 هزار نفر را در کشور تائید میکنید؟

نه، این آمار درست نیست . در وزارت بهداشت آمار رسمی وجود دارد که نشان میدهد سالانه حدود 25 تا 27 هزار مورد سوختگی به بستری منجر میشود.

چقدر از این سوختگیها مربوط به خودسوزی است؟

به هرحال خودسوزی در برخی مناطق کشور وجود دارد و باید کاری شود.

این یعنی آمارها قابل توجه است؟

نه، بخش اندکی از سوختگیهای سالانه به خودسوزیها مربوط میشود. اما واقعیت این است سوختگی آسیب فقر است. بیشتر سوختگیها در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته و در خانههایی اتفاق میافتد که از وسایل گرمایشی غیراستاندارد استفاده میکنند. هزینههای درمان سوختگی بسیار بالاست و بخش عمده کسانی که دچارسوختگی میشوند ـ جمعیت کارگری ـ تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، اما متاسفانه این سازمان در سراسرکشور حتی یک تخت سوختگی ندارد. این از تامین اجتماعی بعید است، چون بابت درمان کارگران شاغل در صنایع اعتبار میگیرد و لازم است حتما در دل بیمارستانهایش بخش سوختگی ایجاد کند.

چرا این سازمان رغبتی به این کار ندارد؟

به نظرم بخش سوختگی چون درآمدزا نیست، نه برای تامین اجتماعی و نه بخش خصوصی جذاب نیست، اما اگر بگویید میخواهیم بخش جراحی قلب راه اندازی کنیم چون درآمدزاست، همه دنبالش هستند.

اینکه سازمان تامین اجتماعی خودش را کنارکشیده و سوختگی نیز اغلب گریبان فقرا را میگیرد این پیام را میدهد که افراد کم بضاعت از این بابت بسیار تحت فشارند و باید بیش از همه مراقبت خودشان باشند.

بله دقیقا. وزارت بهداشت بابت سوختگی بیماران هزینه زیادی میپردازد و تقاضای ما این است که هر وزارتخانه بهطور جداگانه مخصوصا وزارت نفت درصدی از درآمدشان را به گسترش بخشهای سوختگی اختصاص دهند و در بحث پیشگیری نیز حتما کمک کنند.

برای هر بیمار سوخته به طور میانگین چقدر هزینه میشود؟

بررسی سال 84 نشان داد به ازای هر درصد سوختگی یک تا یک و نیم میلیون تومان خرج میشود. حالا بعد از 12 سال و با رشد قیمتها خودتان محاسبه کنید چه میزان برای این بیماران هزینه میشود.

و مسلما بیمهها در این حوزه نیز بدرستی به وظایفشان عمل نمیکنند!

سوختگی یک بیماری پرهزینه است و اقدامات توانبخشی در آن حائز اهمیت است. یک بیمار سوخته بعد از جراحیهای ترمیمی باید توسط متخصصان، فیزیوتراپی شود، به همین دلیل وزارت بهداشت در صدد راه اندازی مراکز توانبخشی در بیمارستانهای سوختگی است. در همه این ماجراها بیمهها نقش اساسی دارند بویژه بیمه تامین اجتماعی که خواهش میکنم برخی خدمات و پانسمانهای نوین را تحت پوشش قرار دهد. اگر این پوششهای بیمهای انجام شود بسیاری از هزینههای بیماران سوخته کاهش مییابد.

دانش آموزان؛ 35 درصد آسیب دیدگان چهارشنبهسوری

سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت:91 درصد مصدومیتها در شهرها اتفاق میافتد و 35 درصد آسیبدیدگان از دانشآموزان هستند.به گزارش جامجم، پیرحسین کولیوند با اشاره به این که سال گذشته بیشترین مصدومان به ترتیب در تهران، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان بودهاند، افزود: مردان چهار برابر زنان مصدوم شدند که اغلب مصدومیتها در کوچه و خیابان رخ داده است و اکثرا جوانان دچار حادثه شدند.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها