کسانی که تازه مادر شده‌اند، ممکن است احساسات پریشان‌گونه‌ای را تجربه کنند که قطعا برایشان خوشایند نیست. افسردگی و اختلال وسواس فکری ‌ـ ‌عملی از‌جمله شایع‌ترین بیماری‌های روانی دوران بارداری و پس از زایمان به‌شمار می‌رود. تحقیقات جدید نیز نشان داده است که چهار نفر از هر ده زن پس از زایمان دچار توهم و افکار هولناک می‌شوند و بسیاری از این افراد به‌دلیل احساس شرمندگی اقدام به پنهان‌سازی مشکل‌شان می‌کنند و قدمی برای درمان برنمی‌دارند.
کد خبر: ۱۱۲۷۶۴۱

محققان در نتیجه بررسی 1670 زن دریافتند تقریبا نیمی از زنان تازه زایمانکردهای که از اختلالات روانی رنج میبرند، مشکلشان را نزد کسی عنوان نمیکنند؛ زیرا از قضاوتشدن میترسند. محققان معتقدند وقتی مادری ذهنش پریشان میشود، برایش پذیرفتهشده است نباید افکارش را بازگو کند. بسیاری از زنانی که پس از زایمان دچار توهم میشوند، عمدهترین نگرانیشان این است که مبادا اتفاقی ناگوار برای کودکشان بیفتد یا مبادا نتوانند وظایف مادریشان را بدرستی انجام دهند. حتی فرد در وخیمترین حالت ممکن است به فکر کشتن یا آسیبزدن به فرزندش بیفتد. عدهای هم دلیل پریشانیهایشان را به ترس از دزدیدهشدن فرزندشان نسبت میدهند. اغلب مادرانی که از اختلالات روانی رنج میبرند، پرهیز عجیبی از درمان دارند؛ زیرا تصور میکنند صلاحیت سرپرستی فرزندشان را از دست میدهند.

باید توجه داشت چنانچه اختلالات روانی پس از زایمان درماننشده باقی بماند، ممکن است فرد از روی احساس درماندگی و در تلاش برای رهایی از افکار آزاردهنده دست به خودکشی و آسیب به خود بزند. پس اگر تازه مادر شدهاید و احساس افسردگی و وسواس میکنید، بدانید بخشی از این افکار پریشان و بعضا ترسناک میتواند جزئی از فرآیند مادر شدن باشد که معمولا پس از زایمان بروز میکند. بله، خیلی سخت است که میبینید اطرافیانتان لبخند میزنند و از تولد فرزندتان خوشحالند، درحالی که خود شما درونتان برآشفته و گریان است. اما این حالت وضعیتی شایع در میان مادران است که درصورت اقدام به درمان، قابل کنترل خواهد بود.

منبع: iflscience

مترجم: صدف دژآلود

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها