«جام‌جم» از تخلف جدید قاچاقچیان با سوءاستفاده از نقاط ضعف گمرک گزارش می دهد

سود عجیب واردات مقوا به جای کاغذ گلاسه

در 9 ماه اخیر 130 هزار تن مقوا به اسم کاغذ گلاسه وارد کشور شده است؛ چراکه کاغذ گلاسه برخلاف مقوا، از مالیات و حقوق گمرکی معاف و از ارز مبادله‌ای برخوردار است. به‌این ترتیب، ضعف گمرکات کشور در رصد محموله‌های وارداتی سبب شده واردکنندگان مقوا صدها میلیارد سود ببرند.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۴۲
سود عجیب واردات مقوا به جای کاغذ گلاسه

به گزارش جامجم، قاچاقچیان انواع کاغذ در سالهای اخیر توانستهاند با عبور از گمرک انواع کاغذ کارتن و مقوا را به اسم کاغذ گلاسه وارد کشور کنند.

با توجه به تعرفه 5 درصدی واردات کاغذ گلاسه که در ادبیات تجاری صفر خوانده میشود، معاف بودن این نوع کاغذ از مالیات بر ارزش افزوده و همچنین اختصاص ارز مبادلهای برای واردات این نوع کاغذ عواملی هستند که سودهای هنگفتی را به جیب قاچاقچیان میریزند.

اعداد و ارقام گویای آن است که واردکنندگانی که به اسم کاغذ گلاسه، کارتن و مقوا آوردهاند، میلیاردها تومان سود کردهاند و میلیاردی سر خزانه کشور کلاه گشادی گذاشتهاند. ناتوانی در تشخیص کاغذ از مقوا اصلیترین دلیل این موضوع بوده است؛ در حال حاضر نبود روشهای الکترونیکی مانند Xray باعث شده است ماموران گمرک به صورت حضوری از محتوای بار ورودی به کشور مطلع شوند که در این بین اشتباهات فراوانی صورت میگیرد.

شیوه تقلب در واردات مقوا

غلامرضا شجاع، نماینده تشکلهای صنعت چاپ استانهای کشور در گفتوگو با جامجم در این باره گفت: برخی از واردکنندگان بیاعتبار کاغذ در اقدامی متقلبانه، با استفاده از تعرفه رایگان ورود کاغذ گلاسه، مقوا به کشور وارد کرده و از این کار به سود هنگفتی دست پیدا کردهاند.

وی ادامه داد: تقلب در واردات مقوا با تعرفه گلاسه، اقدامی است که طی سالهای 95 و 96 توسط برخی از واردکنندگان سودجوی کاغذ و مقوا انجام شده است، واردات کاغذ گلاسه از ارز مبادلاتی برخوردار است، همچنین معافیت مالیات بر ارزش افزوده دارد و از معافیت تعرفه گمرکی نیز
بهرهمند است.

وی با بیان اینکه سالانه حدود 25 هزار تن کاغذ گلاسه در کشور مصرف میشود، عنوان کرد: این کاغذها برای کتابهای نفیس و ماندگار و بخشی از کتابهای حوزه کودک نیز استفاده میشود. همچنین بخشی از این کاغذهای گلاسه در مطبوعات و برای نشریات تخصصی کاربرد دارند.

شجاع با اشاره به واردات هشت برابر نیاز سالانه کشور در حوزه کاغذ گلاسه توسط واردکنندگان متقلب و غیرواقعی، یادآور شد: این افراد به جای ورود کاغذ گلاسه نسبت به ورود مقواهای پشت طوسی اقدام کردهاند، آنها از طریق گلاسه بهدلیل سه امتیازی که در حوزه ارز مبادلاتی، مالیات و تعرفه گمرکی دارد به سودهای هنگفتی دست پیدا کردهاند.

نماینده تشکلهای صنعت چاپ استانهای کشور تصریح کرد: بزودی شکایتی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم و از گمرک جمهوری اسلامی ایران خواسته میشود تا فهرست واردکنندگان متقلبی که در سالهای 95 و 96 اقدام به واردات کاغذ گلاسه به کشور کردهاند تهیه و در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات گذاشته شود تا بررسی شود چه کسانی گلاسه آوردهاند که احتمالا فقط 10 درصد درستکار هستند و با بقیه متخلفان برخورد قانونی شود.

شجاع علت اصلی این اتفاق را عدم تخصص گمرک میداند و میگوید: متاسفانه سازمان استاندارد هم متوجه این موضوع نشده به دلیل اینکه نمونه کالا توسط ترخیصکار به سازمان استاندارد برده میشود که در این شیوه امکان تقلب بسیار وجود دارد.

شجاع یادآور شد: همچنین گاهی نیز جلوی در کانتینر، کاغذ گلاسه و پشت آن مقوا گذاشته میشود و ماموران گمرک قدرت تشخیص این موضوع را ندارند.

شجاع همچنین درباره پیشنهاد سندیکای واردکنندگان کاغذ گفت: قرار است به مقدار لازم کاغذ گلاسه مورد نیاز مصرفکنندگان به بازار در سال مدیریت و وارد شود تا متصدیان این حوزه با کمبود هم روبهرو نشوند.

به گفته وی، هر کالایی برای ورود به کشور باید از مسیر قرمز یا مسیر سبز گمرک عبور کند، در مسیر قرمز شرایط سختگیرانهتر و دقیقتری نسبت به مسیر سبز وجود دارد و از این پس کاغذ گلاسه از مسیر ورودی قرمز گمرک به کشور وارد خواهد شد تا دست سودجویان کوتاه شود. همچنین شماره تعرفه کالاهایی که امکان تقلب در آنها وجود دارد به گمرک جمهوری اسلامی ایران
ارائه میشود.

قاچاقچیان در 9 ماه اخیر چقدر سود کردند؟

بنابراین گزارش با توجه به واردات 150 هزار تن کاغذ گلاسه تنها در 9 ماهه سال 96 و با در نظر گرفتن نیاز سالانه 20 هزار تن به این نوع کاغذ، 130 هزار تن مقوا به جای آن وارد کشور شده است و قاچاقچیان در مجموع بابت نپرداختن حقوق گمرکی، مالیات ارزش افزوده، مابهالتفاوت ارز مبادلهای و آزاد بیش از 2000 میلیارد ریال سود کردهاند.

وقتی که بیکاغذی رسانهها را بست

در سال 1393 بالغ بر 20 هزار تن، در سال 1394 بالغ بر 120هزار تن، در سال 1395 بالغ بر 200 هزار تن و در 9 ماهه سال 1396 بالغ بر 150 هزار تن کاغذ گلاسه وارد کشور شده است. در حالی که میزان نیاز سالانه کشور به این نوع کاغذ که مصرف خاص و محدود دارد در شرایط مصرف بالا 20 تا 25 هزار تن در سال است، بنابراین میزان واردات صورت گرفته کاغذ گلاسه، گلاسه نبوده بلکه کارتن و مقوا بوده است.

جالب اینکه اگر واردات کاغذ کشور در سالهای اخیر اینچنین بالا بوده پس چرا در میانه سال جاری شاهد افزایش 25 درصدی قیمت کاغذ و بهدنبال آن تعطیلی چند رسانه مکتوب بودیم؟ آن هم در حالی که دلیل این بحران، نبود کاغذ مطرح میشد.

به نظر میرسد مافیای عظیمی پشت صحنه کاغذ در ایران شکل گرفته و در حال هدایت بازار است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها