مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای برای شورای حکام تأیید کرد که ایران تا به امروز به اجرای تعهدات هسته‌ای خود مطابق برجام پایبند بوده است.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۰۵
ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرده است / به تمامی مکان‌های مورد نیاز دسترسی داشته‌ایم

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، یوکیا آمانو در بیانیه مقدماتی خود برای شورای حکام در خصوص راستی‌آزمایی و نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران گفت: «بیش از دو سال است که آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران مطابق برجام نظارت دارد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد».

وی ادامه داد: «برجام دستاورد مهمی برای راستی‌آزمایی بود و تا امروز، می‌توانم تأیید کنم که ایران تعهدات هسته‌ای خود را اجرا کرده است».

مدیرکل آژانس در خصوص پایبندی تهران به تعهدات هسته‌ای توضیح داد: «ضروری است که ایران همچنان به اجرای کامل این تعهداتش ادامه دهد. اگر برجام شکست می‌خورد، شکست بزرگی برای راستی‌آزمایی هسته‌ای و برای چندجانبه‌گرایی به حساب می‌آمد».

آمانو ادامه داد: «آژانس از ایران خواسته است تا شفاف‌سازی‌های بیشتری در خصوص طرح‌های مربوط به توسعه چرخه سوخت هسته‌ای مربوط به پیشران هسته‌ای کشتی ارائه دهد».

مدیرکل آژانس در خصوص دسترسی به سایت‌های هسته‌ای ایران گفت: «آژانس به راستی‌آزمایی و تأیید عدم انحراف مواد هسته‌ای که ایران طبق توافق پادمان ها اعلام کرده است، ادامه می‌دهد. ما به تمامی سایت‌ها و مکان‌هایی که نیاز به بازدید داشتیم، دسترسی داشته‌ایم».

وی همچنین ادامه داد: «ارزیابی‌ها در خصوص عدم مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران همچنان ادامه دارد».

آمانو درباره اجرای توافقات پادمانهای «پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» در سوریه گفت: «در خصوص اجرای پادمانها در جمهوری عربی سوریه باید بگویم، هیچ تحولات جدیدی از زمان آخرین گزارش من برای شورای حکام رخ نداده است. من درخواست خود از سوریه برای همکاری کامل با ما در زمینه تمامی مسائل حل نشده تجدید می‌کنم».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها