تیرماه گرم 1396 وقتی از راه رسید با خودش خبر های مهمی چون پایان داعش در موصل ،ولیعهد شدن محمد بن سلمان در عربستان، مانع تراشی ادامه دار آمریکا در اجرای برجام و خبر های ناراحت کننده ای همچون قتل آتنا، فوت بانو ریاضی جهان و حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده سینما را به دنبال داشت.
کد خبر: ۱۱۲۵۹۸۲
در تیرماه 96 چه گذشت: پایان خلافت داعش/فوت بانوی ریاضی جهان (+عکس)

انفجار در جده
ماه پر تلاطم تیر،با وقوع انفجار انتحاری در جده آغاز شد و منابع خبری عربستان در دوم تیرماه از وقوع انفجار انتحاری در جنوب شرق استان جده و بازداشت سه نفر در این زمینه خبر دادند، در عین حال نیروهای امنیتی عربستان از دستگیری یک باند تروریستی در مکه و متلاشی شدن آنان طی دو عملیات جداگانه در مکه و جده خبر دادند.

همزمان با وقوع انفجارهای تروریستی در مکه و جده که ناظران آن را در چارچوب انحراف اذهان عمومی از تحولات مربوط به کودتای نرم در هرم قدرت در خاندان آل سعود دانستند، 21 نفر از شاهزادگان سعودی نیزبا ارسال نامه ای به سلمان بن عبدالعزیز ، پادشاه عربستان به طور رسمی نسبت به انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد این کشور مخالفت کردند.بعد از اینکه محمد بن نایف ولیعهد برکنار شده ،ولیعهدی پسر سلمان سرآغاز درگیری های شدیدی در مرکز قدرت عربستان و بین فرزندان و نوادگان آل سعود شد.

120 کشته در آتش سوزی تانکر سوخت

4 تیرماه واژگونی تانکر سوخت در پاکستان منجر به مرگ 120 نفر و مصدومیت تعدادی از شهروندان این کشور شد. این حادثه که روز عید فطر در یکی از بزرگراه های شهر بهاولپور در ایالت پنجاب پاکستان رخ داد و منجر به آتش سوزی شد با تعداد بالای قربانیانی که به دلیل جمع کردن سوخت ریخته شده، در محل تجمع کرده بودند روبه رو شد.

پایان داعش در موصل

8 تیر تلویزیون عراق اعلام کرد خلافت گروه تروریستی داعش در شهر موصل به پایان رسید، با استقرار نیروهای عراقی در تمام نقاط شهر موصل مقاومت گروه تکفیری داعش در این شهر نیز درهم شکسته شد. فرمانده ارتش عراق اعلام کرد نیروهای نظامی این کشور مسجد معروف النوری و اطراف آن را تحت کنترل خود گرفته اند. حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق نیز در واکنش به آزادسازی مسجد النوری، اعلام کرد دولت باطل داعش در عراق به پایان رسیده است.

گرما بی داد کرد

7تیر در حالی که گرمای بی سابقه هوا در استان خوزستان ، شهر اهواز را به گرم ترین شهر جهان تبدیل کرد، وزش توفان شدید همراه با گردوغبار دراستان سیستان و بلوچستان، صدها نفر را دچار مشکلات تنفسی، و راهی مراکز درمانی کرد.
دو استان خوزستان در جنوب غرب و سیستان و بلوچستان در جنوب شرق کشور، شاهد ورود مشکلات شدید جوی و طبیعی به آسمان خود بودند که پهنای این استان ها را در برگرفته و مردم این دو استان را درگیر مشکلات زیادی کرد.گردوغبار شدید و گرمای بی سابقه هوا در این دو استان طی ماه ها و هفته ها، به طور متناوب در رفت و آمد بود؛ بطوری که دمای گرمای بی سابقه بالای 50 درجه، مردم شهرهای متعددی از منطقه بلوچستان در جنوب سیستان و بلوچستان را کلافه و راهی مراکز درمانی کرد و موجب قطعی آب و برق آنها شد.

تیراندازی در آرکانزاس آمریکا

10 تیر رسانه های آمریکایی از تیراندازی در یک باشگاه شبانه در آرکانزاس آمریکا که طی آن 17 نفر در آن مورد اصابت گلوله قرارگرفتند خبر دادند، تعداد زیادی از قربانیان هنگام تلاش برای فرار، زخمی و در زیر دست و پای افراد لگد مال شدند. ماموران پلیس آرکانزاس اعلام کردند، نزاعی هنگام برگزاری یک کنسرت صورت گرفت و بعد از آن تیراندازی آغاز شد.

دامادی فوتبالیست معروف

10 تیر مراسم ازدواج لیونل مسی در میان تدابیر امنیتی و با حضور خبرنگارانی از سراسر دنیا برگزار شد، عکس های زیادی از این مراسم منتشر شد که یکی از آنها مسی را در لباس دامادی کنار دنی آلوز و نیمار نشان می داد.

کشف دستگاه های جاسوسی در شمال تهران

12 تیر ماه نیروهای اطلاعات سپاه تهران صدها دستگاه بیسیم، تجهیزات شنود، جاسوسی و استراق سمع را در شمال تهران کشف کردند. این تجهیزات از یک باند، شناسایی و کشف شد که به صورت سازمان یافته،اقدام به فروش این تجهیزات در داخل کشور می کردند. به دنبال پیگیری این پرونده، چهار نفر از عناصراصلی این باند، شناسایی و دستگیر شدند و مشخص شد تجهیزات کشف شده از استانهای مرزی و به صورت قاچاق وارد ایران شده بود.

یزد جهانی شد

18 تیر ،سرانجام پس از گذشت یک دهه تلاش، شهر یزد توانست ارزشهای تاریخی و مدنی خود را به عنوان یکی از کهن ترین شهرهای زنده دنیا به جهانیان اثبات و جای خود را در فهرست میراث جهانی، به عنوان اولین شهر جهانی ایرانی و بیست و دومین اثر جهانی کشورمان در یونسکو باز کند.

کشف جسد آتنا کوچولو

20 تیرجسد آتنا، دختر هفت ساله ای که 20 روز از زمان گم شدنش می گذشت و در پارس آباد اردبیل ناپدید شده بود از سوی پلیس کشف شد. جسد این دختر هفت ساله پس از اعتراف مضون اصلی در پارکینگ خانه وی پیدا شد. آتنا 28 خرداد سال 96 خانه خود را برای رفتن نزد پدرش در محله پزشکیان پارس آباد در استان اردبیل ترک کرده و پس از آن ناپدید شده بود.

دستور حل مشکل موسسات مالی غیرمجاز

19 تیر در حالی که اعتراضات نسبت به عملکرد موسسات مالی اعتباری در حال فراگیری بود معاون پارلمانی رئیس جمهور اعلام کرد که دولت درصدد حل مشکلات سپرده گذاران این موسسات است وی از جلسات مشترک میان اعضای دولت از جمله وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی با تعدادی از اعضای هیات رئیسه مجلس برای حل مشکلات سپرده گذاران خبر داد.

برگزاری نشست 5 جانبه جده برای حل تنش قطر

21 تیر وزرا خارجه پنج کشور عرب جلسه مشترک خود را با وزیر خارجه آمریکا در جده برگزار کردند. در این جلسه بحران جاری خلیج فارس ومبارزه با تامین مالی تروریسم و همچنین یادداشت تفاهم بین واشنگتن و قطر مورد بررسی قرار گرفت،در این مذاکرات شیخ محمد عبدالله مبارک معاون نخست وزیر کویت، صامح شکری وزیر خارجه مصر، خالد بنا حمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین،انور قرقاش، قائم مقام وزیر خارجه امارات و عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان و تیلرسون همتای آمریکایی آنها شرکت داشتند.

گزارش مجلس از مانع تراشی امریکا در اجرای برجام

21 تیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ارائه گزارشی از اجرای برجام تاکید کرد که آمریکا با بدعهدی، پیمان شکنی و مانع تراشی خصمانه از اجرای برجام جلوگیری می کند.در بخشی از این گزارش آمده بود که آمریکا به عنوان کشوری که در عرصه جهانی به بدعهدی، پیمان شکنی و پایبند نبودن به توافق ها شناخته شده و مشهور است در آزمون اجرای برجام چهره بسیار بدتر از گذشته در افکار ملت ایران از خود ترسیم کرده است.

بانوی ریاضیات جهان به بی نهایت پیوست

24 تیر مریم میرزاخانی دانشمند ریاضیدان کشورمان که یکسال قبل از دریافت مدال فیلدز با سرطان سینه دست و پنجه نرم می کرد با گسترش این بیماری دارفانی را وداع گفت، مریم میرزاخانی، استاد ایرانی دانشگاه استنفورد وبرنده مدال فیلدز ریاضی 24 تیر 1396 بر اثر سرطان در سانفرانسیسکوی آمریکا درگذشت و جامعه علمی کشور را در اندوه فرو برد.

حمله مرد مسلح در مترو تهران

24 تیر مردی مسلح به چاقو که با حمله به مسافران متروی شهرری موجب زخمی شدن چهار نفر ازجمله یک روحانی و یک مامور پلیس شده بود، با شلیک گلوله ماموران از پای درآمد.شروع ماجرا به درگیری فرد مهاجم با یک روحانی آمر به معروف و ناهی از منکر مربوط بود،‌در این ماجرا ابتدا یکی از مسافران متروی شهرری (فرد مهاجم) به یک روحانی حمله کرد و باعث جراحت او شد. یکی از شهروندان هم برای دفاع از مجروح اقدام کرد که ضارب دست او را نیز با چاقو زخمی کرد. سپس ماموران وارد عمل شدند که با شلیک گلوله ، فرد مهاجم کشته شد.

سکان دانشگاه آزاد اسلامی در دست فرهاد رهبر

25 تیر هیات امنای دانشگاه آزاد، فرهاد رهبر را به عنوان رئیس دانشگاه آزاد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کرد. این تصمیم در جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با رای اکثریت ،در شرایطی گرفته شد که سوم اردیبهشت 96 حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد برکنارشد و جای او را علی محمد نوریان گرفت.

دستگیری برادر رئیس جمهور

25 تیر سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود اخبار داغی درباره برخی پرونده های قضایی در کشور را مطرح کرد اخباری که ازجمله آنها محکومیت بدوی یک فرد نفوذی با تابعیت دوگانه به ده سال حبس و همچنین دستگیری حسین فریدون برادر رئیس جمهور کشورمان بود.

حبیب الله کاسه ساز در گذشت

حبیب الله کاسه ساز تهیه کننده آثار تلویزیونی وسینمایی کشور سرانجام پس از پنج ماه مبارزه با بیماری سرطان معده دار فانی را در 30 تیر 1396 وداع گفت. مرحوم همواره در خدمت به حفظ ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس بود و آثار ارزشمندی به عنوان تهیه کننده در حوزه سینما از خود به یادگار گذاشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها