به احترام زمین،زبان اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد (سَمَن) عاشق طبیعت این سرزمین پهناور است تا از تلاش‌هایشان درباره حفظ محیط‌زیست بگویند. ستون به احترام زمین،آماده دریافت تلاش‌ها و فعالیت‌های زیست‌محیطی شما هموطنان سبزاندیشمان است که سعی می‌کنید با عشق و نیروی جوانی به یاری محیط زیست کشورمان (که روزگار بدحالی را سپری می‌کند)، بشتابید. این بار و در اولین هفته از اسفند نیز برنامه‌های گوناگونی در سراسر ایران توسط دوستداران و فعالان محیط زیست برگزار شد که به رسم هر هفته رسانه‌ای خواهیم بود برای تلاش این عزیزان میهن دوست.
کد خبر: ۱۱۲۵۸۳۹

دانشآموزان عشایر هم محیطزیستی میشوند

حالا دیگر آموزش مفاهیم محیطزیستی به همت فعالان محیط زیست به دامن طبیعت و صحراها هم کشیده شده؛ گواهش هم برگزاری کارگاه آموزش مسائل و مفاهیم محیط زیست در مدارس عشایری منطقه پل پرزین گتوند است که معلم دوستدار محیط زیست این مدرسه یعنی آقای دوستی آن را اجرا کرده است. البته این معلم چند سالی است با توسعه مفاهیم زیست محیطی در مدارس و روستاهای این منطقه به دنبال ایجاد مدارس و روستاهای سبز است. یک خبر خوب دیگر از خوزستان اینکه گروهی از کوهنوردان شهرستان بهبهان خوزستان در حرکتی نیکو و خود جوش به کاشت و نگهداری نهال در کوهستان اقدام کردند و این حرکت خود را «صدقه سبز» نامیدهاند. هشتاد و نهمین برنامه محیطزیستی گروه رفتگران طبیعت بهبهان نیز در سد کریا، حاشیه رودخانه مارون برگزار شد.

ظروف یکبار مصرف استفاده نمیکنیم

در شهرستان آبدانان استان ایلام یک اتفاق خوب افتاده؛ آنهم به همت انجمن بانوان طبیعت آبدانان و در راستای
کنار گذاشتن ظروف یکبار مصرف. با آموزش و پیگیری این انجمن، قرار شده دانشآموزان دبستانی و پیشدبستانی نیلا با شعار نه به ظروف یکبار مصرف و در راستای سلامت خود و حفظ محیط زیست، خوراکیهای خود را در ظروف دائمی مصرف کنند.

برگزاری یک جشنواره گردشگری محیطزیستی

فعالان محیطزیستی و گردشگری انجمن «ژیانه وی سروشت» در شهرستان مهاباد آذربایجان غربی هم طی هفته گذشته جشنوارهای حاوی بازیهای بومی و گردشگری، اجرای مراسم آشپزی محلی و انواع رقص کردی، مسابقه و اسب سواری برگزار کردند.

برگزاری چند کارگاه و برنامه در گیلان

دوستداران محیط زیست گیلان نیز هفته پربرنامهای را پشت سر گذاشتند. دستکم و تا آنجا که ما اطلاع داریم، چهار کارگاه آموزشی در این استان برگزار شد و چند برنامه دیگر هم در راستای حفاظت از محیطزیست. دو کارگاه آموزشی توسط انجمن بوم بانان گیلان یکی در مدرسه شاهد شهید پرندآور و در راستای طرح جمعآوری در بطری با زبان کودکانه و دومی در دبستان آوای علم با اجرای سخنرانی از زبان یک درخت و خلاقیت در ساخت کاردستی با مواد موجود در طبیعت برگزار شد. انجمن رفتگران طبیعت گیلان هم یک کارگاه آموزش محیط زیست با موضوع تغییر اقلیم و گرمایش زمین در دبستان شهید چمران لاهیجان برگزار کرد. یک کارگاه آموزشی واحدِ کارِ بازیافت و ساخت کاردستی از مواد بازیافتی هم در مهد کودک کندوی عسل لاهیجان برگزار شد. گلگشت علمی ـ تفریحی این استان را هم موسسه محیطزیستی شقایقهای وحشی هیرکانی با هدف آشنایی با مبانی محیط زیست جوامع محلی در روستای پیر هرات اسالم برگزار کرد. همچنین به همت موسسه محیط زیست آسمانرود و با همکاری شهرداری رحیمآباد، حاشیه پل فقیه محله از زباله پاکسازی و برای برنامه روز درختکاری در شهر رحیم آباد استان گیلان آمادهسازی شد.

برنامههای محیطزیستی خراسانیها

خراسانیهای دوستدار محیطزیست هم در هر سه خراسان، برنامههایی در جهت فرهنگسازی محیطزیستی داشتند. بهعنوان مثال صدوهفتادودومین برنامه انجمن همیاران محیط زیست و حیوانات خراسان رضوی با جمعآوری بیش از سه تن زباله با کمک همیاران، مسئولان شورای شهر و پاکبانان از حاشیه جاده شاندیز صورت گرفت. چهلمین همایش گروه طنین پاکبانان شیروان در خراسانشمالی هم با پاکسازی مسیر میدان معلم به سمت نیروگاه این شهرستان انجام شد.

کوهنوردان همیشه در صحنه

در سی و سومین برنامه خانوادگی گروه دوستان کوهنورد و دوستان بادرودی در استان اصفهان نیز مسیر 12 کیلومتری سه خوان تا پاپل، محور گردشگری بادرود ـ ابیانه با حضور 150نفر پاکسازی شد.

فعالیتهای خیرخواهانه و محیطزیستی در کنار هم

انجمن نهضت سبز زاگرس کهگیلویه و بویراحمد در کنار فعالیتهای محیطزیستی خود، برنامههای خیرخواهانه هم دارد از جمله اینکه طی هفته گذشته، کمکهای مردمی شامل سررسیدهای سفید، لوازم التحریر، کیف و لباس را به دانش آموزان منطقه بردپهن زیلای استان کهگیلویه و بویراحمد رساند.

رد پای محیطزیستیها در سراسر فارس

استان فارس هم طی هفته گذشته شاهد پویایی و نشاط جامعه فعالان محیطزیستی این استان بود؛ در شهرهای مختلف و با برنامههای متعدد. یکی از این برنامهها آموزش جمعآوری کاغذهای باطله یک سال تحصیلی در راستای نجات درختان در دبستان امام جعفر صادق بود که توسط کارگروه آموزشی پاکسازان طبیعت فارس انجام شد. همچنین به همت گروه عاشقان طبیعت شهرستان سروستان در منطقه میان جنگل سروستان و ارتفاعات مناطقی که سال گذشته دچار حریق شده بود، بذر درختان بومی و گیاهان دارویی کاشته شد. در سیوند استان فارس هم پارکی به وسعت یک هکتار در انتهای گلزار شهدا توسط دوستدار محیط زیست محمدعلی صفایی، احداث شد. سپس به همت ایشان و گروهی از طبیعت دوستان، کاشت نهال در این پارک صورت گرفت. اعضای انجمن حافظان سبزاندیش هم در شهرستان فسا بذر و نهال الوک کاشتند. انجمن همیاران محیط زیست زرقان نیز برنامه طرح یک ساعت با محیطبان را در مدارس جامع محیط زیست این شهرستان اجرایی کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها