سال ۹۶ هم به مانند سال های گذشته با کوله باری از غم و شادی هایش گذشت، افتخارات بزرگی کسب کردیم و تصمیات بزرگی مثل انتخاب ریاست جمهوری وشوراهای اسلامی شهر و روستا گرفتیم و در عرصه بین الملل گام های آینده سازی را برداشتیم.
کد خبر: ۱۱۲۵۰۲۷
در فرودین 96 چه گذشت: از فوت ناگهانی آقای طناز تا زلزله شدید در مشهد (+عکس)

درسال 96 گریه کردیم و خندیدیم اما امیدورایم در سال 97 تلخی‌های جا مانده،‌طعم شیرین زندگی را برای ما ارزشمند تر کند و اجازه ندهد که از فرط ، اندوه اشک بریزیم.

اولین روز فرودین 96 با سخنان مقام معظم رهبری که در پیامی به مناسبت سال جدید هجری شمسی این سال را اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال نامگذاری کردند آغاز شد تا توجه بیشتری به صنعت داخلی با تکیه بر توانمندی ایرانی صورت گیرد، که این کلام مقام معظم رهبری متاسفانه از سوی مسئولان در حد یک حرف وسخن باقی ماند.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز علاوه بر سفرهایی که در ایام نوروز برای بهره برداری از طرحهای عمرانی به برخی استانهای کشور داشت در سفری به مسکو،با مقامات ارشد روسیه دیدار و گفتگو کرد.

در سفر روحانی به مسکو که از 7 فروردین آغاز شد و تا 9 فروردین طول کشید، 14 سند همکاری در حوزه های سیاسی،اقتصادی، قضایی و حقوقی و علمی و فرهنگی میان دو کشور امضا شد.

سال نو با طعم انتخابات
اولین روزهای سال 96 در حالی آغاز شد که همزمان با ایام نوروز ثبت نام نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفند سال 95 آغاز و تا 6 فروردین ا دامه داشت،و287 هزار و425 نفر در این رقابت ثبت نام کردند که این آمار نسبت به دوره گذشته،با افزایش 14 درصدی مواجه بود.
از 22 فروردین نیز شاهد ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بودیم که در این دوره نیز 1636 نفر درمدت پنج روز ثبت نام کردند که این امار با انتقادات بسیاری از ناحیه مقامات کشور بخصوص رئیس مجلس و دبیر شورای نگهبان مواجه شد. البته از دیگر عجایب این انتخابات ثبت نام افرادی بود که اعلام کرده بودند در انتخابات حاضر نمی شوند.ثبت نام محمود احمدی نژاد و محمد باقر قالیباف درکنار دیگر نامزدها باعث حیرت شد.

حمله ای تروریستی در اروپا

طی این مدت کشورهای مهم اروپایی همچون انگلیس و فرانسه هم با موجی از حملات تروریستی دست وپنجه نرم کردند و این تحولات بار دیگر نشان دهد که آنان با مشکلات عدیده ای در زمینه تامین امنیت خود روبه رو هستند.

فرودگاه اورلی فرانسه اولین جایی بود که گروه های افراطی برای طرح ریزی حملات خود انتخاب کردند. درحمله به این فرودگاه کسی آسیب ندید و تنها به کشته شدن عامل این حمله منجر شد و منابع خبری فرانسوی اعلام کردند یک فرانسوی تونسی تبار 39 ساله به نام زیاد بن بلقاسم عامل این حمله بود و قصد داشت با توسل به زور سلاح یک نیروی امنیتی در این فرودگاه را تصاحب کند که توسط نیروهای پلیس کشته شد. به دنبال ا ین حادثه فرودگاه اورلی تخلیه شد، پروازها به حالت تعلیق درآمد و برخی ا ز آنهابه فرودگاه شارل دوگل در پاریس منتقل شد.

اگرچه فرانسوی های توانستند این حمله را پشت بگذارند ، اما وضعیت انگلیسی ها در این زمینه کاملا متفاوت بود. روزهای نخست فروردین 96 فردی 52 ساله به نام خالد مسعود با خودروی خود عابرانی را که در پیاده روی پل وست مینستر در مجاورت مجلس بریتانیا در حال حرکت بودند، زیر گرفت و پس از کوبیدن خودروی خود به حصارهای اطراف ساختمان مجلس با چاقو یک مأمور پلیس را کشت.این فرد در درگیری با نیروهای پلیس به ضرب گلوله آنها کشته شد.

حمله تروریستی در استکهلم با یک کامیون که جمعیت زیادی را زیر گرفت باعث شد که سه کشته وعده ای نیز حاصل این حمله باشد.

حوادث تلخ نوروزی

نوروز 96 با حوادثی تلخی چون غرق شدن سه پسربچه میانه ای در برکه ،شهادت دو مامور پلیس پایتخت، قتل مادر کاشمری به دست پسر نوجوانش نیز آغاز شد،مرگ پنج پسر جوان هنگام گرفتن عکس سلفی ،نیز از حوادث تلخ نوروز سال گذشته بود اما در این میان اخباری خوشایند نیز سر از رسانه ها درآورد که نمونه های آن تبرئه نرگس کلباسی از قتل ،اهدای زندگی به دو بیمار با اهدای اعضا بود.

شوک زمین لرزه در خراسان رضوی نیز در 16 فروردین باعث ناراحتی مردم شد؛ مشهد، تربت جام، سرخس، فریمان، نیشابور، تربت حیدریه و خواف لرزیدند و 2کشته ، 17 مصدوم وتخریب 40 تا 100 درصدی 20 روستا حاصل این زلزله 6.1 ریشتری بود.

بارش های سهمگین در آذربایجان غربی و شرقی و کردستان نیز که منجر به سیل شده بود 35 کشته و 10 مفقود به جای گذاشت که در پی جان باختن تعدادی از مردم شهرستان های عجبشیر و آذرشهر در حادثه سیل، در استان آذربایجان شرقی عزای عمومی اعلام شد.

سی‌ام فروردین سال ۹۶ نیز با حادثه تلخ واژگونی اتوبوس مسافربری درسبزوار رقم خورد و ۱۲ نفر به دلیل واژگونی اتوبوس که در کیلومتر ۲۵ جاده سبزوار- شاهرود رخ داد، کشته شدند.

انتقاد مراجع از گرانی ها

گرانی کالا از آغاز سال جدید باعث شد مراجع تقلید نسبت به این امر ابراز نارضایتی کنند وخواستار پاسخگویی مسئولین به مردم شوندآنان تاکید کردند که حقوق مردم در مقابل تورم و گرانی پاسخگو نیست.

حمله به سوریه

در فروردین سال گذشته آمریکا(پنتاگون) اعلام کرد با شلیک 59 موشک از نوع تام هاوک فرودگاه نظامی شعیرات در جنوب شرق شهر حمص را هدف قرار داده است.این موشک ها از دو ناوشکن وابسته به نیروی دریایی آمریکا در دریای مدیترانه شلیک شده است.

حملات متعدد آمریکا به سوریه باعث شد که دیده دبان حقوق بشر نیز اعلام کند که حملات به مسجدالجینه دراستان حلب سوریه یک جنایت جنگی است.

فوت هنرمندان

محمد خرمشاهی، شاعر پیشکسوت طنزپرداز کشورمان نیز 21 فروردین پس از 106 سال زندگی درگذشت، خرمشاهی شاعری طناز بود که می توان وی را شفاهی ترین شاعر معاصر دانست.

در گذشت عارف لرستانی بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر براثر عارضه قلبی در 45 سالگی نیز ضایعه بزرگی برای جامعه هنری کشور مان بود،این بازیگر برنامه های طنز درمجموعه های طنز تلویزیونی به ایفای نقش پرداخته بود،« ویلای من » ،« شوخی کردم » ،« در حاشیه » « مرد دوهزار چهره » ، « قهوه تلخ » از جمله کاری وی بود ،این هنرمند کشورمان به علت عارضه قلبی در خواب فوت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها