وزیر آموزش و پرورش چالش‌های «طرح شناسایی استعدادهای برتر مدارس» را تشریح کرد

دست‌های خالی «شهـاب»

کم پیش می‌آید از حضور وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران چیزی عاید اصحاب رسانه نشود، ولی دیروز با این که محمد بطحایی بیش از دو ساعت به سوالات خبرنگاران پاسخ داد، اما تقریبا پاسخ دندانگیری عاید هیچ‌کس نشد.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۳۲

طبیعی بود بعد از تصمیم انقلابی و البته جنجالی وزارتخانه برای حذف همه آزمونها در دوره ابتدایی و نیز حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان درپایه هفتم، بیشتر سوالات در این حوزهها متمرکز باشد؛ ولی غیرطبیعی، نحوه پاسخهای وزیر به بخشی از سوالات بود. سوالاتی که مودبانه و صبورانه پاسخشان را میداد، ولی بارِ خبری چندانی نداشت. در مورد بقیه پرسشها نیز کم و بیش همین گونه شد. وزیر به سوال جامجم در مورد ارزیابی اش از مدارس طبیعت و انتقاداتی که به نحوه ادارهشان میشود، پاسخ گنگی داد. حتی گفت فعلا آماری از تعداد این مدارس و دانشآموزانش در اختیار ندارد. وی در جواب دو پرسشی که برنامههای وزارتخانه را برای مقابله با آسیبهای اجتماعی جویا شدند گفت، برای ده آسیب عمده، برنامههایی آماده شده است و تنها جملهای بود که بوی تازگی داشت. او به سوالی پیرامون سرانه مدارس نیز پاسخ نگفت. حتی وقتی خبرنگاری از او درباره ممنوعیت فعالیت موسسات زبان در مدارس ابتدایی سخن گفت در حالی که این موسسات از آموزش و پرورش مجوز دارند، بطحایی به اشتباه درباره موسسات زبان خارج از مدارس توضیح داد. او اما بیمیل بودنش برای پاسخ به یک پرسش را علنی اعلام کرد و آن هنگامی بود که خبرنگاری از او درباره سیاست کاهش تنوع مدارس و ارتباط این سیاست با حذف مدارس تیزهوشان در متوسطه اول توضیح خواست. وزیرگفت نمیخواهد به این پرسش پاسخ دهد، چون به نظرش برنامههای وزارتخانه در مورد مدارس سمپاد را منحرف میکند. با این حال، وزیر آموزش و پرورش جلسه دیروز را با انتقاد شروع کرد و نوک پیکان نقد را به سمت مجموعه خودش چرخاند وقتی داشت از نحوه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انتقاد میکرد. او گفت با این که شش سال از ابلاغ سند تحول میگذرد، اما در تحقق و استقرار سند خوب جلو نرفتهایم. آن بخشهایی را هم که اجرا کردهایم بخش آسانتر سند بوده، به طوری که بخشهای کیفی با درصد پایینی اجرا شده است. او نام این وضعیت را گذاشت، اجرای نامتقارن و توضیح داد شورای راهبری سند تحول تا قبل از پایان سال فعال میشود و کارگروههای اجرای زیرنظامها نیز کارشان را درهمین بازه آغاز خواهند کرد. این شورا و این کارگروهها قراراست اجرای نامتوازن سندتحول بنیادین آموزش و پرورش را ترمیم و اصلاح کنند.

ابهامات شهاب

اعتراف به کیفی نبودن بخشی ازجامعه معلمان، اعتراف کوچکی نیست. وزیر آموزش و پرورش اما اعتراف کرد در بخش نیروی انسانی پیشرفت خوب نبوده است. حتی اضافه کرد در اجرای سند تحول بنیادین، راهکار نیروی انسانی از بقیه عقبتر است . این گفته بطحایی زمانی مهم جلوه کرد که او در پاسخ به سوالات متعدد خبرنگاران درباره تبعات حذف آزمون از دوره ابتدایی و ملغی شدن آزمون ورودی مدارس سمپاد به طرح شهاب اشاره میکرد؛ طرحی که در چهار سال اجرای محدود و آزمایشی اش ثابت شده فقط با وجود نیروی انسانی ماهر و متخصص و باانگیزه به ثمر مینشیند.

طرح شهاب، طرح شناسایی همه استعدادهای برتر در مدارس است و تفاوتش با مدارس تیزهوشان این است که فقط استعدادهای برتر ریاضی را شناسایی نمیکند، دانشآموزان مستعد را نیز مثل مدارس تیزهوشان از بقیه دانشآموزان جدا نمیکند، بلکه همه دانشآموزان را پشت میز و نیمکت هایشان رصد میکند و هر کسی را برحسب استعدادش به مسیر درست هدایت میکند.

لازمه اجرایی شدن طرح شهاب اما وجود نیروی انسانی برتر است و البته وجود امکانات پس از شناسایی استعدادها. معلمانی که در این چهار سال طرح شهاب را در کلاس هایشان اجرا کرده اند همچنین به فشرده بودن کلاسهای درس، حجم بالای کتابهای درسی و خستگی مفرط که مانعی است برای پرکردن فرمهای مربوط به طرح شهاب اشاره میکنند که بعد از حذف آزمونها و تعطیل شدن مدارس تیزهوشان در دوره متوسطه اول، جدیتر از قبل به چشم خواهد آمد .

دیروز محمد بطحایی به سوالات مکرر اصحاب رسانه در مورد الزامات طرح شهاب که فعلا جفت و جور نیست، پاسخ روشنی نداد و خبرنگاران را به جلسهای قریبالوقوع وعده داد که در آن پاسخ همه پرسشها داده خواهد شد. این را نیز اضافه کرد که از هفته آینده کارگروهی فعال میشود تا طرح شهاب را با قدرت از پایه هفتم متوسطه اجرا کند.

کسری پول

فاتحه شیرمدارس را دیروز همه در نشست خبری خوانده شد؛ وزیرگفت نتوانستیم تخصیص اعتبارات شیر را بگیریم، چشم انداز روشنی هم درباره تخصیص آن نداریم. در این جلسه چشم انداز روشنی نیز از ارتقای کیفیت آموزشهای فنی و حرفهای به دست نیامد و معلوم شد با این که آموزش و پرورش اصرار به افزایش جمعیت دانشآموزی در رشتههای مهارتی دارد ولی دستش در بالا بردن کیفیت آموزشها و تجهیز هنرستانها بسته است. بطحایی گفت سال آینده با افزایش300 هزار نفری دانشآموز مواجه خواهند بود در حالی که به علت تنگناهای اعتباری، مشکلات حتمی است. همچنین دیروز گفته شد اگر حقالتدریس معلمان پرداخت نمیشود علتش مشکلات مالی است، آن هم مشکلات خزانه که گرفتار کسری موجودی است. بخشی از نشست خبری روز گذشته وزیر در مجموع گرفتار بحث کسری بودجه و نبود اعتبار بود، موضوعی که ارتقای کیفیت آموزش و پرورش را خواه ناخواه تحت تاثیر قرار میدهد و بسیاری از برنامههای آرمانی وزارتخانه را روی هوا میبرد. وقتی که دیروز علی اللهیار، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارتخانه برای پاسخ به یک پرسش پشت تریبون رفت و گفت اکنون 500 میلیارد تومان تخصیص در خزانه داریم که پرداخت نمیشود، قضاوت رسانهایها در این باره آسانتر شد.

تاثیر40 درصدی سوابق تحصیلی

امروز جلسهای در وزارتخانه برپاست که در آن درباره کنکور 98 تصمیمگیری میشود؛ بویژه درباره تاثیرسوابق تحصیلی برای قبولی در کنکور که قانون موسوم به حذف کنکورمقرر کرده طی پنج سال به 85 درصد برسد. علی زرافشان، معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری دیروز گفت اکنون تاثیر نمرات نهایی در کنکور30 درصد است ولی پیشنهاد ما افزایش40 درصدی تاثیر سوابق دروس امتحان نهایی در کنکور 98 است.

استخدام 18 هزار معلم

با این که دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تنها مراجع جذب نیرو درآموزش و پرورش هستند ولی خروجی این دانشگاهها به اندازه نیاز مدارس کشور به معلم نیست. این بار هم آموزش و پرورش قصد دارد این نیاز را از طریق برگزاری آزمون استخدامی برطرف کند، آزمونی که به گفته محمد بطحایی به احتمال زیاد در فروردین 97 برگزار میشود و برگزیدگان آن پس از طی دورههای آموزشی از مهر 97 وارد کلاهای درس میشوند. به گفته وزیر در این آزمون 18 هزار معلم جذب خواهند شد.

سامانه نظارت بر غیردولتیها

قراراست سامانهای راه اندازی شود تا از این به بعد مشتریهای مدارس غیردولتی از بابت شهریههای غیرقانونی و دریافتهای اضافی نقره داغ نشوند. مجتبی زینی وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی دیروز یک دقیقهای فرصت یافت و این موضوع را خبری کرد. او گفت امسال مبنای تعیین شهریه مدارس غیردولتی، 13 شاخص است و شهریهها با هزینه تمام شده برنامههای آموزشی و پرورشی تطابق دارد. همچنین شهریه هر مدرسه در سامانهای درج میشود و پس از ثبت نام و ارائه پرینت ثبت نام به خانواده ها، پیامکی برایشان ارسال میشود که مبلغ قانونی شهریه را اعلام میکند.

مریم خباز

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها