بررسی میدانی جام‌جم از تحولات بازار ارز

هولِ دلار!

برخلاف اظهارات محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت که اظهار کرده بود مردم برای خرید دلار هول نزنند، دیروز بازار ارز باز هم هول خریداران را برای خرید ارز نشان‌می‌داد.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۰۷

به گزارش جامجم، بازار ارز دیروز هم میزبان خریدارانی بود که به منظور حفظ ارزش داراییها یشان اقدام به خرید دلار میکردند. موضوع قابل توجه اینجاست که بیشتر مغازههای حوالی میدان فردوسی تا چهارراه استانبول و خیابان منوچهری که مرکز خرید و فروش ارز است، ارزی خرید و فروش نمیکردند.

این در حالی است که مراکز عرضهکننده دلار صفهای طولانی را جلوی مغازه خود داشتند و یک مسئول به صورت مدیریتشده افراد را به داخل صرافی هدایت میکرد. خرید و فروش دلار تنها با ارائه کارت ملی امکانپذیر بود اما محدودیتی برای خرید و فروش وجود نداشت.

برخی از مغازههای حوالی خیابان منوچهری هم کرکرههایشان را تا نیمه پایین کشیده بودند اما خبری از خرید و فروش ارز نبود و این موضوع را با نصب یک کاغذ به اطلاع خریداران ارز میرساندند. از سوی دیگر دلالانی در کنار خیابان با کیف اقدام به خرید و فروش ارز میکردند که البته کار آنها با رونق خاصی همراه بود.

به عنوان خریدار با یکی از آنها صحبت کردم که گفت: چقدر دلار میخواهید؟ میزان ریالی آن را به شماره کارتی که به شما میدهم واریز کنید و فیش واریزی را در دست داشته باشید. یک فرد دلارهای شما را تحویل خواهد داد. وی در پاسخ به این پرسش که چگونه باید به شما اعتماد کنم، گفت: چند روزی است به دلیل حضور ماموران در بازار به این شیوه خرید و فروش صورت میگیرد. در این صورت خرید شما در هیچ جا ثبت نخواهد شد و دردسری برای شما ایجاد نمیشود.
باز هم میل خودتان است.

دلار میخرم تا ارزش داراییام کم نشود

یکی از خریداران ارز که در صف قرار داشت به خبرنگار ما گفت: از ساعت 10 صبح اینجا هستم و هنوز نوبت به من نرسیده است. وی معتقد بود در این شرایط باید اقدام به خرید ارز کرد و نگه داشتن پول ملی دیگر فایده اقتصادی برای مردم ندارد.

این خریدار ارز افزود: 50 میلیون تومان در حساب بانکیام داشتم اما با گران شدن هر روز دلار و افزایش قیمتها تصمیم به خرید دلار گرفتم و اصلا هم پشیمان نخواهم شد. اگر یک سال پیش این کار را میکردم اکنون سود بیشتری عایدم میشد.

سپردههای بانکی را خارج کردم

یک خریدار دیگر ارز در گفتوگویی که با خبرنگار جامجم داشت در مورد دلیل خرید خود توضیحاتی ارائه کرد. وی با استدلالهای اقتصادی دیگر افراد در صف را قانع میکرد که باید ارز بخرند. وی افزود: اگر صد میلیون تومان در بانک سپرده گذاری کنید 15 میلیون تومان بود به شما سود پرداخت میشود که محاسبه ماهانه این رقم به یک میلیون و 250 هزار تومان میرسد، اما اگر امروز اقدام به خرید دلار 5000 تومانی کنید به ازای هر دلار در یک سال حداقل 1500 تومان سود کسب میکنید و تجربه در سالهای اخیر نشان میدهد باید این کار را انجام داد. وی تاکید میکرد خرید و فروش ارز دو برابر سپردههای بانکی سود دارد در نتیجه عقل حکم میکند وارد این بازار شویم تا پول در سپرده بانکی قرار گیرد.

خریدار نیستم، میفروشم

یک فعال بازار ارز که به ادعای خودش دستی هم در سیاست داشت، به خبرنگار جامجم گفت: تنها دوره اول دولتها میتوان زندگی کرد. اگر دوره اول دولتها، مردم اقدام به جمعآوری پول کنند میتوانند در دوره دوم زندگی خوبی داشته باشند و من هم امروز به این بازار آمدم تا ارزهای خریداری شده طی سالهای گذشته را بفروشم.

این دلال ارز با بیان این که اقتصاد ایران همیشه با نوسان همراه است تصریح کرد: بازار با بگیر و ببند آرام نمیشود اما دولت هر روز با این روش میخواهد کار خود را پیش ببرد.

مالیات هم بگیرند باز خریدارم

یکی دیگر از خریداران ارز معتقد بود اقدامات اخیر بانک مرکزی مبنی بر این که اطلاعات خریداران را به سازمان امور مالیاتی برای دریافت مالیات داده، فایدهای ندارد و اگر این کار هم انجام شود باز هم از تعداد خریداران ارز کاسته نمیشود.

وی با لحنی آرام و همراه با لبخند رو به خبرنگار ما کرد و همسر و فرزندانش را نشان داد و گفت: یکی از ترفندهای افراد، بهرهمندی از اعضای خانواده در امور اقتصادی است. ما هم از این روش استفاده میکنیم تا حجم پول زیادی با یک کارت ملی جابهجا نشود.این خریدار ارز تاکید کرد: هر کدام از اعضای خانواده ما به تعداد محدودی ارز خریداری میکنند و دولت برای کسی که هزار دلار خریده مالیاتی در نظر نخواهد گرفت.

سخنان یک دلال

یکی از اخلالگران ارزی که دیروز دستگیر شد در گفتوگو با میزان مدعی شد دلالان کمک زیادی به ساماندهی بازار ارز کردهاند و دلالان بزرگ هم قادر به تغییر در بازار ارز نیستند. وی در رابطه با اقدامات دلالان و تاثیر فعالیتهای آنها بر قیمت ارز میگوید: نه تنها من بلکه تمام دلالانی که دستگیر شدهاند توان تغییر و تکان دادن بازار ارز کشور را نداریم.وی میافزاید: دولت اصلیترین تاثیرگذار در بازار ارز است و مسئولان اگر بخواهند میتوانند جلوی بینظمیها در بازار ارز را بگیرند.

وی با اشاره به فعالیت یکی از معروفترین دلالان بازار ارز میگوید: «جمشید بسما...» یکی از معروفترین دلالان ارز است. او در این طرح دستگیر نشده، اما جمشید هم نمیتواند تاثیری در بازار ارز داشته باشد.

این دلال در خصوص استقبال شهروندان به خرید ارز طی روزهای اخیر میگوید: بعد از نوسانات ایجاد شده در بازار ارز، مردم استقبال بیشتری از خرید ارز داشتهاند و آنها با هدف کسب سود برای خرید ارز به دلالان مراجعه میکنند. وی در رابطه با یکی از شیوههای دلالان برای تغییر در قیمت یک ارز میگوید: زمانی که قیمت یورو نسبت به دلار آمریکا بیشتر افزایش مییابد، ما دلار آمریکا را از کشور خارج میکنیم و در کشورهای همسایه با تبدیل آن به یورو و وارد کردن آن به کشور تغییراتی را در بازار ارز ایجاد میکنیم، اما میزان این تغییرات چندان زیاد نیست.

نرخ ارز دستکاری میشود

فرشاد مومنی، اقتصاددان درباره دلایل نوسانات ارز گفت: دولت بهدلیل کسری مزمن بودجه اقدام به دستکاری نرخ ارز میکند، ولی به نظر من چنین بازیهایی را نباید فقط از منظر بازی با عدد و رقم کسری مالی دولت بررسی کرد، بلکه باید به تبعات ناگوار آن نیز توجه داشت. این استاد دانشگاه در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه بدون تردید نرخ ارز دستکاری میشود، بیان کرد: اکنون این مساله مطرح است که دولت دچار کسری مزمن بودجه و بحران مالی بیسابقه شده، بنابراین اقدام به دستکاری نرخ ارز و بازی با آن و در عین حال بازی با قیمتهای کلیدی دیگر میکند. بزرگترین توجیه دولت برای بازی با نرخ ارز این است که اگر نرخ ارز را بالا ببرد میتواند اوضاع و احوالش را از نظر مالی ساماندهی کند، ولی غافل از اینکه دولت بهعنوان یک ابربنگاه که بزرگترین مصرف کننده و بزرگترین سرمایهگذار است، بزرگترین زیان بیننده از بازی نرخ ارز هم هست.

ناتوانی در تزریق ارز

مسعود دانشمند، دبیر کل خانه اقتصاد ایران و عضو اتاق بازرگانی نیز در خصوص دلایل افزایش قیمت ارز اظهار کرد: قیمت دلار به 5000 تومان نزدیک شده است و این افزایش قیمت چند علت مهم دارد. یکی از علتها این است که بانک مرکزی نمیتواند به اندازه کافی دلار تهیه و به بازار تزریق کند.وی افزود: بانک مرکزی باید دلار را به صورت نقدی از برخی کشورها تهیه و وارد بازار کشور کند. کشورهایی که محل تأمین دلار برای بانک مرکزی بودند، امروز همکاری لازم را ندارند. بنابراین مقدار اسکناس نقد در دست بانک مرکزی کاهش پیدا کرده است.

نتیجه تحریم آمریکا

سیدشمسالدین حسینی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در خصوص دلایل افزایش قیمت ارز اظهار کرد: من جزو افرادی هستم که نمیتوانم باور کنم دولتی به تعمد ولو برای تأمین منابع مالی خود ارزش پول ملی را کاهش دهد. بنابراین فکر میکنم اتفاقی که در بازار ارز ایران در ماههای اخیر افتاده، خارج از اراده مقامات پولی کشور است. وی خاطرنشان کرد: گرانی دلار برآیند دو موضوع است. یک موضوع سخت شدن نقل و انتقالات مالی و دیگری فرا رسیدن نوروز است. مواجهه این وضعیت با تحریم هایی که آمریکا برای ایران در نظر دارد دور از انتظار نبود.

فروش حوالهای ارز

سیدکمال سیدعلی، معاون سابق ارزی بانک مرکزی تزریق نقدی ارز از کانال صرافیها را موجب انتقال نقدینگی و سرمایهها به بازار ارز دانست و گفت: نیازهای ارزی با روش حوالهای باید تأمین شود و برای مسافران همارز در مرزهای خروجی پرداخت شود.

وی با اشاره به عرضه نشدن ارز به بازار در روز گذشته از سوی بانک مرکزی، اظهار کرد: بانک مرکزی در شرایط فعلی نباید ارزی در بازار بفروشد. معمولا تقاضای واقعی ارز به صورت ارز حوالهای است و باید تقاضای ارز به صورت حوالهای تأمین و پوشش داده شود.

پلمب 10 صرافی

رئیس پلیس پایتخت از برخورد با اخلالگران بازار ارز خبر داد و گفت: تاکنون ده صرافی پلمب شده و
16صرافی نیز اخطار پلمب دریافت کردهاند. سردار حسین رحیمی اظهار کرد: مأموران پلیس آگاهی، عملیات برخورد با مخلان بازار ارز را در دستورکار قرار دادند.به گفته وی، این عملیات با هماهنگی بانک مرکزی و مأموران پلیس تهران انجام شده است و در جریان آن کارشناسان بانک مرکزی وارد بازار ارز شده و مجوز صرافیها و عرضهکنندگان ارز را بررسی و در ادامه مأموران با نظر کارشناسان اقدام به برخورد با فروشندگان غیرمجاز و پلمب صرافیهای متخلف کردند.

اشتباه بانک مرکزی

پدرام سلطانی، نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به اینکه چرا مردم به خرید بیشتر دلار و طلا روی آوردهاند، گفت: سیاستهای اشتباه بانک مرکزی ازجمله تزریق اسکناس دلار به صرافیها با نرخ پایینتر باعث شد که ارز و طلا از چرخه اقتصادی خارج شود و به خانهها برود؛ عملا یعنی دلار را دور ریختهایم که به ضرر اقتصاد ایران و به نفع خزانهداری آمریکاست.

وی درباره تاثیر جو روانی بر بالا رفتن قیمت ارز اظهار کرد: اتفاق بعدی هم مضاعف شدن جو روانی حاکم بر بازار ارز است؛ زمانی که تقاضا بالا میرود، شایعات زیاد میشود.

اعتراض مجلس

در جلسه علنی روز گذشته مجلس، چند نماینده نسبت به انفعال بانک مرکزی در کنترل بازار ارز انتقاد کردند. محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در نشست علنی و در تذکر شفاهی اظهار کرد: وضعیت بازار ارز نگرانکننده شده است؛ به طوری که به دلیل عدم مدیریت بازار توسط دولت، ارزش پول ملی در ماههای اخیر 25 درصد کاهش یافته است. وی تصریح کرد: به نظر میرسد بانک مرکزی توان مدیریت بازار ارز را ندارد، در حالی که معتقدیم این وضعیت قابل کنترل است.

پلیس بجای بانک مرکزی!

افزایش هیجانی قیمت دلار در روزهای اخیر که با انتقاد مجلسیها از سکوت بانک مرکزی همراه شده است، از روز گذشته با برخورد نهادهای نظارتی با دلالان دانهدرشت، وارد فضای جدیدی شد.

معرفی دلالان ارزی به مراجع قضایی، ساماندهی صرافیهای غیرمجاز، افشای نام معاملهگران مشکوک ارز و ارسال نام آنها به سازمان امور مالیاتی، برنامهریزی برای توزیع ارز مداخلهای و ساماندهی بازار ارز از جمله اقداماتی است که از دیروز بر فضای بازار ارز، حاکم شد و کمی التهاب قیمتی دلار را کاهش داد. در حالی که کارشناسان، ضعف مدیریت و سیاستگذاری را عامل نوسانات بازار ارز میدانند، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیسجمهور هم با برگزاری جلسه محرمانه با مدیران بانکی، خواستار خروج تقاضاهای سفتهبازانه از بازار ارز شد.

به گزارش مهر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهور با برگزاری جلسه محرمانهای با مدیران عامل بانکها و مسئولان بانک مرکزی، علاوه بر دریافت گزارشی از وضعیت بازار ارز، خواستار بهکارگیری تمهیداتی برای خروج تقاضاهای سفتهبازانه از بازار ارز شده است. این در حالی است که کارشناسان، ضعف سیاستگذاری و مدیریت را عامل نابسامانی اخیر بازار ارز معرفی میکنند و معتقدند در صورت اعمال مدیریت صحیح تنشهای اخیر ارزی قابل پیشگیری بود.این در شرایطی است که بانک مرکزی بیست و سوم بهمنماه سال جاری، اسامی معاملهگران مشکوک ارزی را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده و بارها به مردم هشدار داده که مراقب باشند تا اسیر برخی دلالانی که در بازار ارز فعال شدهاند، نشوند و مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.

دستگیری دلالان

دیروز خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه اعلام کرد: در ادامه برخوردهای قانونی با سوداگری مخرب در بازار ارز 755 حساب دلالان ارزی با گردش مالی 20 هزار میلیارد تومانی بلوکه و مسدود شد.

این مقام آگاه تأکید کرد: این اقدامات در آینده نیز به صورت جدی ادامه خواهد یافت و مجازاتهای سنگینی گریبان سوداگران و تخریبگران بازار را خواهد گرفت.به گزارش فارس، پیش از این بعضی مقامات مسئول از مسدود شدن حسابهای دلالان بازار ارز خبر داده بودند.بر این اساس از نهادهای نظارتی و امنیتی و نهادهای مسئول بازار ارز انتظار میرود ساماندهی و کنترل بازار ارز را نه در مقاطع خاص بلکه بهصورت یک وظیفه دائمی و غیرمقطعی دنبال کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها