نگاهی به نقشه‌های ایران از گذشته تاکنون نشان می‌دهد، یکی از قسمت‌های جدا شده از سرزمین باستانی ایران کشوری است که هم‌اکنون گرجستان نامیده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۲۲۰۱۰

این کشور که در شمال ایران و در منطقه قفقاز قرار گرفته به دلیل تشابهات بی‌شمار فرهنگی با ایران از یک‌طرف و داشتن جاذبه‌های بی‌شمار گردشگری به یکی از مقاصد اصلی سفرهای ارزان‌قیمت ایرانیان تبدیل شده است. برای کسانی که به این کشور سفر کرده و گوشه چشمی نیز به گردشگری غذا داشته‌اند تنوع غذایی مردم گرجستان دست کمی از سایر جاذبه‌های بومی آن نداشته است. نزدیکی فرهنگی و تاریخی سبب گردیده است تا ذائقه غذایی مشترکی بین ما و مردم گرجستان وجود داشته باشد. تنوع غذایی گرجیان بسیار زیاد بوده و آنها در وعده‌های غذایی خود که گاه تا چندین ساعت طول می‌کشد از انواع مختلف غذا استفاده می‌کنند. اگر به رستوران‌های گرجی رفتید از تاخیر در آماده شدن غذا و زیاد بودن حجم غذا تعجب نکنید؛ زیرا آنها عادت دارند غذا را به محض سفارش آماده کرده و به‌صورت تازه برای مهمانان و سفارش‌دهندگان آماده کنند. در ادامه با تعدادی از غذاهای محلی گرجستان که با ذائقه ما ایرانی‌ها همخوانی دارد آشنا خواهیم شد.

شیشلیک

شیشلیک یک غذای بسیار خوشمزه و لذیذ مشترک بین فرهنگ‌های مختلف می‌باشد. این غذا را می‌توان در فرهنگ غذای آسیای میانه، قفقاز، مرکز و شرق اروپا و در کشورهای گرجستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، روسیه، لهستان، لیتوانی و ارمنستان نیز مشاهده کرد که به عنوان غذای اصلی خود تهیه می‌کنند. این غذا با تکه‌های گوشت بره و در بعضی از مناطق با گوشت گاو نیز پخته می‌شود. گوشت را به همراه چربی، فلفل، سبزیجات، پیاز بر روی آتش کباب می‌کنند.

جاپصندلی

جاپصندلی یک غذای لذیذ سبزیجاتی است که طرفداران گیاهخوار خاص خود را دارد. با بادمجان، گوجه فرنگی، سیر، گشنیز و ادویه طبخ می‌شود و بعضی‌ها هم سیب‌زمینی و فلفل قرمز را به محتویات غذا اضافه می‌کنند. تمامی این مواد اولیه را با استفاده از مواد غذایی ارگانیک درست می‌کنند.

چاناخی

چاناخی نیز یکی از غذاهای سنتی گرجستان به‌شمار می‌آید که بسیار خوشمزه و لذیذ است. این غذای سنتی را از قدیم در ظروف سفالی که چاناخی نامیده می‌شد درست می‌کردند و به همین خاطر این نام را برای غذا برگزیدند. این غذا با تاس کباب بره و گوجه، بادمجان، سیب‌زمینی، سبزیجات و سیر پخته می‌شود. نوع دیگری از چاناخی وجود دارد که ابتدا بادمجان‌ها را برش داده و سپس با سبزیجات و تکه‌های گوشت درون آن را پر کرده، پس از آن بادمجان‌ها را به همراه کمی آب بر روی شعله ملایم گذاشته تا همراه هم بپزند.

چاکاپولی

چاکاپولی یک خورشت گرجی پرطرفدار است. این غذا را در فصل بهار درست می‌کنند چون در این فصل گوجه‌سبز فراوان است. از ترکیبات این این غذا می‌توان به گوشت بره و یا گوساله، سس مخصوص گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و سبزی‌های جعفری، نعنا، شوید، گشنیز و نمک و ادویه نام برد.

چیکن تاباکا

این غذای بسیار خوشمزه را می‌توان در منوی رستوران‌های روسیه، اروپای شرقی و کشورهای مرکز اروپا نیز یافت که برای مردم آنها نیز بسیار محبوب است. برای طبخ آن مرغ کاملا سوخاری شده را با گوشت‌کوب کاملا می‌کوبند تا فشرده شود و سپس با سیر و سس‌های مخصوص به آن طعم می‌دهند. امروزه چیکن تاباکا را در تابه‌های مخصوص طبخ می‌کنند. همراه با این غذا سس انار ترش نیز سرو می‌شود.

متسوادی

متسودای یک غذای کبابی است که با تکه‌های گوشت بره و گوساله باربیکیو می‌شود. این غذا را بعد از پخت در یک ظرف با خلال‌های پیاز و رب انار سرو می‌کنند. انتخاب نوع گوشت بسته به منطقه و شهر مورد نظر، متفاوت است اما روش کباب کردن تقریبا در همه جای گرجستان یکی می‌باشد. پس از آن که کباب‌ها آماده شدند، تکه‌های گوشت جدا شده و در ظرفی با ورقه‌های نازک پیاز و رب انار گذاشته شده و هم زده می‌شوند. گوشت‌های داغ کبابی به آرامی پیاز را نرم و پخته می‌کنند، در حالی که رب انار با آب گوشت مخلوط می‌شود و ترکیب خوشمزه و بدیعی را پدید می‌آورد.

چورچخلا

یکی از بهترین سوغاتی‌هایی که می‌توانید از گرجستان به همراه بیاورید چورچخلا است، سوغاتی خوشمزه با طعم گرجی! چورچخلا در واقع نوعی آبنبات است که در شکل دراز و کشیده و مانند شمع تولید می‌شود. برای تولید چورچخلا انواع مغزها مانند گردو، فندوق، بادام، آجیل و گاهی کشمش را به نخ می‌کشند و سپس این نخ‌ها را در آب انگور غلیظ یا آب میوه‌های دیگر می‌خوابانند. سپس این نخ‌ها را به شکل سوسیس در می‌آوردند و تا خشک شدن کامل آن صبر می‌کنند. چورچخلا را در طعم‌ها، رنگ‌ها و قیمت‌های مختلفی پیدا خواهید کرد و می‌توانید چند تا از آنها را به‌عنوان سوغاتی بخرید.

خینکالی

خینکالی که یکی از محبوب‌ترین غذاهای گرجی است انواع مختلفی دارد که عبارتند از: خینکالی گوشت، خینکالی سیب‌زمینی، خینکالی قارچ و انواع مختلف دیگر ولی معروف‌ترین و متداول‌ترین نوع خینکالی همان خینکالی گوشت است. بسته به نوع خینکالی خمیرهای آن را با موادی از قارچ و پنیر گرفته تا گوشت ادویه‌‌زده، سبزیجات معطر، پیاز و سیر پر می‌‌کنند و آن را در آب جوش می‌پزند.

خینکالی را یا به تنهایی یا به همراه مقداری فلفل سیاه می‌خورند. گوشت داخل خینکالی را از قبل نمی‌‌پزند، به همین دلیل هنگام طبخ آب گوشت در داخل خمیر باقی می‌ماند. به هنگام خوردن، با اولین گاز باید آب داخل خمیر را مکید و گرنه خینکالی وا می‌‌رود.

چَخُخبیلی

چَخُخبیلی یک نوع خورشت گرجی است که جزو غذاهای سنتی گرجستان است. چَخُخبیلی از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و ترخون تهیه می‌شود. نام این خورشت برگرفته از کلمه خوخوبی به معنی قرقاول می‌باشد زیرا در گذشته این غذا از گوشت قرقاول درست می‌شده است. در حال حاضر گرجیان این غذا را بیشتر با مرغ درست می‌کنند. معمولا چخخبیلی را با نان سرو می‌کنند.

ندا محمدی - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها