در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سعید مداحمروج، مدیر تولید شرکت ملی پالایش و پخش گفت: تعویض کاتالیستهای پالایشگاه امام خمینی موجب شد تا مدت کوتاهی میزان گوگرد بنزین اندکی بالاتر از استاندارد برود.
مدیر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به مهر گفت: در مقطعی کاتالیستهای پالایشگاه امام خمینی (ره) نیاز به تعویض داشت. این نیاز در حالی بود که امکان قطع تولید آن وجود نداشت، چراکه تأمین نیاز روزانه کشور به بنزین را نمیتوان با خلل مواجه کرد.
وی ادامه داد: در این شرایط تلاش کردیم میزان گوگرد موجود در بنزین را در واحدهای قبل از ورود به واحد کاتالیست کاهش دهیم تا بنزین با کمترین گوگرد وارد بخش کاتالیستی شده و در نتیجه میزان گوگرد موجود در بخش خروجی کاهش یابد.
این مقام مسئول با اعلام اینکه بیش از 40 روز است که این مشکل در پالایشگاه امام خمینی (ره) حلشده است، افزود: توانستیم کاتالیستهای این پالایشگاه را تعویض کرده و چرخه تولید بنزین یورو 4 را در آن به روال سابق برگردانیم. به این ترتیب به نظر میرسد این گفته رئیس سازمان استاندارد براساس آزمایشهای پیشین است و در صورتی که اکنون آزمایشهای لازم را انجام دهند بیشک میزان گوگرد موجود در بنزین تهران کمتر از 50 پی.پی.ام است.
بر اساس گفتههای مداح مروج، میزان گوگرد موجود در بنزین تولیدی پالایشگاه شازند اراک کمتر از 45 ppm، پالایشگاه اصفهان کمتر از 25 ppm، پالایشگاه ستاره خلیجفارس کمتر از 5 ppm و پالایشگاه تبریز کمتر از 10 ppm است که ارقام قابل قبول و حتی کمتر از میزانی هستند که سازمان ملی استاندارد به عنوان محور تعیین کرده است.
مدیر تولید شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی درباره میزان اکتان موجود در بنزین تهران نیز توضیح داد: در برخی موارد بنزین از طریق خط لوله به پایتخت انتقال مییابد و از آنجا که نمیتوان لوله انتقال را با هوا پر کرد، برای ایجاد فشار برای انتقال بنزین گاهی در لوله انتقال شاهد وجود فرآوردههای سبکتر هستیم تا فشار لازم را ایجاد کند. البته مسئولان بشدت مراقب هستند استانداردهای لازم در زمینه اکتان در بنزین عرضه شده در تهران رعایت شود.
وی ضمن تائید کیفیت بنزین عرضهشده در تهران بیان کرد: میزان اکتان بنزین معمولی عرضه شده در جایگاههای کلانشهر تهران 91 و میزان اکتان بنزین سوپر 95 است. البته اختلاف ارقام مربوط به اکتان در دامنه 0.2 درصد طبیعی بوده که مربوط به خطای ثبت میشود. به طور کلی تعیین این ارقام با توجه به اینکه به عوامل متفاوتی از دستگاه نمونهگیری تا خطای انسانی بستگی دارد، میتواند متفاوت نیز گزارش شود اما این تفاوت نباید بیش از 0.2 درصد باشد.
این مقام مسئول درباره وضعیت تولید بنزین یورو 4 پالایشگاه تهران نیز گفت: طرح تولید بنزین یورو 4 در این پالایشگاه جزو طرحهای توسعهای آن به شمار میرود که در حال انجام است. البته بنزین تولیدی این پالایشگاه از کیفیت بالایی برخوردار است. به طور مثال میزان اکتان آن در دامنه 88 تا 90 است، اما چون میزان بنزن موجود در آن 1.5 تا 1.6 است به هیچ عنوان آن را وارد چرخه مصرف نمیکنیم.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
برای بررسی کتاب «خلبان صدیق» با محمد قبادی (نویسنده) و خلبان قادری (راوی) همکلام شدیم