پاسخ به پرسش‌های شما

من یک سوال درباره پدربزرگم دارم که با ما زندگی می‌کند. ایشان متاسفانه چند ماهی است خیلی فعالیت‌های جسمانی شان کم شده و از خانه هم بندرت بیرون می‌رود. ما نگران این هستیم که به مرور زمان فرسوده‌تر بشود، لطفا درباره ورزش سالمندی و این‌که چگونه می‌توان در خانه یا برخی محیط‌های عمومی سالمندان را ورزش داد مرا راهنمایی کنید.
کد خبر: ۱۱۲۱۰۶۳

این که پدربزرگ شما در خانه و پیش شماست و او را تنها نگذاشته اید و به فکر سلامتی او هستید و مورد توجه اعضای خانواده است، بسیار قابل تجلیل است. توجه داشته باشیم که سالمندی دورانی است که ناگزیر همه ما با آن روبه‌رو می‌شویم. با افزایش سن اغلب اعمال فیزیولوژیکی و مکانیکی بدن کاهش پیدا کرده و کارایی قلب و عروق بتدریج سیر نزولی را طی می‌کند. بنابراین سالمندی دورانی است که فعالیت‌های جسمانی و روانی فرد به طرز طبیعی کاهش پیدا می‌کند و یکی از روش‌های ساده‌ای که از پیری جلوگیری می‌کند ورزش است. ورزش را باید به صورت پیوسته و بر اساس اصول صحیح انجام داد و برای سالمندان این موضوع اهمیت بیشتری دارد. کارشناسان معتقدند که ورزش در دوران سالمندی به افزایش اعتماد به نفس، بهتر شدن خلق‌و‌خو و کیفیت خواب،افزایش انرژی بدن و ظرفیت روانی، کاهش استرس و افسردگی، افزایش جریان خون به تمام نقاط بدن از جمله مغز و همچنین رشد سلول‌های بدن، بهبود عملکرد جسمی و امید به زندگی و افزایش تعادل و جلوگیری از افتادن و زمین خوردن کمک‌های جدی می‌کند.

ورزش‌هایی که می‌توان برای سالمندان در نظر گرفت مانند اغلب افراد جامعه دسته بندی خاص خودش را دارد اما به طور کلی، ورزش‌های کشِشی و انعطافی همراه با ورزش‌های هوازی با شدت متوسط مانند پیاده روی و ورزش‌های آبی برای سالمندان به‌طور ویژه توصیه می‌شود. بهترین ورزش هوازی برای سالمندان، پیاده روی است. در عین حال برای افرادی که به درد مفاصل مبتلا هستند، شنا کردن و چنانچه فنون شنا را نمی‌دانند، راه رفتن و انجام حرکات نرمشی در آب توصیه می‌شود.
بر اساس تحقیقات، اگر ورزش‌های هوازی با شدت متوسط را سه بار در هفته سالمندان انجام دهند نتایج بسیار خوبی در پی خواهد داشت.

جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که روی 79 فرد مسن دارای استئوآرتریت انجام گرفت، ثابت شد که شنا کردن باعث کاهش خطر افتادن و شکستن استخوان‌ها می‌شود. شنا کردن نیز دارای فواید ضد پیری، مانند بهبودی درد آرتریت و افزایش تحرک می‌باشد و از آنجایی که در اب حرکت می‌کنید، ستون فقرات، لگن، کمر و عضلات شکمی شما نیز قوی خواهند شد. افراد مبتلا به آرتریت می‌توانند از شنا و ورزش کردن در آب گرم فواید بسیاری را ببرند.

یک نکته روانکاوانه هم به ورزش سالمندی اضافه کنید، تلفیق خندیدن با ورزش می‌تواند سلامت ذهنی افراد سالمند را افزایش دهد و انگیزه افراد برای انجام فعالیت فیزیکی را بیشتر کند؛ زیرا یکی از مشکلاتی که برای ورزش مدام افراد سالمند وجود دارد، نبودن انگیزه است؛ اما بررسی‌ها نشان داده است تلفیق خندیدن با ورزش می‌تواند به اشتیاق افراد برای ورزش کردن نیز بیفزاید.

چند نکته مهم:

همیشه قبل از شروع حرکات ورزشی ده دقیقه بدن را گرم کنید.

به یاد داشته باشید که با افزایش سن، ورزش شدید می‌تواند خطری برای سلامت قلب سالمند باشد. اگر سالمندان بیش از حد ورزش کنند، ممکن است دچار تنگی‌نفس، تهوع، سرگیجه و احساس لرزش شوند.

میزان فعالیت سالمندان باید در یک شیب بسیار ملایم افزایش یابد و نباید به هیچ عنوان روی سالمند برای انجام حرکات ورزشی فشار آورد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها