آمریکا با حمله به دیرالزور، بیش از 100 نفر از نیروهای سوری را قتل عام کرد

« جنایت جنگی» آمریکا در دیرالزور

ائتلاف به رهبری آمریکا یک بار دیگر به جای مبارزه با تروریست‌های تکفیری کسانی را هدف قرار داد که با تروریست‌ها در حال نبرد هستند. به گزارش منابع خبری روز پنجشنبه گذشته در یک رویارویی کم‌سابقه هواپیماهای آمریکایی با بمباران مناطقی از دیرالزور بیش از صد نفر از نیروهای طرفدار دولت سوریه را کشتند. دولت سوریه در نامه‌ای خطاب به سازمان ملل با توصیف این اقدام به یک «جنایت جنگی» از جامعه بین‌المللی خواست تجاوزات آمریکایی را محکوم و مانع تکرار حوادث مشابه آن شود .
کد خبر: ۱۱۲۰۸۶۹

به گزارش مهر و به نقل از یورو نیوز، دولت سوریه در نامه خود خواستار محکومیت حمله هوایی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به نیروهای طرفدار دولت «بشار اسد» - رئیسجمهور قانونی سوریه - شد و گفت: این مواجهه نشاندهنده احتمال بروز تعارض بیشتر در منطقه نفتخیز شرق سوریه است. این در حالی است که «دانا وایت» سخنگوی پنتاگون مدعی شد «نیروهای دموکراتیک سوریه در دفاع از خود و با حمایت ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای شکست حملهای ناموجه از سوی نیروهای طرفدار دولت اسد در شرق سوریه دست به اقدام زده بودند!» گزارشهای خبری نشان میدهد ائتلاف به رهبری آمریکا به صورت عمدی مواضع نیروهای مردمی در منطقهای میان روستاهای خشام و الطابیه در شمال استان دیرالزور را بمباران کرده است. این نیروها با داعش در حال مبارزه بودند. آمریکا تاکنون بارها گفته است در جنگ سوریه شرکت نمیکند، اما طی شش سال گذشته این برای چندمین بار است که ائتلاف به رهبری آمریکا نیروهای ارتش سوریه و متحدانش را دراین کشور هدف قرار میدهد .

تجاوزات مجرمانه

به گزارش خبرنگار العالم، دولت روسیه این تجاوزات را مجرمانه دانست و اعلام کرد وجود آمریکاییها در سوریه غیرقانونی است و هیچ کس این کشور را به این منطقه دعوت نکرده است. نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به حمله آمریکا به نیروهای مردمی هوادار دولت سوریه گفت: مقابله با کسانی که با تروریسم بینالمللی در خاک سوریه مبارزه میکند، جنایت به شمار میرود. تلویزیون رسمی سوریه نیز با اشاره به کشته شدن دهها نفر از نیروهای مردمی این کشور در بمباران حومه دیرالزور از سوی ائتلاف بینالمللی، آن را محکوم و این جنایت را تجاوزی جدید برای حمایت از تروریسم دانست.

روز پنجشنبه شورای امنیت در نشست خود که با هدف بررسی اجرای آتشبس یک ماهه در سوریه تشکیل شده بود نتوانست به نتیجهای ملموس درباره اعلام آتشبس در این کشور دست یابد. تعداد زیادی از سفیران 15 کشور عضو شورای امنیت از نشست پشت درهای بسته با چهرههایی عبوس بدون اینکه اظهارنظری کنند، خارج شدند. این نشست به درخواست کویت و سوئد برگزار شده بود.

فرانسوا دلاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل هیچ اظهار نظری نکرد و دیپلمات یک کشور اروپایی دیگر گفت: «وضعیت وحشتناک» است. وی در پاسخ به مخالفت روسیه با صدور قطعنامهای از سوی شورای امنیت درباره وضعیت انسانی در سوریه گفت: ما همه میدانیم دستیابی به توافق در شورای امنیت دشوار است، اما بار دیگر نباید ساکت باشیم و باید حرف بزنیم. این مسئولیت اخلاقی و سیاسی ماست. ما باید کاملا در این باره صریح باشیم چراکه آنچه اتفاق افتاده کاملا روشن است و این یک ننگ است.

این در حالی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل اولین کسی بود که از جلسه شورای امنیت خارج شد و تاکید کرد: آتشبس انسانی امری غیرواقعی است.

وی تصریح کرد: وضعیت انسانی از یک ماه پیش هیچ تغییری نکرده و ما تمایل به دیدگاه آتشبس و پایان جنگ داریم اما تروریستها، تصور نمیکنم موافق آن باشند. نبنزیا همچنین از آمریکا خواست هرچه زودتر نیروهایش را از سوریه خارج کند .

هدف آمریکا

روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ روسیه در تحلیلی در باره حمله اخیر نیروهای آمریکایی به مردم سوریه نوشت: پنتاگون تهدید خود را برای استفاده از توان نظامی علیه دولت سوریه عملی کرد.

مقامات نظامی آمریکایی این حمله را پاسخ به حملات نیروهای دولتی سوریه به ستاد فرماندهی نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) دانستند. حمله آمریکا به دیرالزور کاملا تحریک آمیز و تهاجمی بود. از این رو نمیتوان این بمباران را طبق ادعای آمریکاییها یک حمله تدافعی دانست، برای اینکه اولا این حمله به منطقه تحت کنترل روسیه - سوریه و دور از خطوط تماس درگیریها صورت گرفت و در ثانی، بر اساس اطلاعات رسانههای آمریکایی، این حملات چنان سنگین بود که باعث کشته شدن بیش از صد نظامی طرفدار بشار اسد شد. البته وزارت دفاع روسیه میگوید در نتیجه این بمب باران تنها 25 نیروی طرفدار سوریه زخمی یا کشته شدهاند. از سوی دیگر به نظر میرسد این حمله صرفا با انگیزههای اقتصادی صورت گرفته باشد. در همین رابطه وزارت دفاع روسیه نیز گفته بود «حادثه دیرالزور یکبار دیگر نشان داد هدف از حضور غیرقانونی نظامیان آمریکایی در سوریه، نه مبارزه با داعش بلکه تحت کنترل درآوردن داراییهای اقتصادی است که فقط به کشور سوریه تعلق دارد.»

تاکنون بسیاری ازمنابع روسی و سوری گفتهاند، هدف آمریکا از فعال شدن در پرونده سوریه تجزیه این کشور است. لیکن مقامات آمریکایی چنین ادعاهایی را تکذیب میکنند. روز گذشته نیز یک بار دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ما به دنبال تجزیه سوریه نیستیم. هدف آمریکا نابودی داعش است و این حقیقتی است که همه از آن آگاهند. ما به دلیل نابودی داعش در آنجا هستیم. این مقام آمریکایی در ادامه ادعایش گفت: ما هدف دیگری را نیز در سوریه دنبال میکنیم که آن برقراری مجدد ثبات در این کشور است تا روند ژنو به ثمر بنشیند و به برگزاری انتخابات در آینده بینجامد.

سوریه افغانستان نیست

عبدالباری عطوان، نویسنده سرشناس عرب در تحلیلی در روزنامه الرای الیوم نوشت: نیروهای آمریکایی در اراضی سوریه و عراق به بهانه مبارزه با تروریسم و بخصوص داعش آمدند، بنابراین چرا حالا که این بهانه مرتفع شده آنجا را ترک نمیکنند. آمریکا با ارتکاب این حملات به دنبال چیست؟ پاسخ این سوال ساده است؛ آمریکا با دنبال کردن نقشه تجزیه سوریه میخواهد پایگاههای نظامی دائمی در شرق فرات احداث کند تا جایگزین پایگاههای هوایی انجرلیک ترکیه شود که دیگر از هواپیماهای آمریکایی استقبال نمیکند و زمینه تشکیل کشور کردنشین هم در حال فراهم شدن است.

نویسنده در ادامه نوشت: این نقشه هرگز مقبول سوریه، ایران، ترکیه و عراق نخواهد بود موضوعی که آمریکا و متحدانش را در رویارویی با همه این کشورها قرار میدهد . اگر آمریکا گمان میکند میتواند سوریه را به افغانستان جدیدی مبدل کند و با مجهز کردن گروههایی مسلح با موشکهای استینگر چهار کشور بعلاوه روسیه را شکست بدهد کاملا اشتباه میکند، این چهار کشور قدرتهای اصیل منطقه و نه نظیر اتحاد جماهیر شوروی اشغالگر هستند و دولت سوریه بخشی از یک سیستم بزرگ منطقهای و بینالمللی است و همچون رژیم کمونیست و ضعیف افغانستان که از سوی منطقه و جهان محاصره شده، نیست. به همین دلیل باید گفت در هفتهها و ماههای آتی ممکن است نظامیان آمریکایی جای داعش را به عنوان هدف نیروهای دلیر مقاومت در منطقه بگیرند و جادوی جادوگر به خودش برگردد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها