شبکه یک برای شب‌های پایانی سال یک مینی سریال را تدارک دیده است

معمای «سه‌شنبه شب»

حل معما از سرگرمی‌های همیشگی بشر بوده و سریال‌های معمایی یکی از جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین گونه‌ها برای تماشا کردن و لذت بردن. در تلویزیون ما گرچه تعداد این گونه آثار کم است اما همین معدود سریال‌های معمایی نیز با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده‌ است.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۳۸

آخرینبار سریال «نوار زرد» از گونه معمایی ـ پلیسی را در تلویزیون شاهد بودیم و حالا یک مینیسریال از همین ژانر در دست تولید است که «سهشنبهشب» نام دارد.

سریال سهشنبهشب به تهیهکنندگی مهدی عبادی و کارگردانی محمدصادق پروینآشتیانی به سفارش مرکز سیما فیلم برای پخش از شبکه یک، مراحل تولید را پشت سر میگذارد.

این سریال در شش قسمت برای روزهای پایانی سال تولید میشود و داستان بابک، پژمان، سعید و آرش را به نمایش خواهد گذاشت که روزگاری با هم دوست و بچه محل بودهاند. اتفاقات عجیب و در ادامه یک ماجرای رازآلود، داستان سهشنبه شب را میسازد؛ داستانی که با بازگشت بابک به ایران آغاز میشود.

علیرضا جلاییتبار در نقش بابک، رز رضوی (همسر بابک)، بهزاد فراهانی (پدر آرش)، آشا محرابی (نهال)، مهران رنجبر (برادر همسر بابک)، افسانه ناصری (مادر زن بابک)، محمد فیلی (پدر زن بابک)، بهزاد قادری (سعید)، ایمان صفا (پژمان) و علیرضا جعفری از بازیگران اصلی این سریال هستند.

جاذبه معما

تصویربرداری سریال سهشنبه شب، این روزها در تهران انجام میشود. مهدی عبادی از تنوع بصری سریال میگوید و لوکیشینهای متعددش که از مرکز شهر تا فرودگاه امام خمینی(ره) و بهشت زهرا(س) را شامل میشود.

به گفته این تهیهکننده، فیلمنامه بر اساس طرحی از ثمین سلطانینژاد با همفکری تهیهکننده، کارگردان و مصطفی علمیفرد و حسن عطارها نوشته شده است. عبادی به جامجم توضیح میدهد: ضمن گفتوگو و رایزنی درباره داستان به ساختار معمایی رسیدیم و ایدهها و ماجراهایی به قصه اضافه کردیم. درنهایت بعد از گفتوگو و تعامل و قوام یافتن داستان، حسن عطارها فیلمنامه را نوشت.به اعتقاد این تهیهکننده، انتخاب گونه معمایی به این دلیل بوده که مخاطبان این دسته آثار را میپسندند و تماشاگر تا پایان قصه نمیتواند حقیقت را حدس بزند.

عبادی معتقد است محمدصادق پروین آشتیانی، این سریال را با دقت، انرژی و خلاقیت کارگردانی کرده و برای کارش وقت گذاشته است. او از رعایت استانداردها در این سریال خبر میدهد و امیدوار است تماشاگر در آستانه سال نو از تماشای آن لذت ببرد.

براساس اظهارات عبادی، تصویربرداری سهشنبه شب از اوایل بهمن آغاز شده و تدوین، صداگذاری و سایر مراحل فنی نیز بلافاصله بعد از تصویربرداری، شروع شده است.

تعلیق و دوربین سیال

از آنجا که کارگردان سهشنبه شب در طراحی قصه اصلی، ماجراهای فرعی و شکلگیری معمای این سریال همفکری داشته، به تناسب قصه و ویژگیهای فیلمنامه برای ساخت آن، برنامهریزی کرده است.

براساس توضیحات محمدصادق پروینآشتیانی، طرح اولیه برای ساخت یک تلهفیلم نوشته شده بود و بعد از کمی تغییر، چند داستان فرعی و شخصیتهای جدید به داستان اصلی اضافه شد و درنهایت یک اثر شش قسمتی شکل گرفت.

این کارگردان درباره تعداد قسمتهای سریال سهشنبهشب به ما میگوید: وقتی به این نتیجه رسیدیم که داستان میتواند معمایی باشد، ماجراها و شخصیتهای بیشتری به فیلمنامه اضافه کردیم که میتوانستند بر معمای اصلی و رازآلودگی ماجراها تاثیر مثبتی داشته باشند و درنهایت فیلمنامه در شش قسمت طراحی شد، چون حتی اگر یک قسمت دیگر به آن اضافه میکردیم ریتم از دست میرفت و سریال جذابیتش را از دست میداد.

این کارگردان معتقد است داستان سهشنبهشب از فضای کلاسیک سریالهای تلویزیونی، کمی فاصله دارد و به همین دلیل از شیوههای متفاوتی برای کارگردانی آن بهره گرفته شده است. آشتیانی در این باره توضیح میدهد: هر فیلمنامهای، خودش به کارگردان میگوید آن را چطور بسازد و این فیلمنامه با فضای پر از تعلیق، نیاز به یک دوربین سیال دارد و میزانسنها و دکوپاژهایی که حس اضطراب را القا کند. سعی کردهام رازآلودگی قصه در ساختار آن نیز محسوس باشد و مخاطب برای کشف حقیقت، قصه را تا پایان دنبال کند.

روزی روزگاری

سریال سهشنبهشب، ضمن طرح یک معما، داستانش را در بستر روابط دوستانه و خانوادگی تعریف میکند و در عین حال از آموزش و معنا هم خالی نیست. آشتیانی معتقد است این سریال چند وجه دارد و تلاش شده بخشهای معمایی و خانوادگی آن متناسب و در هم تنیده به نمایش درآید.

این کارگردان توضیح میدهد: نمیتوان گفت سهشنبهشب، یک سریال کاملا معمایی است یا صرفا یک ملودرام خانوادگی. هر دو وجه این سریال به یک اندازه اهمیت دارد و ما از ویژگیهای هر دو گونه برای روایت جذابتر قصه بهره گرفتهایم.

از دیگر ویژگیهای فیلمنامه این سریال، تعدد فضاها و شخصیتهای آن است. آشتیانی میگوید: بخشی از داستان در گذشته رخ میدهد؛ وقتی چهار پسر نوجوان با هم دوست و بچه محل هستند. بنابراین باید در یک محله قدیمی چهار خانه برای این شخصیتها پیدا میکردیم. با توجه به تغییر بافت شهر تهران، این کار با دشواریهایی همراه بود، اما در نهایت توانستیم شرایط مطلوب را ایجاد کنیم.

کوتاه اما متفاوت

داستان سهشنبهشب با محوریت بابک روایت میشود و بازگشت او به ایران شروع ماجراهایی را رقم میزند؛ اما علیرضا جلاییتبار، بازیگر این نقش تمایلی به گفتوگو با رسانهها ندارد. از دیگر نقشهای این سریال میتوان به شخصیت نهال اشاره کرد که بهمنظور تعلیق بیشتر، رنگ و لعاب و حضور پررنگتری پیدا کرده است. او زمانی با برادر همسر بابک همکار بوده و در جریان شراکت حرفهای و مناسبات مالی آنها اتفاقاتی رخ داده که بر سرنوشت شخصیتهای این قصه بیتاثیر نبوده است.

آشا محرابی، بازیگر این نقش درباره شخصیت نهال به جامجم میگوید: شاید این شخصیت حضور مستمر در سریال نداشته باشد، اما نقش تعیینکنندهای دارد و از جمله شخصیتهای متفاوت این سریال است. تاثیر نهال بر روند قصه و ماجراهایی که با حضور او رقم میخورد، برایم جذابیت داشت و در ضمن دوست داشتم با آقای آشتیانی همکاری کنم، بنابراین بازی در این نقش را پذیرفتم و امیدوارم نتیجه کارمان برای تماشاگران رضایتبخش باشد.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها