اما و اگرهای خودکفایی گندم در سال 97

سخنگوی دولت در حالی از عدم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در سال 97 به‌دلیل افزایش آن در سال‌های پیش خبر داده که نرخ خرید تضمینی در سال‌های پیش سالانه فقط 2 درصد افزایش یافت.
کد خبر: ۱۱۱۹۷۸۹

به گزارش مهر، مطابق قانون، دولت تا پایان شهریور برای تعیین قیمت خرید تضمینی گندم مهلت دارد، اما چند سالی است که اعلام این نرخ با تأخیر بسیار صورت میگیرد. امسال هم پس از گذشت چهار ماه از زمان اعلام قانونی آن، هنوز دولت این نرخ را اعلام نکرده و ظاهرا قصد دارد قیمت پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی را نپذیرد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دوازدهم، اخیرا درباره اینکه چرا تاکنون قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی اعلام نشده است، گفت: «سالهای پیش برخی محصولات رشد قابلملاحظهای داشته، بنابراین برای ایندست از محصولات افزایشی پیشبینی نمیکنیم، در مقابل برای خرید دیگر محصولات افزایش رقم وجود خواهد داشت که در شورای اقتصاد مصوب شده است.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که در دو سال گذشته قیمت خرید تضمینی گندم رشد بسیار اندکی داشته است. قیمت خرید هر کیلو بذر و هزینه دستمزد روزانه نیروی کار در سال 96 نسبت به سال 95، به ترتیب با 13 و 10 درصد افزایش روبهرو بوده است. بررسی تمام نهادههای موردنیاز کشت محصول گندم میسر نبوده و دسترسی به آمار دقیق قیمت اقلامی مانند سم، کود، حملونقل، انبارداری و... امکانپذیر نیست، لذا 10 درصد افزایش نرخ تورم میتواند تا حدودی از افزایش قیمت دیگر نهادهها نسبت به سالهای پیش خبر دهد. قیمت خرید تضمینی گندم از سال 94 تا سال 95، 3/2 درصد رشد داشته است که این مساله ضرر گسترده گندمکاران را
در پی داشت. وزارت جهاد کشاورزی به دلیل حمایت از گندمکاران در سال 95، پیشنهاد 11 درصد و در سال 96، پیشنهاد 9 درصد افزایش قیمت را به دولت داد. اما نهتنها افزایش قیمت در نهادههای تولیدی بر تصمیم مسئولان اثر نداشته که رایزنیهای وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی مجلس نیز نتوانسته نظر دولت را تغییر دهد.

رفتار دولت در ماههای اخیر نشان میدهد قصد موافقت با افزایش 9 درصدی قیمت خرید تضمینی گندم را ندارد و قرار است همانند دو سال گذشته، فقط 2 درصد بر قیمت این محصول بیفزاید. اختلاف زیاد قیمت خرید تضمینی گندم با قیمت نهادههای مصرفی در این سالها موجب شده تا سود بسیاری از گندمکاران با هزینه تولید سربهسر شود و انگیزهای برای تولید نداشته باشند. اختلاف 8 تا 10 درصدی تغییرات قیمت نهادهها و درصد تغییرات قیمت خرید تضمینی گندم فقط در سال گذشته اتفاق نیفتاده است و در سال پیش از آن نیز همین میزان تفاوت وجود داشت. ازاینرو، باید امسال قیمت خرید تضمینی این محصول رشدی معادل 16 تا 20 درصد داشته باشد تا صرفه اقتصادی تولیدکننده را تأمین کند. در غیر این صورت با کاهش انگیزه تولیدکنندگان، باید منتظر کاهش چشمگیر تولید این محصول در سال آینده باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها