آشپزخانه ایرانی

آش سبزی با جو

آش جو یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین آش‌هاست که خوردن آن در این هوای سرد زمستانی مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۱۱۹۰۹۸

این هفته طرز تهیه آش جو بدون گوشت را بیاموزید که به نظر من به اندازه آش با گوشت لذیذ است.

موادلازم برای 6 نفر:

بلغور جو: یک پیمانه / سبزی آش: نیم کیلوگرم / برنج: یک‌چهارم پیمانه / لوبیاچیتی: یک‌چهارم پیمانه / نخود: یک‌چهارم پیمانه / عدس: یک‌چهارم پیمانه / پیاز: 2 عدد درشت / کشک: 2 فنجان / نمک و زردچوبه و نعنا‌خشک: به میزان لازم

ابتدا تمام حبوبات را جداگانه خیس کرده و بعد بپزید. پیاز را نگینی خرد کرده و با افزودن زردچوبه و نمک سرخ کنید.

کمی نعناع خشک و زردچوبه را با هم تفت دهید و بعد پنج لیوان آب در ظرف ریخته و حبوبات، بلغور جو و برنج از قبل پخته شده را به آن بیفزایید و اجازه دهید یک ساعتی با هم بجوشند. بعد نیمی از پیاز داغ را اضافه کرده و بعد از نیم ساعت سبزی آش را به آن اضافه کنید و در قابلمه را بگذارید تا کامل جا بیفتد. نمک و فلفل آن را اندازه کرده و در آخرین مرحله کشک را در آش بریزید. نیمی از باقی‌مانده پیاز داغ را همراه نعنا داغ و کشک برای تزیین استفاده کنید.

کی پلا آملی

کی پلا یا کدو پلو یک غذای سنتی آمل است که از مخلوط کردن کدو با برنج و ادویه‌جات تهیه می‌شود.

مواد لازم برای 4 نفر:

برنج: 4 پیمانه / پیاز متوسط: 2 عدد / کدو تنبل خرد شده: 300گرم / سیر له شده: 6 عدد / نمک، زردچوبه و دارچین: به میزان لازم / مرغ: نصف یک سینه مرغ

آملی‌ها کدوپلو را بدون گوشت استفاده می‌کنند، اما اگر دوست داشتید این پلو را با گوشت تهیه کنید، نصف یک سینه مرغ را خرد کرده و با نمک و پیاز و زردچوبه تفت دهید و با یک لیوان آب بپزید و کنار بگذارید.

برای تهیه کدوپلو، پیاز را ریز خرد کرده و سرخ کنید و سیر له شده را هم به پیاز اضافه کنید و کمی که تفت داده شد، کدوی خرد شده را هم اضافه کنید و به آن زردچوبه و دارچین بزنید. حرارت را کم کرده و گوشت مرغ را هم به کدو بیفزایید و در ظرف را بگذارید تا بپزد. اگر کدو بی‌مزه بود یک قاشق غذاخوری شکر به کدو اضافه کنید. بعد برنج خیس خورده را بپزید و آبکش کنید. لایه لایه مخلوط کدو را به آن اضافه کنید و دم کنید.

شامی سویا

شامی سویا یکی از غذاهای سریع و بسیار لذیذ و در عین حال مقوی است که بخصوص برای کسانی که رژیم غذایی بدون گوشت دارند مناسب است.

مواد لازم برای 5 نفر:

سویا: یک پیمانه / سیب‌زمینی: 4 عدد / فلفل دلمه‌ای: یک عدد / جعفری خرد شده: یک قاشق غذاخوری / پیاز: یک عدد / نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم / پودر سوخاری: به میزان لازم / رب گوجه‌فرنگی: یک قاشق چایخوری / زعفران آب شده: یک قاشق غذاخوری

ابتدا سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز می‌کنیم. بعد در ظرفی پیاز را سرخ می‌کنیم و سویای خیس خورده را درون آن تفت می‌دهیم و فلفل دلمه‌ای نگینی خرد شده و کمی جعفری خرد شده را اضافه و تفت می‌دهیم.

سپس نمک، فلفل و زعفران آب‌کرده و رب را می‌ریزیم. بعد از مدتی تفت دادن، سیب‌زمینی را پوست گرفته و رنده می‌کنیم. کمی که سرد شد، مقداری از آن را برمی‌داریم و به شکل نارنگی گرد می‌کنیم و درون آن را کمی خالی کرده و داخل آن از مواد آماده شده‌مان می‌ریزیم و روی مواد را با سیب‌زمینی می‌پوشانیم. بعد شامی آماده را کمی تخت‌تر کرده و در تخم‌مرغ می‌غلتانیم و داخل پودرسوخاری فرو برده و سپس آن را در ماهی‌تابه سرخ می‌کنیم. شامی را با برش‌های لیمو‌ترش و گوجه‌فرنگی سرو کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها