گای رایدر، دبیرکل سازمان کار جهانی گفت: هر چند وضعیت بیکاری در جهان به سطح متعادلی رسیده، اما جهان نتوانسته است اشتغالزایی کافی داشته باشد و کمبود شغل مناسب هنوز باقی‌است.
کد خبر: ۱۱۱۸۳۶۶

سازمان جهانی کار در گزارش خود با عنوان «اشتغال جهانی و چشمانداز اجتماعی: روندهای 2018» به اندازهگیری نرخ اشتغال و شاخصههای اجتماعی در سطح جهانی و منطقهای پرداخت و تعدیلات ساختاری و پیامدهای کیفیت شغلهای آینده را تجزیه و تحلیل کرد. طبق این گزارش، پس از آن که اقتصاد جهان در سال 2016 رکورد رشد زیر 3/2 درصدی را شکست، رشد جهانی در سال 2017 به 3/6 درصد رسید که این گستردگی رشد با توسعه کشورهای در حال توسعه، نوظهور و توسعه یافته حاصل شد. به دلیل عادی شدن فعالیتهای اقتصادی در بسیاری از اقتصادهای بزرگ، نبودن سیاستهای محرک موثر و باقی ماندن سرمایهگذاری ثابت در سطح متوسط، رشد آینده هم احتمالا زیر 4 درصد خواهد ماند.

بنابراین گزارش، نرخ هدفگذاری شده بیکاری جهانی پس از سه سال افزایش در حال تغییر جهت است و احتمالا تا سال 2019 بدون تغییر خواهد ماند. بنابراین با ورود افراد بیشتر به بازار کار به نظر میرسد تعداد بیکاران در جهان در سال 2018 بالای 192 میلیون نفر باقی بماند و در سال 2019 احتمالا 1/3 میلیون نفر بیشتر شود.

تعداد مشاغل آسیبپذیر رو به افزایش است

این گزارش همچنین اشاره کرده است، تعداد کارکنان شاغل در مشاغل آسیبپذیر چون افرادی که کار خود را راهاندازی کردهاند یا مشاغل خانوادگی، در سالهای پیش رو افزایش خواهد یافت. دستاوردهای موثری که در کاهش مشاغل آسیبپذیر به دست آمده بود هم از سال 2012 متوقف شده است. تخمین زده میشود در سال 2017 حدود 42 درصد کارکنان (1/4 میلیارد نفر) در سراسر جهان در مشاغل آسیب پذیر مشغول بوده اند و انتظار میرود این نسبت بویژه در کشورهای در حال توسعه و نوظهور بالا بماند. (به ترتیب 76 درصد و 46 درصد) به طرز نگران کنندهای احتمال دارد تعداد افراد شاعل در مشاغل آسیب پذیر در سالهای 2018 و 2019، سالانه 17 میلیون نفر بیشتر شود.

نرخ کند کاهش تعداد شاغلان زیر خط فقر

طبق این گزارش، بازار جهانی کار پیشرفت ضعیفی در مقابله با مساله شاغلان زیر خط فقر داشته است. در سال 2017 تعداد شاغلان زیر خط فقر گسترده باقی ماند و بیش از 300 میلیون کارگر در کشورهای نوظهور و در حال توسعه، درآمد کمتر از 1/90 دلار در روز داشتهاند.

استفان کان، کارشناس اقتصادی سازمان کار جهانی و مسئول این گزارش میگوید: در کشورهای در حال توسعه، پیشرفت در کاهش شاغلان فقیر در مقایسه با توسعه نیروی کار بسیار کم بوده است. انتظار میرود در سالهای پیش رو تعداد شاغلانی که در فقر مطلق زندگی میکنند، بالای
114 میلیون نفر باشد که 40 درصد کل شاغلان سال 2018 را تحتتاثیر قرار میدهد.

از سوی دیگر، کشورهای نوظهور پیشرفتهای موثری در کاهش شاغلان در وضعیت فقر مطلق داشتهاند و برآورد میشود در سال 2017 میلادی 190 میلیون نفر یعنی کمتر از 8 درصد کارگران آنها در فقر مطلق بودهاند.

شیوع فقر مطلق در بین شاغلان میتواند متوقف و احتمالا در سالهای 2018 و 2019، سالانه ده میلیون نفر کمتر شود، هر چند شاغلان فقیری که درآمد آنها روزانه 1/90 تا 3/10 دلار است، همچنان تعداد بالایی از جمعیت شاغلان را تشکیل خواهد داد و 430 میلیون نفر از کارگران کشورهای در حال توسعه و نوظهور را شامل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها