نمایندگان مجلس از دلایل رد کلیات لایحه بودجه می‌گویند

سیاسی نبود

اقدام بی‌سابقه مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 1397 کل کشور، یقینا از مهم‌ترین تحولات اقتصادی کشور محسوب می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد علل مختلفی در این تصمیم خاص مجلس اثرگذار بوده، اما آنچه به طور قطع می‌توان گفت این است که اقدام مجلس، سیاسی نبود و صرفا ناشی از دغدغه نمایندگان بخصوص نمایندگان شهرستانی نسبت به برخی مفاد لایحه بودجه بود که موجب افزایش فشار بر اقشار مردم می‌شد.
کد خبر: ۱۱۱۷۸۵۵

اظهار مخالفت برخی اعضای فراکسیون اصلاحطلبان (امید) با لایحه بودجه نشان میدهد که رد لایحه، سیاسی نبوده است. به گفته نمایندگان حامی دولت، مواضع تند برخی دولتیها در روزهای اخیر علیه گزارش تفریغ بودجه 95 نیز در برگشت خوردن لایحه بودجه 97 بیتأثیر نبوده است. در مجموع، با توجه به اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق دوباره در لایحه بودجه ایجاد کرد، بخشهای مهم آن بخصوص در حذف یارانهها، سقف انتشار اوراق مشارکت و گران شدن سوخت، نسبت به پیشنهادات دولت، فاصله بیشتری گرفته است. بنابراین در حالی که چندی پیش رئیسجمهور از تغییرات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق انتقاد کرده و آن را «طرح نمایندگان» نامیده بود، اکنون باید منتظر واکنش دولتیها بمانیم.

تصمیم خاص در تاریخ مجلس

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان با اشاره به رد شدن کلیات بودجه سال 97 در صحن علنی مجلس گفت: مباحث کلان و محورهایی که مطرح شده بود، باعث شد مجلس تصمیمی متفاوت از سنوات گذشته در تصویب لایحه بودجه بگیرد و رد شدن کلیات بودجه تصمیم خاصی در تاریخ مجلس بود.

محمدرضا پورابراهیمی تصریح کرد: انتظار بود بتوانیم در لایحه بودجه، هم متنی که دولت داده و هم اصلاحاتی که در کمیسیون تلفیق انجام شده بود، رویکرد حل مشکلات اساسی و محوری جامعه و نظام اجرایی کشور همخوانی داشته باشد، اما خیلیها معتقد بودند برای موضوعات اساسی در بودجه راهکار مناسبی دیده نشده و دغدغه مردم به قوت خود باقی است.

وی افزود: استنباط نمایندگان این بود که در متن لایحه دولت و مصوبه کمیسیون تلفیق بخش زیادی از ابرچالشهایی که باید نسبت به آن اقدام شود، نشده است.

وی اظهار کرد: نکته جالب این بود که در هر سه فراکسیون ولایی، مستقلان و امید، هم مخالف جدی و هم موافق جدی و ترکیبی از نظرات را در زمینه بودجه داشتیم و کلیات بودجه عملا با رأی منفی قاطع روبهرو شد و نشان داد که انتقادات جدی به آن وارد است.

دولت اشتباه کرد

رئیس کمیسیون تلفیق مجلس نیز ردپای سیاست و انتخابات را در عدم تصویب لایحه بودجه 97 در مجلس مؤثر میداند. غلامرضا تاج گردون در برنامه گفتوگوی ویژه خبری درباره علت رد کلیات لایحه بودجه توسط مجلس گفت: ممکن است نمایندگان نیز ملاحظاتی را در تصویب بودجه سال 98 داشته باشند چون در سال 99 انتخابات مجلس را در پیش داریم.

وی افزود: دولت اشتباه فاحشی کرد که در این چند سال قیمت حاملهای انرژی را افزایش نداد.

نقش یارانه نقدی و قیمت بنزین

محمدحسین حسینزادهبحرینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نقش تبصرههای مربوط به حذف یارانه نقدی و افزایش قیمت بنزین در رد لایحه بودجه 97 در مجلس گفت.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره علل رد شدن کلیات لایحه بودجه سال 1397 گفت: مشکل را باید در مبانی نظری بودجه چه لایحه دولت و چه گزارش کمیسیون تلفیق دنبال کنیم.

رد کلیات لایحه بودجه، سیاسی نبود

حمیدرضا فولادگر، رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی، رد کلیات لایحه بودجه را سیاسی ندانست.

فولادگر ادامه داد: موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه از گروههای سیاسی خاصی نبودند که ترکیب آرا بیانگر این است، بیشتر ایرادات اساسی به لایحه در صحبتهای مخالفان کلیات لایحه به ساختار، منابع، موضوع هدفمندی، منابع صندوق توسعه، کاهش طرحهای عمرانی و محتوای بودجه بود.

واکنشهای غیرمنطقی به تفریغ بودجه

علیرضا محجوب، عضو کمیسیون اجتماعی، واکنشهای غیرمنطقی دولتمردان را از دلایل رأی مخالف مجلس دانست. علیرضا محجوب در گفتوگو با خانه ملت در بیان دلایل رأی مخالف مجلس به این گزارش تصریح کرد: واکنش مسئولان دولتی در مورد گزارش نظارتی مجلس (تفریغ) و اینکه تبیین این جایگاه باید عملیاتی باشد، یکی از این عوامل بود.

وی با اشاره به سایر عواملی که به رأی مخالف صحن منتهی شد، تاکید کرد: جای تعجب دارد که مسئولان دولتی نسبت به گزارش دیوان محاسبات واکنش نشان دادهاند، زیرا ذکر نشدن منبع در این گزارش به معنای متهم کردن کسی یا گرفتن حقی نیست، همچنین دولت باید بهجای مصاحبه اعتراضی و رویاروییهای کلان، گزارش تکمیلی خود را به دیوان محاسبات میفرستاد تا موارد موردنظر در گزارش درج و اصلاح شود. وی عنوان کرد: از آقای نوبخت بعید به نظر میرسید با وجود سوابقی که تحت عنوان رئیس کمیسیون تلفیق در مجلس داشته است، نسبت به وظایف دیوان محاسبات بیاطلاع باشد.

رای مجلس کارشناسی بود

بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم با اشاره به رد کلیات گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه سال 97 گفت: چند ایراد اساسی در لایحه بودجه سال 97 وجود داشت که نمایندگان نسبت به آن حساس بودند همانند موضوع اوراق قرضه و اوراق مالی که جزو دغدغههای نمایندگان بود که باید در کمیسیون تلفیق این موضوع اصلاح شود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایراد دوم، بحث هدفمندی یارانهها بود که همانند کلاف سردرگم است، افزود: دقیقا مشخص نیست دولت در بخش هدفمندی یارانهها چه اقدامی میخواهد انجام دهد. وی یادآور شد: عدم رأی نمایندگان کاملا کارشناسی بوده و این موضوع که عدم رأی به لایحه، سیاسیکاری بوده به هیچ وجه درست نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها